جهان بینی سلطه گرای مدرنیته و ارتباط آن با بحرانهای محیطزیستی در جهان
نویسندگان
چکیده مقاله:
در جهان بینی اسلامی، کل انسان ها و طبیعت، با هم بخشی از کل نظام عالم را تشکیل میدهند. درحالی که در فرهنگهای غربی، فقط انسانها دارای ارزش ذاتی می باشند و طبیعت فقط به منزله یک ارزش ابزاری و به عنوان منبع فایده بخش مورد استفاده انسان قرار گرفت. به باور بوم محوری سیاسی، مسایل محیطی زمانی حل میشوند که تحولات بنیادی در ایدئولوژی سرمایهداری صورت میگیرد و یک مردم سالاری واقعی حاکمیت یابد. در این راستا آرن ناییس معتقد است رعایت سنتهای اخلاقی و مذهبی شرق، میتواند ما را در حفاظت محیطزیست یاری کند و اینکه در جهان هستی، همه موجودات زنده، جهت زندگی، رشد و شکوفایی، باید از حقوق و ارزشهای برابر برخوردار گردند و هیچ فردی نجات نمی یابد مگر آنکه همه ما نجات یابیم. انسانها از اجزای طبیعت هستند نه بیرون از آن و یا فوق طبیعت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نوع انسانشناسی و جهان شناسی غیرالهی و نگرش و طرز تلقی مبتنی بر نگاه اومانیستی و مبتنی بر حرص و طمع سبب ساز بسیاری از فجایع و بحرانهای محیطزیستی است. از این رو، اصلاح نگرشها، باورها و طرز تلقی انسان ها از انسان و محیطزیست وی در چارچوب نگاه سیستمی دین اسلام میتواند بسیاری از معضلات و ناامنیهای محیطزیستی، سیاسی و اجتماعی را رفع نماید. این پژوهش ضمن بررسی زمینه های فکری و فرهنگی تخریب محیطزیست در بستر مدرنیته و نیز تبیین دیدگاههای فرهنگی، مذهبی و آثار آن ها براکولوژی و محیط زیست جهانی، به دنبال تبیین و تدوین الگوی محیطزیستی اسلامی برای حفظ و تعادل محیط زیست جهانی و منطقه ای می باشد. این مقاله اساسا بحثی نظری و بنیادی است و از رویکرد رئالیسم اسلامی و معناشناسی ساختارگرا در انجام این پژوهش بهره جسته است..
منابع مشابه
"جهان ایرانی"، "جهان مصری" و "جهان ترک" در رویارویی با مدرنیته
این مقاله به دنبال آن است که در چارچوب مطالعهای تاریخیـ تطبیقی، رویکردهای مطرح دربارة رویارویی سنت و مدرنیته را در سه جامعة ایران، ترکیه و مصر بهمثابة "سه منزلگاه مدرنیته" در جهان اسلام بررسی کند. هدف مقاله طبقهبندی و تبیین گذار و گفتمانهای غالب در میان نخبگان ایرانی، مصری و ترک در مواجهه با مدرنیته و پیوندهای میان دگرگونیهای عینی و تحولات ذهنی در این سه جامعه است. روش تحقیق مقاله مطالعة...
متن کاملجهان بینی رئالیسم
در ادبیات نوین، که همزمان با آغاز دورهء واقع گرایی است، ناهنجاری و بلاهت به عنوان نمونه هایی از وضع بشر نشان داده می شود. ادبیات واقع گرا یا رنالیسم، ادبیات نوین عصر حاضر است، که سعی در نمایاندن واقعیت دارد. واقع گرایی تنها یک سبک میان سبکهای ادبی دیگر نیست، بلکه زیربنایی است برای سایر سبک های ادبی که به گرایش های گوناگون قابل تفکیک اند، برای نمونه: واقع گرایی به سبک کافکا، با مجازی کردن واق...
متن کاملکلمه و سخن در جهان بینی ناصرخسرو
ناصرخسرو قبادیانی بلخی، فیلسوف و شاعر ایرانی قرن پنجم هجری پس از کسب علوم مختلف با «داعیان اسماعیلی مذهب»آشنا گشت و در اغلب علوم عقلی و نقلی زمان خود تبحر پیدا کرد وی بر اساس نگرش مذهبی خود به نظریهای خاص دربارهی کلمه و سخن دست یافت او کلمه را وجودی میداند که با دو نوع آفرینش ابداعی و انبعاثی، ابتدا عقل و سپس نفس را هویدا میسازد. به نظر ناصر خسرو کلمه هدیهی آسمانی و مبدأ ظهور کثرات است و ک...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 13 شماره شماره 2(33-پیاپی 44)
صفحات 77- 92
تاریخ انتشار 2015-06-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023