تقابل مرگ و زندگی در مثنوی
نویسنده
چکیده مقاله:
Mathnavi is a collection of relatively varied contrasts wherein the opposition of the two worlds constitutes one of the most important foundations of the poet’s thought. In the constellation of Molavi’s thoughts, the dominance of the Unseen world over the Visible world is constantly palpable. The discussion of ‘return’ is one of the foundations of his thought, leading us toward the Unseen world under the disguise of different terms. In this article, we encounter various meanings of death. These meanings, though leading us to the next world are different from one another. They are: transitional death, natural death, advisable death and martyrdom, among which Molana deals with the first one more than the others. In order to content his readers regarding the Unseen world, Molana has taken resort to allegory, because when he speaks of a world for which there is no boundary and form, he inevitably makes use of something perceivable in the world of form.
منابع مشابه
تجربه گونه های مرگ در زندگی در مثنوی معنوی
Based on Mowlavi’s (Rumi) Mathnavi, death is not a sudden event that terminates man’s life. It is an event that continues throughout a lifetime. People experience it many times and in different forms before they actually die. This claims is rooted in Mowlavi’s beliefs that there are stages and types for death. Based on Mowlavi’s Mathnavi, sleep, evolution, changes in "Continual Creation", and d...
متن کاملحکمتهای مرگ ازنظرگاه مولوی در مثنوی
پدیدة مرگ از جمله رازناکترین مسائل بشر است که معمای آن را به حکمت کس نگشوده و نگشاید. اندیشمندان از هر دستی و به هر نوع و بیانی در تعریف و تبیین آن کوشیدهاند و البته چنانکه باید بدین پرده راه نبردهاند. از این میان، مولانا جلالالدین محمد بلخی در مثنوی با نگاهی موشکافانه و راهگشا دربارة این مسأله بارها سخن رانده و در خصوص اینکه ماهیت مرگ چیست، چه گونههایی دارد؛ حکمتهای مرگ کدامند و نیز عبرت...
متن کاملزندگی جاوید در مثنوی های حدیقه الحقیقه و مثنوی معنوی
انسان از لحظه شناخت خود و جهان‘خواسته بداند ازکجا آمده و به کجا می رود اندیشه گذر از این جهان همچون گردش روز شب وتغییر فصول‘ بر دل و جانش سایه سیاهی افکنده که نه راه قرار درآن را داشته ونه راه فرار ازآن را.در نگاه شعرای عارف ‘ زندگی جاوید یعنی تحول و تکامل انسان از خاک تا افلاک. به همین خاطر سنایی غزنوی و بعد از او مولوی عاشقانه به توصیف سرای جاوی پرداخته و قیامت را لقاء الهی وبهشت را زمان وص...
متن کاملحکمتهای مرگ ازنظرگاه مولوی در مثنوی
پدیدة مرگ از جمله رازناکترین مسائل بشر است که معمای آن را به حکمت کس نگشوده و نگشاید. اندیشمندان از هر دستی و به هر نوع و بیانی در تعریف و تبیین آن کوشیدهاند و البته چنانکه باید بدین پرده راه نبردهاند. از این میان، مولانا جلالالدین محمد بلخی در مثنوی با نگاهی موشکافانه و راهگشا دربارة این مسأله بارها سخن رانده و در خصوص اینکه ماهیت مرگ چیست، چه گونههایی دارد؛ حکمتهای مرگ کدامند و نیز عبرت...
متن کاملبررسی تقابل عشق و مرگ در ساختار شعر فروغ فرخزاد
ساختارشناسی شعر از پایههای اولیهی شناخت اصولی و عمیق در هر شعر ماندگاری است. تبیین و تحلیل یک شعر، مدیون تناسبها و تقابلهای بنیادینی است که پایهریز ساختار نظاممند آن شعر میباشد. دقت در کشف و بررسی مجموعهیاین تقابلها و تناسبهای شعری است که ما را به تحلیل درستو نقادانه یک اثر ادبی رهنمون میگردد. به میزانی که شبکهی تناسبها و تقابلها در یک شعر برجسته و مایۀ «انگیزش» همدیگر شوند، آن شع...
متن کاملمرگ و مرگ اندیشی در مثنوی معنوی
مولانا از جمله شاعرانی است که فراوان از مرگ سخن گفته است. واکنش او به مرگ واکنشی مثبت است. او نه تنها از مرگ نمی گریزد، بلکه مشتاقانه به سمت آن در حرکت است. این واکنش در آثار او به ویژه، مثنوی به خوبی نمایان است. او برخلاف برخی چون خیام که با اکراه به مرگ نگریسته اند از کسانی است که مرگ را ستوده و به گرمی از آن استقبال کرده است. از این رو شاعری مرگ ستاست و نگاهش به مرگ نگاهی عرفانی است. نخستی...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 0 شماره 5
صفحات 98- 118
تاریخ انتشار 2007-04
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023