جان راولز و روش تعادل اندیشهورزانه در اخلاق
نویسنده
چکیده مقاله:
نلسون گودمن در بحث از معضل قدیمی استقرا به مطلبی اشاره میکند که بعدها جان راولز آن را روش تعادل اندیشهورزانه نامید و آن را به منظور استنتاج نظریه عدالت در حوزه فلسفه سیاسی به کار بست. وی مدعی بود در یک جامعه لیبرال، گزینش یک اصل خاص در باب عدالت، مستلزم ترجیحی تحکمی خواهد بود. برای حل این معضل، راولز وضع اولیهای را فرض میگیرد که از طریق آن افراد درخصوص اصول هنجاری عدالت به توافق میرسند. از نظر او این اصول باید از طریق روش تعادل اندیشهورزانه با احکام اخلاقی ما درباره موارد خاص و جزئی سازگاری یابند. کاربرد مفهوم تعادل اندیشهورزانه در حوزه اخلاق را برخی فیلسوفان و صاحبنظران مورد نقدهای جدی قرار داده اند ودر مقابل برخی دیگر از آن دفاع کردهاند. به نظر میرسد در حوزه اخلاق بهویژه اخلاق کاربردی نمیتوان تنها با توسل به نظریههای اخلاقی و نیز اصول اخلاقی انتزاعی به حل مسائل اخلاقی پرداخت. از همینرو، بهرغم مشاجرههای فراوانی که از حیث نظری درباره این روش وجود دارد، از حیث عملی این روش کاربرد فراوانی در حوزه اخلاق بهویژه اخلاق کاربردی دارد؛ بهگونهای که برخی مدعی شدهاند این روش تنها روش مفید در حوزه اخلاق است.
منابع مشابه
جان راولز و روش تعادل اندیشه ورزانه در اخلاق
نلسون گودمن در بحث از معضل قدیمی استقرا به مطلبی اشاره می کند که بعدها جان راولز آن را روش تعادل اندیشه ورزانه نامید و آن را به منظور استنتاج نظریه عدالت در حوزه فلسفه سیاسی به کار بست. وی مدعی بود در یک جامعه لیبرال، گزینش یک اصل خاص در باب عدالت، مستلزم ترجیحی تحکمی خواهد بود. برای حل این معضل، راولز وضع اولیه ای را فرض می گیرد که از طریق آن افراد درخصوص اصول هنجاری عدالت به توافق می رسند. از...
متن کاملعدالتسیاسی در اندیشه آیت الله جوادی آملی و جان راولز
عدالت عنصری راهبردی است که همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است، میتوان گفت که برداشت از این مفهوم و توجه به ریشه عدالت در همه بخشهای خود وجه تمایز مکاتب فکری اندیشمندان در حوزه علوم مختلف بوده است. این تمایزات به دلیل نوع جهانبینی و انسان...
متن کاملتأثیر اخلاق عدالتمحور راولز، بر دانش سازمان و مدیریت
اندیشه عدالت، در سال 1971 از سوی جان راولز[1] مطرح و با استقبال بسیاری مواجه شد. این رویکرد در حیطه اخلاق نیز وارد شده و اندیشه عدالتگرایی اخلاقی را شکل داد. طبقهبندیهای مختلفی برای عدالت سازمانی عنوان شده است، ولی طبقهبندیای که گرینبرگ[2] (1993) مطرح کرد، طرفداران بسیاری یافت. گرینبرگ عدالت سازمانی را در سه بخش عدالت توزیعی، عدالت رویهای و عدالت تعاملی (شامل عدالت میان فردی و عدالت اطل...
متن کاملرابطه دین و جامعه در لیبرالیسم سیاسی جان راولز
1- طرح مسئله پژوهش در سراسر تاریخ فلسفه، در آثار فلاسفه طی قرون متمادی، بنیادهای سیاسی و مدلهای مدیریت جوامع تحت تأثیر نظریه های سیاسی نیرومندی توسعه یافته اند. فلاسفه ای که افکار دینی، اخلاقی، فلسفی و متافیزیک آن ها از توسعه وتحولات اجتماعی تغذیه می شد، با قابلیت پرورش این داده ها سطح فهم سیاسی را بالا برده اند. با هدایت مسیر فلسفه به سمت مسائل جاری زندگی انسان توسط سوفیستها همراه با جهش اندی...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 21 شماره 81
صفحات 4- 32
تاریخ انتشار 2016-03-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023