تداعی؛ ترفندی روایی- نمایشی برای متادرامِ گریز در تعزیه
نویسندگان
چکیده مقاله:
تعزیه گونهای نمایش آیینی است که با هدف روایت وقایع تاریخی - مذهبی، بهویژه فجایع عاشورا و شهادت امامان اجرا میشود. اهمیت حادثة عاشورا در تعزیه تا حدی است که در اغلب تعزیههای غیرعاشورایی، شاعر پردههایی فرعی خلق میکند تا از طریق آن بخشهایی از حوادث کربلا را نیز روایت کند. به این پردههای فرعی، گریز (گریز به صحرای کربلا) گفته میشود. گریزها همواره با اخلال در روایت خطی داستان (روایتگردانی) همراهاند؛ بنابراین شاعر باید به نحوی آنها را در تعزیة اصلی جای دهد. در این مقاله، شیوة گنجاندن گریزها در تعزیة اصلی بررسی شده است. به عقیدة نگارندگان، گریز از تعزیة اصلی بر پایة ترفند روایی- نمایشیِ تداعی انجام میشود که نتیجة یادآوری یک صورت یا مفهوم ذهنی است. برای بررسی این فرایند از مفاهیم روانشناسی مرتبط با تداعی استفاده شد و انواع، قواعد و عوامل تداعی در گریزها بررسی شد. از سوی دیگر، با توجه به اینکه گریز نوعی متادرام به شمار میرود، گریزها به دو نوع بیانی و نمایشی تقسیم شدند.
منابع مشابه
بررسی و تحلیل تأثیر تعزیه بر ادبیّات نمایشی دفاع مقدّس
تعزیه از مهمترین گونههای نمایش مذهبی محسوب میشود که علاوه بر احیا، حفظ و اشاعۀ فرهنگ عاشورایی مهمترین گونۀ نمایشی ایران بعد از اسلام نیز به شمار میرود. با توجّه به نقش تأثیرگذار آموزههای عاشورایی در شکلگیری انقلاب اسلامی و نیز اهمّیّت احیا، حفظ و اشاعۀ فرهنگ عاشورایی، بعد از انقلاب توجّه به تعزیه دوچندان شد. همچنین با شروع جنگ تحمیلی و پیدایش و رواج ادبیّات نمایشی دفاع مقدّس، نمایشنامهنویسان ...
متن کاملبررسی ادبیات نمایشی تعزیه در آثار عصر قاجار
تعزیه نمایشی است ایرانی که از دوران پیش از اسلام در این سر زمین وجود داشته و تا کنون نیز به رشد و حرکت خود ادامه داده است . در این حرکت به طبع فراز و فرود هایی نیز داشته است . در عصر قاجاریه که دوران اوج و شکوفایی این هنر است ما با تغییر و تحوالات بسیار در سبک اجرایی و نگارش نسخ رو به رو هستیم که این تحولات متاثر از جریانات و اتفاقات سیاسی و اجتماعی حاکم در آن دوران است . نهضت ادبی ، تاسیس مد...
قابلیت های روایی ادبیات عامیانۀ ایران در اقتباس نمایشی برای تلویزیون و سینما
ادبیات کهن و عامیانه که یکی از بارزترین جلوه های فرهنگ غنی ایران است، سرشار از مضامین بکر و ایدههای ناب برای اقتباس در سینما و تلویزیون است؛ اما با وجود چنین سرمایة عظیم فرهنگی، سینماگران، درام نویسان و سریالسازان ایرانی تاکنون نتوانستهاند به درستی از این توان و ظرفیت بالقوه استفاده کنند. مقالة حاضر با تکیه بر جلوه های نمایشی و ظرفیت های فرهنگی نهفته در مجموعه آثار ادبیات عامیانه و کهن ایران...
متن کاملسوررئالیسم در ادبیات نمایشی با نگاهی به تعزیه
حدود هجده ماه پژوهش وتحقیقات پژوهشگر به اتفاق همراهی و راهنمایی های دلسوزانه استاد راهنما دکتر ناظر زاده کرمانی و استاد مشاور دکتر جولایی به نتایج پیش رو رسید:
بررسی نشانه- معناشناختی ظرفیت های نمایشی تعزیه و تراژدی با رویکرد نشانه شناسی آنالوگ و دیجیتال
تراژدی و تعزیه، دو سنت نمایشی کلاسیک محسوب می شوند که به دلیل ریشه داشتن در آیین و نیز وابستگی به مذهب، فرهنگ، اسطوره و لحن، قابل بررسی تطبیقی هستند. هدف از این پژوهش، بررسی ارزش ها و ظرفیت های نمایشی این دو گونة نمایشی در تطابق با یکدیگر است. در راستای این هدف، مؤلفه های مختلفی همچون روایت یا تقلید، شبیه و شخصیت، شیوة اجرایی، جلوه های کلامی، تزکیه و تأثیر بر مخاطب مقایسه می شوند. در این مقاله...
متن کاملتعزیه، انفجارنشانهها
تعزیه یا شبیه خوانی تنها نمایش مذهبی _ ایرانی است که ریشه در کهن الگوهایی مانند "سوگ سیاوش" و فراتر از آن "جنگ مهر با دیو سیاهی اپوش" را در جوهرۀ خود دارد. جدال بین "خیر و شر"،" اشقیا با اولیا" و راه بستن بر "امام حسین (ع) و 72 تن از یارانش" و به اسارت گرفتن خاندانش، موضوع اصلی تعزیه را شکل میدهد. اما آنچه حائز اهمیت است شیوۀ اجرایی آنست که بهواسطۀ ارکان و عناصر بسیار ساده در هر لحظه با تاثیر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 1
صفحات 17- 34
تاریخ انتشار 2019-03-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023