جایگاه تاریخ نزد سه تن از اندیشمندان عرب معاصر محمد عابد جابری، محمد ارکون و محمد طالبی
نویسنده
چکیده مقاله:
محمد ارکون نقد سنت را پیش شرط آزادی واقعی مسلمانان قلمداد میکند و محمد عابد الجابری آن را «بحران نوآوری میداند که نمیتوان آن را حل نمود، مگر با بازخوانی انتقادی و امروزین سنت ما. الجابری مقصود خود از سنت را اینچنین بیان میکند: منظور از سنت به همان سان که در گفتمان نهضت عربی نوین و معاصر مشخص است، همان عقیده و شریعت، زبان، ادبیات، هنر، کلام، فلسفه، تصوف و… البته پیش از عصر انحطاط است.سنت اسلامی در دید عابد الجابری عبارت است از: مجموعهای عقاید، قانونگذاری و دانشهایی که در زبانی بیان و قالببندی میشوند که در عصر تدوین (سه قرن نخست هجری) و پس از آن نوشته شدهاند که با برپایی امپراتوری عثمانی در قرن دهم آخرین نمودهای آن از حرکت باز ایستاد و بر ساحل نشست.ارکون به پژوهشهای آنترپولوژی معاصر استناد میکند تا مفهوم سنت و درونمایه آن را مشخص کند. اما به اعتقاد محمد طالبی رابطهی دین و سیاست یکی از چهار موضوع اصلی مربوط به اسلام دوران ماست. دیگر موضوعات عبارتاند از: تفسیر قرآن و سنت، معرفت دینی و بحث و گفتوگوی دینی. با این حال به نظر میرسد که بحث و گفتوگو برجستهترین موضوع در آثار طالبی است؛ چه گفتوگوی درونی اسلام و چه گفتوگوی اسلام با دیگر ادیان.روش تحقیق مذکورتاریخی است.
منابع مشابه
بازخوانی سنت در اندیشه اسلامی؛ مقایسه نقد عقل اسلامی محمد ارکون و نقد عقل عربی محمد عابد الجابری
متن کامل
معضل رابطة سنت و تجدد در جهان عرب از منظر محمد عابد الجابرى
در این مقاله تفکر فلسفی در اندیشة عرب و گرایشهای مختلف متفکران عربی را بیان میکنم و بر اساس نگرش محمد عابد الجابری به بررسی گونههای برخورد متفکران عربی در قبال معضل نحوة ارتباط سنت و تجدد میپردازم و نقدهای وی بر این نگرشها را مطرح میکنم؛ در نظر جابری تمام سوگیریهایی که در مورد این موضوع بوده است گرفتار آفات روشی و نگرشی است.
متن کاملمحمد ارکون و کاربست پساساختارگرایی در نقد عقل اسلامی
محمد ارکون یکی از مهمترین روشنفکران جهان اسلام در سالهای اخیر است که تلاش میکند در پروژهای با عنوان نقد عقل اسلامی، خوانشی نوین از میراث فکری اسلامی و نحوه شکلگیری و رشد آن ارائه دهد و با تبیین نقاط چالشبرانگیز عقل اسلامی، به نقد قرائتهای سنتی، سلفی و شرقشناسانه از اسلام بپردازد. او روشی تلفیقی را در این عرصه پی میگیرد اما روش پساساختارگرایی در نقد وی نمود بیشتری دارد. ارکون در پساساخ...
متن کاملمعضل رابطة سنت و تجدد در جهان عرب از منظر محمد عابد الجابری
در این مقاله تفکر فلسفی در اندیشة عرب و گرایش های مختلف متفکران عربی را بیان می کنم و بر اساس نگرش محمد عابد الجابری به بررسی گونه های برخورد متفکران عربی در قبال معضل نحوة ارتباط سنت و تجدد می پردازم و نقدهای وی بر این نگرش ها را مطرح می کنم؛ در نظر جابری تمام سوگیری هایی که در مورد این موضوع بوده است گرفتار آفات روشی و نگرشی است.
متن کاملتباهی اخلاق عربی بهوسیله میراث صوفیانه و پیوند تصوف و تشیع (بررسی و نقد ادعاهای محمد عابد جابری)
محمد عابد الجابری، فیلسوف پرآوازه مراکش، با تألیفات بسیار خود در حوزههای متعدد علوم انسانی توانست جایگاه قابلتوجهی در جهان عرب و بخشهایی از جهان غرب به دست آورد. وی معتقد بود جهان عرب از قرون طلایی ابتدایی خود بسیار فاصله گرفته و در بحرانهای اخلاقی و فرهنگی و اقتصادی غوطهور است؛ از این رو با بررسی میراثهای پنجگانه ایرانی و یونانی و صوفیانه و اسلامی خالص و عربی خالص نتیجه گرفت که تمام عقب...
متن کاملمعضل رابطه سنت و تجدد در جهان عرب از منظر محمد عابد الجابری
در این مقاله تفکر فلسفی در اندیشه عرب و گرایش های مختلف متفکران عربی را بیان می کنم و بر اساس نگرش محمد عابد الجابری به بررسی گونه های برخورد متفکران عربی در قبال معضل نحوه ارتباط سنت و تجدد می پردازم و نقدهای وی بر این نگرش ها را مطرح می کنم؛ در نظر جابری تمام سوگیری هایی که در مورد این موضوع بوده است گرفتار آفات روشی و نگرشی است.
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 10
صفحات 127- 165
تاریخ انتشار 2017-01-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023