تحلیل قیاسی قهرمان در رمان صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز و اهل غرق منیرو روانی پور
نویسندگان
چکیده مقاله:
«شخصیتهای قهرمان» از عناصر کلیدی هر گونهی داستانی به شمار میروند که با رفتار، گفتار و پندار خود کنشهای داستان را پدید میآورند. در «رئالیسم جادویی» شخصیتهای قهرمان ویژگی-های منحصر به فرد این گونهی داستانی را به خوبی در خود بازتاب دادهاند. بدین روی در رمان«صد سال تنهایی» اثر گابریل گارسیا مارکز به عنوان شاهکار این سبک و رمان «اهل غرق» اثر منیرو روانیپور به عنوان یکی از برجستهترین رمانهای رئالیسم جادویی در ایران، قهرمانان، مهمترین مؤلفهی این سبک یعنی درهم آمیختگی واقعیت تاریخی و اجتماعی با افسانهها، باورها و آداب بومی و قومی را در خود نشان دادهاند. علاوه بر این، ویژگیهای دیگری در وجود این شخصیتها یافت می شود که دراین جستار با شیوهی تطبیقی، نگارندگان دوازده مولفهی آنها را بدین شرح مورد بررسی قرار دادهاند:کوچ و جابجایی قهرمانان، نقش رهبریّت در بین قهرمانان ، قدرت پیشگویی در قهرمانان، توالید و تناسل جادویی بعضی شخصیّتها و قهرمانان، نقش شخصیّتهای بیگانه در آگاهی قهرمانان از جهان بیرون، جدال و کشمکش بین قهرمانان، عشق، هوس، نفرت از عشق و هوس در بین قهرمانان، تبعات حاصل عذاب وجدان از مرگ قهرمانان، بیزاری از صنعت و تکنولوژی و پایبندی به حریم سنتی خانواده در بین قهرمانان، روحیه مبارزه طلبی و آزادی خواهی در بین قهرمانان، تجلّی شخصیّتها در یکدیگر در نسلهای متوالی، تراژدی در مرگ قهرمانان. با تحلیل تطبیقی این ویژگیهای مشابه میتوان بازتاب چهارچوب و سبک نویسندگی مارکز در صد سال تنهایی را بر قلم روانی پور در اهل غرق آشکار کرد.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی سه اثر داستانی منیرو روانی پور: کنیزو، کولی کنار آتش، اهل غرق
منیرو روانی پور یکی از موفقترین نویسندگان داستان معاصر ایران به شیوه رئالیسم جادویی است که با تقلید از شیوه داستان نویسی گابریل گارسیا مارکز کلمبیایی، پرچمدار رئالیسم جادویی در جهان موفق شد با الهام گرفتن از رمان «صد سال تنهایی» وی، آثار داستانی ارزشمندی همچون «اهل غرق»، «کولی کنار آتشب، «کنیزو» و... را به دنیای ادبیات داستانی ایران و جهان عرضه نماید. از طرف...
متن کاملچالش سنّت و مدرنیته در رمان«اهل غرق» منیرو روانی پور
چالش میان سنّت و مدرنیته به عنوان یک مسألۀ اجتماعی در آثار ادبی معاصر بازتاب یافته است. یکی از این آثار ادبی، که بازگو کنندۀ روایت تقابل این دو پدیدۀ اجتماعی است، رمان «اهل غرق» منیرو روانی پوراست که به شیوۀ رئالیسم جادویی به نگارش در آمده است. تبیین روابط و عناصر سنت و مدرنیته، انعکاس دیدگاه نویسنده و نقد آن هدف اصلی این پژوهش را تشکیل می دهد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که نویسندۀ این رمان برخ...
متن کاملتحلیل سبک شناختی رمان اهل غرق منیرو روانیپور
منیرو روانیپور از نامدارترین زنان داستاننویس است که از دهه شصت به خلق جدی آثار داستانی پرداخته و جایگاه معتنابهی در داستاننویسی معاصر ایران احراز کرده است. پس از مجموعه داستان کوتاه "کنیزو"(1367)، "اهل غرق" اولین رمان روانیپور است که به شیوه رئالیسم جادویی نگارش یافته است و توفیقات فراوانی را حاصل کرده است. در باب این اثر نقد و نظرهای فراوان ارائه شده امّا جای آن دارد که به طور مستقل در با...
متن کاملتحلیل ساختاری رمان اهل غرق
چکیده رمان «اهل غرق» نوشتة منیرو روانیپور از برجستهترین آثار ادبی است که به شیوة رئالیسم جادویی نگاشته شده است. در این جستار، رمان «اهل غرق» را بر اساس نظریّة ساختاری تودوروف بررسی کردهایم تا ضمن استخراج پیرفتها و گزارههای داستان به پیوند طرح رمان با ژرفساخت آن دست یابیم. طرح دوبُنی رئالیسم جادویی در رمان «اهل غرق» بر مبنای دو روایت کلّی واقعگرایی و جادویی شکل گرفته است. این طرح دوبُنی در ...
متن کاملنقش رئالیسم جادویی در بازتولید تاریخ در رمان صدسال تنهایی اثر گابریل گارسیا مارکز
به دلیل طبیعت دوگانه رئالیسم جادویی، معمولا از آن به عنوان گونه ای یاد می شود که دو الگوی متفاوت واقعی و جادویی را به هم می آمیزد. روش همیشگی این بوده که بر این همنشینی دو الگو، بر اساس قواعد مساوی تمرکز شود. اما، اگر مطالعات صرفاً بر زمینه و بدون تعریف عملکرد خاص رئالیسم جادویی درمتن تمرکز کنند، خواه این زمینه ها انسان شناسانه و پسااستعمارگرایانه باشند، خواه ویژگی های هستی شناسی پسامدرن ، تعاری...
15 صفحه اولبررسی تطبیقی مؤلفههای رئالیسم جادویی در طبل حلبی از گونتر گراس و یکصد سال تنهایی از گابریل گارسیا مارکز
در مقالۀ حاضر، به بررسی این مسئله پرداختهایم که آیا میتوان رمان معروف طبل حلبی ، اثر گونتر گراس را طبق آنچه بیشتر ادعا میشود، یک اثر رئالیسم جادویی نامید. بررسی تطبیقی عناصر تشکیلدهندۀ سبک هنری- ادبی بهکاررفته در این رمان و مقایسۀ آن با مؤلفههای بهکارگرفته در رمان یکصد سال تنهایی از گابریل گارسیا مارکز، بهویژه دربارۀ بهکارنگرفتن عنصر خموشی نویسنده و نیز بهدلیل نبود دو عنصر قلت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 2
صفحات 38- 58
تاریخ انتشار 2017-11-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023