تحیر و تداعی های آن در غزلیات بیدل دهلوی
نویسندگان
چکیده مقاله:
نوع عناصری که شاعر حول موتیف (Motif) یا بنمایههای تصویرساز فرامیخواند، تا صورتهای ذهنی (Image) را ترسیم کند، بستگی به قدرت و وسعت خیال شاعر دارد. بیدل از جمله شاعرانی بود که توانست با قدرت خیال خویش، عناصری پیرامون بنمایههای تصویرساز فراخواند، که در ظاهر ارتباطی میان آن عناصر و تداعیها وجود نداشت؛ ولی در قلمرو خیال شخصِ بیدل، سبب خلق تصویرهای بدیع میشد؛ تجربههایی که بیدل از عرفان و تصوف داشت، زمینۀ تصویرهای دور از ذهن را فراهم ساخت؛ و شاعر را در عصری که یافتن مضامین و معانی بیگانه هنر محسوب میشد، یاری کرد. «حیرت» حالتی بود که از راه تصوف و تفکر در دل شاعر عارف درآمد و راه را برای خلق مضامین بدیع و تداعیهای دور و غریب هموار کرد. چنین حالتی برای بیدل چنان ارزشمند بود که رمز دو جهان را در متحیّر شدن خلاصه کرد. مقالۀ حاضر که با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و به شیوۀ توصیفی- تحلیلی است، درصدد آن است تا با آوردن تداعیها حول محورعنصر تصویرساز «حیرت»، صورتهای ذهنی بیدل را در رابطه با این عنصر نشان دهد و خواننده را در یافتن معنایی واحد یاری کند.
منابع مشابه
بازی نشانهها در غزلیات بیدل دهلوی
چنانکه میدانیم هنجارگریزی میراث ادبیات عرفانی است که در ساختار و مضمون به گونههای مختلف در متون تصوف ظهور و بروز پیدا کرده است و عادت ستیزی از موتیفهای اصلی این متون میباشد. در ادبیات مدرن و پست مدرن نیز هنجارگریزی به اشکال متفاوتی مطرح است که برخی از این موضوعات را لیچ در رویکردی زبان شناختی به شعر مطرح میکند. ولی هنجارگریزی را ابزار اساسی شعر آفرینی میداند و سپس به طرح هشت نوع هنجارگریز...
متن کاملبازی نشانهها در غزلیات بیدل دهلوی
چنانکه میدانیم هنجارگریزی میراث ادبیات عرفانی است که در ساختار و مضمون به گونههای مختلف در متون تصوف ظهور و بروز پیدا کرده است و عادت ستیزی از موتیفهای اصلی این متون میباشد. در ادبیات مدرن و پست مدرن نیز هنجارگریزی به اشکال متفاوتی مطرح است که برخی از این موضوعات را لیچ در رویکردی زبان شناختی به شعر مطرح میکند. ولی هنجارگریزی را ابزار اساسی شعر آفرینی میداند و سپس به طرح هشت نوع هنجارگریز...
متن کاملترکیبات خاص در غزلیات بیدل دهلوی
پایه و اساس سخن " کلمه " است و بررسی ساختار کلمه یکی از ابزارهای زیبایی شناسی متن است."ترکیب سازی"همواره مورد توجه شاعران بوده است و بسیاری از آنان برای بیان نگرشهای خلاقانۀ خود ، ترکیبهای بدیعی به واژه های زبان افزوده اند." بیدل دهلوی" شاعری است که توانایی بی نظیری در "رستاخیز کلمات" دارد.وی ترکیبهای خاصی در شعر خود آفریده است که خصیصۀ زبانی او به شمار می آید . این ترکیبات از مهمترین عوامل "غ...
متن کاملبررسی حسامیزی در غزلیات بیدل دهلوی
حسامیزی ـ آمیختن ویژگیهای دو حس از حواس پنجگـانۀ ظاهـری ـ از صور خیالی است که در ادبیات فارسی سابقۀ کاربرد طولانی دارد، اما نامگذاری و رواج آن به دورۀ معاصر برمیگردد. در این مثال پس از ذکر تعاریف و معرفی پیشینۀ کاربرد حسامیزی، دربارۀ ساختار بلاغی و شکل دستوری آن مطالبی آمده و سپس انواع حسامیزی در غزلیات بیدل دهلوی از نظر ترکیب ویژگیهای حواس با یکدیگر - که شامل نُه گونه است- ارائه شده و سران...
متن کاملهنجارگریزی در مضمونسازی و معناآفرینی غزلیات بیدل دهلوی
در نقد آثار ادبی، توجه به ساختار شعر و مسایل زبانی، خواننده را به نتیجهای مطلوب در فهم و تفسـیر محتوا، مضمون و اندیـشه سخـنوری، رهنمون میشود. یکی از مسایل نوین زبانشناسی در حوزه نقد متون فارسی، واکاوی انحراف از نرم و عدول از هنجارهای زبانی است که در کلام هنرمندان صاحب سبک و نوآور، بسامد چشمگیری دارد. بیدل دهلوی از شاعران صاحب سبکی است که با تاکید بر ابهام در شعر و پذیرش مضامین و ساختارهای ن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 29
صفحات 9- 28
تاریخ انتشار 2019-02-04
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023