تحلیل نشانهشناسی اجتماعی فیلمنامة آژانس شیشهای/ مریم حسینی، فرهادساسانی، سارانظردنیوی
نویسندگان
چکیده مقاله:
تحلیل نشانهشناسی اجتماعی فیلمنامة آژانس شیشهای مریم حسینی[1] فرهاد ساسانی[2] سارا نظردنیوی[3] تاریخ دریافت: 1/8/91 تاریخ تصویب: 26/8/ 92 چکیده گفتار هر فرد ارائهدهندة باورها، ارزشها و جهانبینیهایی است که بهصورت نهفته در زبان فرد جای میگیرند و افراد ناخواسته آنچه را که میاندیشند، بر زبان خود جاری میسازند. استفاده از این خاصیت زبانی، روشی مناسب برای پیشبرد اهداف رسانهها خواهد بود، تا جایی که آنها قادرند با استفاده از این ویژگی، ایدئولوژیای را مثبت تلقی کرده، آن را برجسته کنند و یا ایدئولوژیای را منفی نشان داده، آن را به حاشیه برانند. در این میان، فیلمهای سینمایی نیز از این قاعده جدا نیستند. به همین منظور، ما در این مقاله فیلمنامة «آژانس شیشهای»، نوشتة ابراهیم حاتمیکیا را از منظر نشانهشناسی اجتماعی مورد تحلیل قرار دادیم و متوجه شدیم زندگی در فضای دوقطبی، بر ذهن او بیتأثیر نبوده است. برای این کار از دو ابزار فرانقش اندیشگانی (در دستور نظاممند هلیدی) و قطببندی «خود» و «دیگری» (بر اساس مربع ایدئولوژیک وندایک) استفاده شده است. آنگاه بعد از قطببندی شخصیتهای درون فیلمنامه، دریافتیم که قطب1 بر ضلع برجستهسازی نکات مثبت «خود» بیش از ضلعهای دیگر مربع ایدئولوژیک تکیه کرده است و این تکیه را با استفاده از فرایندهای مادی نشان داده و قطب مقابل بر برجستهسازی نکات منفی «دیگری» تکیه کرده و برای این کار از فرایند رابطهای بهره برده است که این شیوة کاربرد با ویژگیهای شخصیتهای فیلمنامه متناسب است. واژههای کلیدی: نشانهشناسی اجتماعی، فرانقش اندیشگانی، مربع ایدئولوژیک، آژانس شیشهای [1] دانشیار دانشگاه الزهرا(س)؛ [email protected] [2] دانشیار دانشگاه الزهرا(س)؛ [email protected] [3] کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه الزهرا(س) ( نویسنده مسئول)؛ saranazardonyavi@ alzahra.ac.ir
منابع مشابه
تحلیل گفتمانی فیلمنامة فیلم "کافه ستاره"
این مقاله به بررسی و تحلیل فیلم نامة فیلم "کافه ستاره" از طریق بکارگیری تحلیل کلان لاکلاوموف، تحلیل خرد زبانی و تحلیل انتقادی گفتمان پرداخته است. این پژوهش تلاش می کند با بکارگیری ابزار اقناع و همچنین فرآیند عاطفی گفتمان مشخص کند که چگونه کنش گرهای اصلی با بکارگیری این ابزارها و با استفاده از شیوه های خاص گفتمان و گفتار، نظام معنایی فیلم را تثبیت و حفظ می کنند و چگونه گفتمانهای سنت گرا و تجددگر...
متن کامل«تحلیل نشانهشناختی گفتگو در فیلمنامة داستانی دوازده رخ هوشنگ گلشیری»
به رغم اهمیت فیلمنامة داستانی و توجه پژوهشگران ادبی بر اولویت آن و خواندن آن همچون گونهای از داستان روایی، این عرصه کمتر مورد نقد و تحلیل علمی قرار گرفته است. این مقاله بر آن است تا با توجه به جنبههای کاربردی نظریات گردآوری شدة کر الام در نشانهشناسی متن با تمرکز بر عنصر گفتگو و عوامل بافتی بیش از عرصههای دیگر در آن و بررسی اصولی چون؛ نظام نشانهای فرا زبان (رمزگان مشترک، لهجة فردی، محدودیت ...
متن کاملنوجوانان و تلفن همراه دکتر علیرضا حسینی پاکدهی* مریم حاج محمدی**
چکیده امروزه تلفن همراه در مقایسه با رایانه و فناوریهای اینترنتی، به دلیل ارزانی و سهولت استفاده از آن، نفوذ بیشتری در زندگی اجتماعی، سبک زندگی و رفتار مصرفی مردم دارد. این مقاله بخشی از پژوهشی است در راستای شناخت این مسئله که نوجوانان تهرانی در استفاده و دستیابی به تلفن همراه چگونه رفتار میکنند؟ چارچوب مفهومی بر اساس بررسی دیدگاهها و مرور منابع تجربی تنظیم و در قالب آن، فرضیههای اصلی ...
متن کاملتحلیل توزیع فضایی آژانس¬های مسافرتی در کلانشهر مشهد
آژانسهای مسافرتی از گذشتههای دور نقش مهمی در توسعه و رونق گردشگری داشتهاند. در حقیقت به موازات توسعه گردشگری، فعالیتهای مربوط به آژانسهای مسافرتی نیز توسعه پیدا کرده است و بدون اغراق بخش مهمی از توسعه گردشگری ناشی از فعالیت آژانسهای مسافرتی میباشد. باتوجه به این جایگاه، در کشور ما تاکنون مطالعات کمی در این خصوص صورت گرفته است. در این میان کلانشهر مشهد به دلیل جایگاه بالای آن در خصوص جذب ...
متن کاملمقدمه ای بر عرفان اجتماعی درپرتو نهضت حسینی
عرفان اجتماعی مولود طبیعی حقیقت و واقعیت عرفان از رهگذر سیرانفسی در اسفار چهارگان عرفانی است که دو سفر اول و دوم مقدمه حدوثی آن در سفرسوم و سپس تجلی تام عرفان اجتماعی در سفر چهارم در اصول"نبوت و امامت" خواهد بود. عرفانی که سه آموزه بنیادین:1- هدایت 2- تربیت 3- ولایت را درعناصری مثل هادی، مربی و ولی در درون خود می پرورد و نهضت حسینی و قیام کربلا و واقعه عاشورا بعنوان "فعل معصوم" دراین خصوص از من...
متن کاملتحلیل اشعار سیّد حسن حسینی از منظر صور خیال
صور خیال، بیان غیرمستقیم معنای پوشیده، در پس کلمات است و شاعران برجسته، به ارزش تصویر پردازی بجا، بموقع و به اقتضای کلام آگاهاند. آثار سیّد حسن حسینی، از نظر صور خیال بسیار غنی است. در این مقاله کوشش شده است، صور خیال در مجموعههای شاعر، براساس عناصری چون، تشبیه، استعاره، نماد، کنایه، مجاز، پارادوکس و حسّامیزی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. در حوزة تشبیهات، در آثار سیّدحسن حسینی، تشبیه مفصّل و بلی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 18
صفحات 55- 75
تاریخ انتشار 2016-05-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023