تحلیل ویژگیهای جریان سیال ذهن در مُعَلَّقات سَبع بر اساس شگردهای روایی
نویسندگان
چکیده مقاله:
روایت، ابزاری شناختی برای فهم تجربه است و نظریة جریان سیال ذهن یکی از شیوههای نوین و رایج روایتی در تحلیل آثار ادبی به شمار میرود. محتوای اندیشه، در شیوة جریان سیال ذهن بهجهت توصیف دقیق و لحظهای؛ کارکردی بنیادین مییابد و در قالب شگردها و تکنیکهای روایی همچون تکگویی درونی، نمایشی، خودگویی و دانای کل به شیوة اول، دوم یا سوم شخص ظاهر میشود. پژوهش حاضر برآن است پس از اشارهای کوتاه به ویژگیها و مؤلفههای جریان سیال ذهن، با انتخاب هفت قصیدة عربی پیش از اسلام(معلقات سبع) و طرح هویت داستانی این قصیدهها، آنها را در چارچوب تکنیکهای روایتی جریان سیال ذهن تحلیل کند. به عبارت دیگر، درصدد پاسخ گفتن به این پرسش هستیم که آیا میتوان بخشی از میراث شعری ادبیات عربی را در چارچوب جریان سیال ذهن جای داد؟ ذکر این نکته ضروری است که صفت جریان سیال ذهن به آن بخش از آفرینشهای ادبی اطلاق میشود که همه یا بخشی از مشخصههای این جریان را دارا باشند. با این توضیح، کاویدن معلقات سبع به معنای انتساب آنها به شیوة مورد نظر نیست؛ بلکه کوششی است تا کاربرد تکنیکهای مدرن روایتی را در آثاری از این دست نشان دهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد شاعران معلقات براساس انگیزه و اغراض شعری از یک تکنیک روایی غالب در کنار دیگر شگردهای روایی استفاده کردهاند؛ تعداد این شگردها بین دو تا سه شکل متغیر است.
منابع مشابه
تحلیل ویژگی های جریان سیال ذهن در مُعَلَّقات سَبع بر اساس شگردهای روایی
روایت، ابزاری شناختی برای فهم تجربه است و نظریة جریان سیال ذهن یکی از شیوههای نوین و رایج روایتی در تحلیل آثار ادبی به شمار میرود. محتوای اندیشه، در شیوة جریان سیال ذهن بهجهت توصیف دقیق و لحظهای؛ کارکردی بنیادین مییابد و در قالب شگردها و تکنیکهای روایی همچون تکگویی درونی، نمایشی، خودگویی و دانای کل به شیوة اول، دوم یا سوم شخص ظاهر میشود. پژوهش حاضر برآن است پس از اشارهای کوتاه به ویژگ...
متن کاملوجوه بازنمایی گفتمان روایی: جریان سیال ذهن و تکگویی درونی
هدف این جستار این است که وجوه رنگارنگ بازنمایی گفتمان روایی و به ویژه شیوة جریان سیال ذهن را در مقابل تکگویی درونی، از دیدگاه روایتشناسی و با اشاره به آثار ادبی ایرانی و غربی بررسی کند. مسئله اینجاست که این دو شگرد نزدیک به هم را گاهی چنان به کار میبرند که گویی یک شگرد بیش نیستند. و همین کنش است که کار دستهبندی این گونه آثار را مشکل کرده است. این مقاله، پس از بررسی آثار و آرای گوناگون در...
متن کاملتأثر منوچهری از معلقات سبع
منوچهری دامغانی، از شعرای طراز اول ایران در نیمه اول قرن پنجم هجری، شاعر طبیعت و عشق و نشاط و زندگی است. شاعری است لطیف طبع و شیرین سخن و دارای اشعاری طربناک و دل انگیز...
متن کاملوصف طبیعت در معلقات سبع
معلقات سبع یکی از درخشان ترین آثار شعری در عصر جاهلی و آینه تمام نمای آن عصر است که فرهنگ، آداب و رسوم، زندگی مردم و همچنین موقعیت جغرافیایی و اجتماعی و ادبی آن عصر را نشان می دهد. بسیاری از پژوهشگران در زمینه های مختلف ادبی بر روی آن کار کرده اند؛ چرا که معلقات سبع شناسنامه عصر جاهلی است و درک درست این اشعار و بررسی آن ها از جوانب مختلف راهی برای شناخت عصر جاهلی است. وصف طبیعت نیز یکی از موضوع...
15 صفحه اولبررسی عواطف در معلقات سبع
ادبیات هر ملتی نمایانگر احوالات وافکار ان ملت درعصریست که دران میزیسته،زیرا شرایط حاکم برهرعصرنقش بسزایی در شکل گیری ان ادبیات دارد.این امر در ادبیات عصرجاهلی نیز صادق است.چراکه ادبیات جاهلی ابعاد مختلفی از جامعه عرب قبل ازاسلام را به تصویر میکشد.بنابراین شعرجاهلی بسیاری ازاحوالات عرب ان عصرازجمله ویژگیهای اخلاقی واجتماعی را بیان می کند.یکی ازاین موارد عنصر عاطفه می باشد که در شکل گیری شخصیت ان...
15 صفحه اولتأثر منوچهری از معلقات سبع
منوچهری دامغانی، از شعرای طراز اول ایران در نیمه اول قرن پنجم هجری، شاعر طبیعت و عشق و نشاط و زندگی است. شاعری است لطیف طبع و شیرین سخن و دارای اشعاری طربناک و دل انگیز...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 1
صفحات 129- 154
تاریخ انتشار 2015-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023