تحلیل طرح کلی روایتگری، افعال وجهی، بررسی میان افعال وجهی و مربع معنایی در چهار نمایشنامه یونسکو: کرگدن، صندلیها، امده یا چگونه از شرارت آن رها شویم و شاه میمیرد
نویسندگان
چکیده مقاله:
در این پژوهش که بر روی چهار نمایشنامه یونسکو، نمایشنامه نویس معاصر، انجام گرفته سعی ما بر این است تا از ابزارهای ارائه شده توسط نشانهشناسی استفاده کنیم و نشان دهیم که چگونه احساس پوچی در این نمایشنامهها شکل میگیرد. و نیز چگونه میتوان کارکرد روایتگری در نمایشنامههای معنا باخته یونسکو را که شامل: طرح کلی روایتگری، افعال وجهی، بررسی میان افعال وجهی و مربع معنایی است، مورد بررسی قرار داد. این نمایش نامهها بر خلاف جریان سایر آثار ادبی هستند و در آنها شاهد واژگونی ارزشها در جهان معنا باختهایم. سعی ما براین است که از طریق این پژوهش به بررسی افکار پوچ و معنا باخته در نمایشنامههای کرگدن (تبدیل انسانها به کرگدن، بیتفاوتی انسانها نسبت به یکدیگر و نابودی انسانیت)، صندلیها (تنهایی انسانها، احساس خلا، نبود انسان و عدم حضور خداوند)، امده یا چگونه از شرارت آن رها شویم (فقدان متقابل احساسات و سرکوب گناه، فشار ضمیر ناخودآگاه و حسرت و پشیمانی) و شاه میمیرد (بحران مرگ و هراس انسان در مواجهه با مرگ) بپردازیم و برخی از ایدههای فلسفی و ادبی در تئاتر معنا باخته یونسکو را توضیح دهیم. در مجموع چهارچوب اصلی این پزوهش، مطالعه در مورد کارکرد روایتگری در چهارنمایشنامه یونسکو است.
منابع مشابه
بررسی مفهوم ذهنیت در افعال وجهی در زبان فارسی
هدف از انجام این تحقیق مطالعه مفهوم ذهنیت در دو فعل وجهی «باید» و «توانستن» در زبان فارسی و همچنین بررسی مفهوم گوینده محوری در مقابل محتوا محوری در این حوزه میباشد. در مقاله حاضر ضمن ارائه شواهدی از گویشوران بومی زبان فارسی مفهوم ذهنی بودن دو فعل وجهی «باید» و «توانستن»، پدیده تعدد معنا با توجه به جنبههای معناشناختی و کاربردشناختی این افعال و همچنین دلیل همگرایی صوری معانی الزامی، پویایی و ...
متن کاملافعال وجهی در زبان فارسی و بیان وجهیت
افعال وجهی و کارکردهای آنها را میتوان از جنبههای گوناگون و در قالبهای نظری متفاوتی مورد بررسی و تحلیل قرار داد. مقاله حاضر بر آن است بر اساس چارچوب پالمر (1990) افعال وجهی فارسی را از دو جنبهی «درجه» و «نوع» توصیف و تحلیل نماید. بررسی مذکور نشان میدهد فعل وجهی «باید» علیرغم عدم استلزام گزاره ای، برای بیان سه درجه از وجهیت معرفتی، دو درجه از وجهیت پویا و یک درجه از وجهیت الزامی بهکار می...
متن کاملفعل تابع افعال وجهی در زبان سغدی
در مطالعة زبانهای کهن ایرانی مسائل نحوی از اقبال چندانی برخوردار نیستند و زبان سغدی هم از این مسأله مستثنی نیست. به این علّت که متون بازمانده سغدی عموماً ترجمه هایی از زبانهای دیگر تشخیص داده شده اند دانشمندان کمتر به بررسی نحوی این متون اهتمام ورزیده اند. تعیین میزان تأثیرگذاری زبانهای مبدأ بر نحو زبان متون سغدی از سویی و وجود تمایز بین گونه های مختلف زبانی آن از دیگر سو خود مسائلی هستند که بد...
متن کاملبازنمایی نحوی افعال وجهی «بایستن» و «شدن» در زبان فارسی
در این مقاله سعی میشود با در نظر گرفتن رفتار نحوی-معنایی افعال وجهی اصلی ( شدن و بایستن) در زبان فارسی، در مورد ارتقایی یا کنترلی بودن این افعال تصمیم مناسبی اتخاذ شود. با توجه به دیدگاههای قبلی در این خصوص سه فرضیه مطرح میگردد: الف. افعال وجهی معرفتی ارتقایی و افعال وجهی بنیادی اعم از تکلیفی و پویا کنترلی هستند. ب. افعال وجهی معرفتی و همچنین بنیادی از نوع تکلیفی غیرمستقیم که مشارک برونی هست...
متن کاملبررسی مفهوم ذهنیت در افعال وجهی در زبان فارسی
هدف از انجام این تحقیق مطالعه مفهوم ذهنیت در دو فعل وجهی «باید» و «توانستن» در زبان فارسی و همچنین بررسی مفهوم گوینده محوری در مقابل محتوا محوری در این حوزه می باشد. در مقاله حاضر ضمن ارائه شواهدی از گویشوران بومی زبان فارسی مفهوم ذهنی بودن دو فعل وجهی «باید» و «توانستن»، پدیده تعدد معنا با توجه به جنبه های معناشناختی و کاربردشناختی این افعال و همچنین دلیل همگرایی صوری معانی الزامی، پویایی و مع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 14 شماره 28
صفحات 21- 57
تاریخ انتشار 2019-03-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023