تطور ماهیت عقل در امامیه نخستین از مدرسه کوفه تا مدرسه بغداد
نویسنده
چکیده مقاله:
در این مقاله به تطور ماهیت و چیستی عقل در امامیه از مدرسه کوفه تا مدرسه بغداد پرداخته شده است. گزارشها و شواهد موجود در مدرسه کوفه نشان میدهد که حدیثگرایان امامیه در این مدرسه عقل را موجودی مستقل و روحانی(غیرجسمانی) میدانستند. خداوند این عقل را بین انسانها تقسیم کرده و انسانها به وسیله آن خوب و بد را میفهمند. در مقابل متکلمان مدرسه کوفه توجهی به وجود مستقل و نورانی عقل نداشته و عقل را حالت و قوهای نفسانی میدانستهاند که خداوند به انسانها اعطا کرده است. عالمان امامیه در مدرسه قم در حقیقت ادامهدهنده دیدگاههای محدثان مدرسه کوفه بودهاند. البته در مواردی مانند کلینی در عین حال که تمایلهایی به جریان متکلمان کوفه دیده میشود؛ ولی سعی شده است بین دیدگاه متکلمان و محدثان کوفه جمع شود. متکلمان امامیه در مدرسه بغداد مانند معتزلیان وجود مستقل عقل را انکار کرده و حتی روایات موجود در این بحث را مَجاز دانستهاند. از بین آنان شیخ مفید و کراجکی برخلاف معتزله عقل را عرض معرفی کردند؛ در حالی که سید مرتضی و دیگر متکلمان مدرسه بغداد به کلی با معتزلیان همراه شده و عقل را تنها مجموعهای از علوم ضروری دانستند.
منابع مشابه
مدرسه حدیثی امامیه در بغداد
مرکز حدیثی بغداد در تاریخ فکر امامیه هماره با اهمیت بوده است. لذا آگاهی از تاریخ حدیث امامیه در بغداد، ما را در تحلیل تاریخ امامیه یاریرسان خواهد بود. در این نوشتار نشان داده شده است که با مهاجرت اصحاب امامیه از کوفه به بغداد و نیز با تلاش اصحاب بغدادی تبار، مدرسه حدیثی امامیه در اواخر سده دوم پای گرفته و تا پایان نیمه اول سده سوم نیز فعال بوده است. مدرسه حدیثی بغداد یکی از تأمینکنندگان مهم ...
متن کاملمدرسه حدیثی امامیه در بغداد
مرکز حدیثی بغداد در تاریخ فکر امامیه هماره با اهمیت بوده است. لذا آگاهی از تاریخ حدیث امامیه در بغداد، ما را در تحلیل تاریخ امامیه یاری رسان خواهد بود. در این نوشتار نشان داده شده است که با مهاجرت اصحاب امامیه از کوفه به بغداد و نیز با تلاش اصحاب بغدادی تبار، مدرسه حدیثی امامیه در اواخر سده دوم پای گرفته و تا پایان نیمه اول سده سوم نیز فعال بوده است. مدرسه حدیثی بغداد یکی از تأمین کنند گان مهم ...
متن کاملحقیقت نفس در اندیشه امامیه از مدرسه کلامی بغداد تا علامه طباطبایی
حقیقت نفس، روح و بدن و رابطه آنها با یکدیگر، از مسائلی است که تأثیر اساسی در آموزه معاد و سرنوشت اخروی انسان دارد. برخی متکلمان، حقیقت انسان را جوهر مجرد متعلق به بدن شمردهاند، برخی بر آنند که نفس، همین پیکر محسوس و مشهود است که روح در منافذ آن حلول کرده است و گروهی نیز حقیقت انسان را اجزایی اصلی در بدن میدانند که پای...
متن کاملبررسی نظریۀ تطور مفهوم عقل در اندیشه امامیه نخستین
محمد علی امیر معزی - شیعهپژوه معاصر - در مقالهای با عنوان «صفار قمی و بصائر الدرجات» به بررسی بعضی از جنبههای شخصیت محمد بن حسن صفّار - محدث شیعی سده سوم - و کتاب او بصائر الدرجات پرداخته است. بنا به ادعای او، پس از مرگ صفار برخی از بزرگان شیعه برخورد تردیدآمیزی با صفار داشته و مضامین کتابش را غلوآمیز دانستهاند. این دیدگاه از تغییر مفهوم عقل نزد علمای متأخر در مقایسه با علمای نخستین سرچشمه م...
متن کاملابو عیسی وراق؛ از اعتزال تا گرایش به مدرسه کوفه
ابو عیسی وراق، از معتزلیان شیعه شدهای است که نهتنها تغییر نگرش و گرایش او به مذهب حقه امامیه، مناقشهبرانگیز بوده و حتی اتهامها و اظهارنظرهای تند معتزلیان را در پی داشته، بلکه رویکردها و دیدگاههای کلامی او در راستای تبیین آموزههای شیعه نیز افزون بر جالب توجه بودن، توجه و حساسیت بسیاری از اندیشمندان شیعی را برانگیخته است. در این مقاله به بررسی برخی دیدگاهها و رویکردهای وراق و سهم و نقش ا...
متن کاملعقل و عقل گرایی در مدرسه کلامی کوفه
چکیده از آن جا که در مکاتب و مدارس گوناگون، عقل و به کارگیری آن مورد اختلاف است، در این جستار، به معرفی دیدگاه مدرسه کوفه درباره عقل و عقل گرایی بزرگان این مکتب پرداخته ایم. این تحقیق در دو بخش معرفی عقل و رویکردهای عقل گرایانه مکتب کوفه سامان یافته است. در بخش اول، مواردی هم چون جای گاه، حجیت، آثار، موانع، و قلمرو عقل بررسی شده است. در بخش دوم، شاخص های عقل گرایی که تجلی عقل در میان ائمه و اصح...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره بهار و تابستان
صفحات 5- 21
تاریخ انتشار 2016-07-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023