جایگاه حقوق گردشگران خارجی از نگاه اسلام و قوانین حقوقی جمهوری اسلامی ایران
نویسندگان
چکیده مقاله:
گردشگری به عنوان صنعت نوظهور عصر جدید، به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان تبدیل شده است. بسیاری از برنامهریزان و سیاستگذاران توسعه نیز از صنعت گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار یاد میکنند. این رویه کشورها را واداشته است تا با اتخاذ محدودیتها و راهحلهایی، آن را در جهت پایدار هدایت کنند. بنابراین تدوین قوانین و مقرراتی بهمنظور حمایت از گردشگران (توریستها) و ایجاد امنیت برای آنها امری ضروری است، زیرا ورود گردشگران خارجی به هر کشور و رونق گردشگری خارجی تا حد زیادی با قوانین و مقرراتی که از حقوق آنها حمایت کند، مرتبط است. نخستین اقدامات در زمینه گردشگری در سالهای پس از انقلاب صنعتی آغاز شد و به این ترتیب در ایران نیز گردشگری با قدمت چندهزار ساله از سالهای 1314 جنبه قانونی به خود گرفت. امروزه ابعاد حقوقی گردشگری در چارچوب جغرافیای سیاسی کشورها اهمیت بالایی دارد. بر این مبنا، هدف این مقاله تحلیلی از جایگاه حقوقی گردشگران در قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران و اندیشه اسلامی است. برای بررسی موضوع، از تکنیک تحلیل محتوا به عنوان رویهای عمومی استفاده شده و برگزیدهای از قوانین و مقررات که به آنها عمل و استناد میشود مورد تحلیل محتوایی قرار گرفته است. با توجه به بررسیهای صورت گرفته در منابع موجود با وجود تمام تلاشها از سوی ارگانهای درگیر، هنوز تعریف مشخصی از حقوق گردشگر خارجی (به عنوان شهروند در جامعه جهانی) در مجموعه قوانین مدون صورت نگرفته و اندیشه حقوق شهروندی گردشگر تبیین نشده است. همچنین اندیشه اسلامی با وجود عمق و غنای آن چندان با شرایط عصر کنونی سازگار نیست، و نیاز به نوعی بازنگری در چارچوب فرهنگ بومی دارد.
منابع مشابه
جایگاه حقوق اشتغال زوجه در قوانین ایران و فقه اسلامی
فقهای امامیه و اهل سنت اصل آزادی اشتغال زن را پذیرفتهاند اما تعیین محدودیتهایی در فقه امامیه و فقه عامه سبب شده تا در عمل، اصل مذکور با مخاطراتی مواجه شود. مطابق قانون مدنی ایران زوج حق دارد چنانچه شغل زوجه را منافی حیثیت خود یا مصالح خانواده تشخیص دهد، از دادگاه منع وی را از اشتغال درخواست کند. دکترین و رویهی قضایی در اجرای این ماده به گونهای عمل میکند که همراه با اضرار زوجه است. تفسیر مو...
متن کاملجغرافیای فرا ملی اسلام و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
نظام فراملی جهان اسلام که مبتنی بر وحدت و یگانگی امت اسلامی است، بهطور اصولی با نظام سیاسی موجود ـ که بر اساس نظام سنتی وستفالیایی بنا شده ـ متفاوت است. به نظر میرسد ناسازگاری نظام عقیدتی اسلام با نظام وستفالیایی، در ابعاد زیر قابل بررسی است: اسلام به مرزهای عقیدتی و نادیدهانگاشتن اصل انشعاب ملی و نفی دولت ملی تأکید میورزد. تفاوت دیگر، اختلاف در منشأ قوانین سامانبخش و تنظیمکنندۀ مناسبات...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 42(73، پاییز 1389) شماره 3
صفحات 119- 140
تاریخ انتشار 2010-10-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023