تنش چند صدایی در گفته پردازی، مورد مطالعه: گفتمان پل والری

نویسنده

  • Marzieh ATHARI NIKAZM Maître-assistante Université Shahid Beheshti
چکیده مقاله:

   بررسی صورتهای مختلف گفته پردازی در متون پل والری (نویسنده فرانسوی قرن 20) این امر را روشن می سازد که از یک سو با خصوصیت کمابیش ویژه گفتمان والری مواجه می شویم که بیشتر با کنشگر "من" بیان شده و از سویی دیگر با ویژگیهای ادراکی و احساسی در گفته پردازی او که بر خواننده تحمیل می گردد. بدین ترتیب تحلیل استراژیهای مختلف بینش و ادراک در آثار پل والری، با روشنگری نظریه های نشانه- معنا شناسی، فرضیه ای را در متن پل والری مطرح می کند که ما آن را "تنش چند صدایی در گفته پردازی" می نامیم و وابسته به نظریه اتصالات و انفصالات در گفتمان می باشد. در واقع "من" نویسنده دچار تکثر است و رقابت بین صورتهای مختلف گفته پردازی وجود دارد که در جستجوی یک موضوع ارزشی که همان " هویت " است، می باشند. "خود" در حال تغییر و تحول و شدن است و برای رسیدن به "هویت " صورتهای مختلف گفته پردازی با هم در گیر می شوند و تنش در گفتمان به وجود می آید..    

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

گفته پردازی و گفته در گفتمان های تبلیغاتی

در جامعه‎ی امروز تبلیغات در گوشه و کنار زندگی ما حضوری فعال دارند. بنابراین میتوان گفت ازآنجایی که تبلیغات یکی از رسانه‎های ارتباط جمعی محسوب می‎شوند وهمچنین به منظور برقراری ارتباط ایجاد می‎شوند، می‎توانند خود را در قالبهای متنوعی همچون روزنامه ها، مجلات، اینرنت، تلویزیون، تبلیغات محیطی و... به ظهور برسانند. بنابراین گفتمانهای ‬تبلیغاتی یا به طورکلی تبلیغات، برای دستیابی به هدفهای تجاری یعنی ه...

تحلیل نشانه‌شناختی «من و دیگری» در گفتمان پل والری «دیگری در خویش»

یکی از مباحث مهم در آثار پل والری، نویسندۀ فرانسوی قرن بیستم، مسئلۀ «دیگری» است که به شناخت منجر می‌شود. «دیگری» به شکل تازه‌ای در ارتباط با «من» نویسنده مطرح شده که «انعکاسی از «خود» است و دیالکتیکی بین این دو برقرار است. مخاطب با دو نمود از نویسنده مواجه است: خوددیگریت وخودهمانی[1]. درواقع، والری مثال ملموسی از «دیگربودن در خود»[2] را به تصویر می‌کشد که نمودی از یک «شخص ثالث ناشناخته» است و ب...

متن کامل

چند صدایی در موسیقی ایران

علیرغم اینکه موسیقی مناطق ایران ، همانند ردیف موسیقی سنتی ایران یک صدائی است و در اصل تابع هته روفونی ، معهذا به فرمهای چند صدائی، اگرچه اکثراً ناخودآگاهانه، برخورد می شود. این فرمهای چند صدائی بر اساس سطح تحقیقات کنونی بدین قرارند: 1-برخورد اصوات مختلف ناشی از اجرای ملودی متناوباً به توسط دو خواننده، به گونه ای که خواننده دوّم قبل از اتمام ملودی به وسیله خواننده اوّل ، آواز خود را شروع می نماید. ...

متن کامل

مطالعه نارسیسم در اثر پل والری(پارک جوان)

اسطوره نارسیسم در تمامی دوره ها و در تمامی ادبیاتها شناخته شده است به ویژه در قرن 20 و"من" درونی نویسنده در بسیاری از دوره ها بخش اصلی فرایند ادبی را تشکیل داده است نویسنده در شرایط سخت توانسته است با کمک گرفتن از احساسات درونی خود و با توجه به خویشتن خویش از دلمشغولی های خود فاصله گرفته و خوانندگان بسیاری را با خود همراه سازد اسطوره نارسیسم نیز چیزی جز توجه به خود و نیز احساسات درونی در مواجهه...

15 صفحه اول

(آکورهای ویژه)در چند صدایی ملهم از ساختار ملودی

ضمن سی و پنج سال گذشته، نگارنده شیوه های گوناگون در برخورد با موسیقی ایران داشته است. این شیوه ها را در دو گرایش اصلی می توان تعقیب کرد: الف- آثاری که در آنها از فواصل کوچکتر از نیم پرده استفاده شد و ضمناً در بوجود آمدن یا اجرای آنها ابزار الکترونیک و کامپیوتر نقش داشته اند. ب – آثاری که در محدوده گام تعدیل شده تصنیف شده اند. مقاله حاضر بخشی از این تحقیقات است و در آن آکوردهائی که در تئوری ها...

متن کامل

تأمل در مرگ و نظام هستی در شعر گورستان دریایی پل والری و رباعیات خیام

اندیشه دربارۀ مرگ، ساختار هستی و راز آفرینش از مهم ترین موضوعات فلسفی هستند که گاه به قلمرو شعر و ادبیات نیز راه یافته اند. پل والری، شاعر فرانسوی قرن بیستم و حکیم عمر خیام نیشابوری، شاعر نام آور ایران در قرن پنجم هجری، باوجود تفاوت در دوره های تاریخی شان، دیدگاه های فلسفی و رویکرد همانندی به مسئلۀ مرگ و نظام هستی دارند. والری در شعر «گورستان دریایی» چشم اندازی دریایی را که نمادی از بیکرانگی ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 11  شماره 21

صفحات  7- 38

تاریخ انتشار 2015-07-01

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023