تیغ و ابریشم:* تحلیل مبانی نظری ممیزی آثار سینمایی
نویسنده
چکیده مقاله:
در سپهر حقوق بشر، حق بر آزادی بیان، مهمترین حق آزادیها و بیان هنری از اقسام آن و بیان سینمایی، محور اصلی آن بهشمار میرود. آثار سینمایی، سوای فرمی حاوی ذوق و دارای کارکرد ارتقاء و ارضای نیازهای معنوی انسان، رسانهای متفاوت و حاوی ایده، پیام و فرم اندیشه خالق آن هستند و در این میان، سانسور یا ممیزی، فرایندی برای اختلال در ارسال تفکر فیلمساز است. ممیزی مفهومی لغزنده و دارای تاب تفسیر بالاست که مبانی نظری آن در مقاله حاضر، با نگاهی به نوع ایرانیاش، طی پنج محور جایگاه، دلایل، کارآمدی، اقسام و آثار تحلیلشده و نتیجه، حکایت از این دارد که: 1- حق بر آزادی بیان سینمایی، اصل و ممیزی استثناست و تعدّد مصادیق یا تفسیر موسّع آن، ممنوع؛ 2- حکومت صلاحیتی درخصوص ممیزی ندارد، این مهم برعهده جامعه مدنی است و اتفاقاً حکومت باید از سینماگران و فیلمها درمقابل ممیزی جامعه حفاظت کند؛ 3- با عنایت به ظهور فناوریهای نوین و ابزارهای ارتباطی آن، ممیزی حتی اگر مطلوب هم باشد، ممکن نیست؛ 4- ممیزی حکومتی اعم از قانونی و غیرقانونی آن نهایتاً تحدید حقهای هنری، تضعیف صراحت و افزایش تمثیل و استعارة زبانِ فیلمها و خودسانسوری سینماگران را در پی دارد.
منابع مشابه
تحلیل مبانی نظری و اهداف بینالمللی شدن آموزش عالی
بینالمللی شدن آموزش عالی در سه دهه اخیر، بهعنوان مهمترین عامل تغییر در دانشگاههای کشورهای مختلف مطرحشده است. شواهد علمی که دال بر گرایش استراتژیک دانشگاههای ایران و یا سمتوسوی مطالعات و پژوهشهای حوزه آموزش عالی در زمینه سیاستگذاری آموزش عالی بینالمللی باشد، در دست نیست. با توجه به فقدان گرایش استراتژیک و نیز غنی نبودن ادبیات علمی مربوط به بینالمللی شدن آموزش عالی به زبان فارسی، این ...
متن کاملحقوق مالکیت فکری آثار سینمایی
Cinema in classification of arts, is known as seventh art that includes collection of other arts like literature, music and performance. Cinematographic work is a collective work and needs cooperation of a lot of experts. As a number of people play role in making a film, finally who owened economical and moral rights of film and indeed intellectual property rights of cinematographic work? In th...
متن کاملتحلیل رابطۀ شناخت شناسی کانت و مبانی نظری هنر مدرن
چکیدهبرخلاف پژوهش های گوناگون پیرامون فلسفۀ هنر کانت، مقاله حاضر در صدد بررسی رابطۀ نظریۀ شناختکانت و مبانی نظری هنر مدرن است. این امر با در نظر گرفتن روان شناسی گشتالت به عنوان ارتباط دهندۀشناخ تشناسی کانت و مبانی آموزش و سنجش بصری هنر مدرن امکان پذیر شده است. برای بررسی نظری ۀشناخت کانت، از یک سو بر مقولات پیشین، تبیین گر ساختار های مشترک ادراکی در انسان، تأکید و از سو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 19 شماره 41
صفحات 173- 200
تاریخ انتشار 2020-06-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023