تطبیق نماد و نشانههای دفاع مقدس در هنرهای تجسمی و معماری دفاع مقدس
نویسندگان
چکیده مقاله:
هنرهای تجسمی و معماری دو ابزار بیانی مهم انقلاباسلامی و دفاعمقدساند. هنرهای تجسمی از ابتدا به عنوان رسانه انقلاب استفاده شدند. بااینحال معماری عمدتاً پس از پایان دفاعمقدس به شکل موزه و یادمان پدید آمد. گمان میرود که این دو هنر با توجه به ریشههای محتوایی مشترک از عناصر بیانی مشترک نیز بهره ببرند. این تحقیق میکوشد با بررسی عناصر تصویری دو حوزه معماری و هنرهای تجسمی به این پرسش پاسخ دهد که چگونه میتوان ادبیات و نحوه بیانی مشترک بین هنرهای متاثر از فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس به دست آورد، و عناصر مشترک و دستور زبان همپیوند بین هنرهای وابسته به مفهوم دفاعمقدس کدام است. نوع تحقیق، مطالعه تطبیقی بینرشتهای و روش پژوهش تحلیلی-تفسیری است. برای تحلیل محتوایی از روش شکلشناسی و شمایلنگاشتی اروین پانوفسکی استفاده شده است. از اینرو پس از بررسی 26 نمونه از هنرهای تجسمی و 15 نمونه از یادمانها و موزههای دفاعمقدس، تلاش میشود تا رابطه محتوایی و بیانی این دو هنر تحلیل گردد. برای بررسی عناصر بهکاررفته در هنرهای تجسمی مربوط به دفاعمقدس، توصیف پیشاشمایلنگارانه، تحلیل شمایلنگارانه و تفسیر شمایلشناسانه هر یک از آثار با توجه به نظریه پانوفسکی تحلیل و ضمن بررسی عناصر بهکاررفته در معماری دفاعمقدس، مورد مقایسه قرار میگیرند. پس از مقایسه عناصر هنرهای تجسمی و معماری، نتایج نشان میدهد که علیرغم عدم وجود همپوشانی بین نمادها در این دو حوزه، دارای همسویی در نمادپردازی نیز هستند. به عبارتی، هنرهای تجسمی و معماری دارای اشتراکات زیادی در حوزه دفاعمقدس نظیر عناصر انسانی، حیوانی، گیاهی، خطی-هندسی، معماری و بیجان میباشند که به جنبه یادآوری و بیادسپاری نمادها در حافظه جمعی مردم تأکید دارد.
منابع مشابه
تحلیل گفتمان نقاشی دفاع مقدس
نقاشی جنگ که تأثیر بسزایی در روند شکلگیری جریانهای پس از خود دارد، در یک متن گفتمانی خاصّی پدید آمده است. در این مقاله بهصورت توامان «متن» و «بافت» مورد مطالعه قرار گرفتهاند. به جهت مناسب بودن موضوع و قابلیّت فوقالعاده نظریه گفتمان لاکلاوموف در تبیین تمامی امور و پدیدههای سیاسی ـ اجتماعی این نظریه به عنوان چارچوب نظری در نظر گرفته شده و نقاشیهای دفاع مقدس و بازنمایی جنگ در آنها و تولید گفت...
متن کاملارزیابی کمّی و کیفی تولید «تئاتر دفاع مقدس» در ایران* (با تأکید بر فعالیتهای «انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس»)
به آثار نمایشی مرتبط با جنگ عراق علیه ایران (1367- 1359)، تئاتر دفاع مقدس میگویند. برای حمایت از این گونه آثار نهادها و تشکیلات مختلفی به راه افتادند؛ که با وجود فعالیت آنها، این نوع تئاتر نتوانست به روند مستمر در تولید و عرضه آثار نایل آید. در این مقاله ضمن تشریح و تحلیل عملکرد انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در زمین? تولید و اجرای نمایشهای مرتبط با دفاع مقدس، به پاسخ این پرسشها خواهیم پرداخ...
متن کاملتمثیل پرواز در شعر دفاع مقدس
شعر دفاع مقدس، رمزها و تمثیلهای فراوانی را به نمایش میگذارد. برخی از این تمثیلها، ریشهای تاریخی- مذهبی دارد که با فضای جنگ و معنویت موجود در آثار این دوره متناسب است. تمثیل پرواز که جهت اشاره به شهادت به کار رفته است، یکی از بدیعترین بخشهای رمزپردازی شعر این دوره است. تمثیل و رمز پرواز، بیانگر عروج روح پس از مرگ به عالم بالا و نور است. این تمثیل عرفانی- اساطیری، در شعر دفاع مقدس بازآفر...
متن کاملدفاع مقدس در گذر از سینمای ایران
پژوهش حاضر، تبلور دفاع مقدس را در سینمای ایران، بین سالهای 1360 تا 1385 از نظر جامعهشناسیِ هنر مورد بررسی قرار میدهد. چارچوب نظری این پژوهش بر دو نظریه مکمل، بازتاب و شکلدهی، استوار است که طبق آن هنر بازتابی از شرایط اجتماعی است و در عین حال برای شکلدهی به افکار عمومیِ اجتماع، از آن بهره برده میشود. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی برای درک عمیقترِ ساختار و کارکرد آثار سینماییِ دفاع مق...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 14 شماره 50
صفحات 0- 0
تاریخ انتشار 2019-06-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023