تحلیل شیوة پسامدرنی روایت زنان در مجموعه داستان «بماند...»
نویسندگان
چکیده مقاله:
بهناز علیپور گسکری در مجموعه داستان بماند...بهگونهای هدفمند و تعمدی، از امکانات پسامدرنی در عنوان و محتوا و شیوۀ روایت بهرهجستهاست. مؤلفههای پسامدرنی نظیر ساختار بازگشتی، اتصال کوتاه، چهارچوبسازی وچهارچوبشکنی، آشفتگی و عدم انسجام متن، تناقض و عدم قطعیت، در متن داستانها بهکار رفتهاست، اما کاربرد «ساختار بازگشتی» بیشتر قابل توجه است. ساختار بازگشتیبا ایجاد چند سطح مختلف روایتی یا جهان داستانی، علاوه بر برجستهسازی محتوایوجودشناختی این داستانها، با برجستهسازی چهارچوب داستانی، ساختگی بودن آنها رانشان میدهد. نویسنده با استفاده از این جهانها، مسائل زنان را بیان میکند.نویسنده در دو داستان به شیوهای کاملاً متفاوت عمل کردهاست؛ در «بادهایی که ازهندوکُش میوزند» با تکنیک بیان خواب و خوابگویی، در کنار جهان شبهواقعیداستان، جهانی خیالی خلق میکند. او در «زنی از جنس مس» حضور خود را در داستاننشان میدهد و با اشارۀ مسقیم بر امر نوشتن، اقتدار خویش و ساختگی بودن داستان رابه نمایش میگذارد. استفادۀ نویسنده از امکانات پسامدرنی برای ارائۀ مسائل ومشکلات زنان در جامعۀ امروزی، بیانگر آن است که پسامدرن در نظر نویسنده، ورای یکروش یا مکتب فکری، در حکم ابزار روایتگری است.
منابع مشابه
تحلیل روایت یازده سپتامبر در مجموعه داستان آبی ماورای بحار
مجموعهداستان آبی ماورای بحار را شهریار مندنیپور با خلق شخصیّتها و فضاهای تازه، مرتبط با حادثۀ یازده سپتامبر نوشته است. فرم داستانها، ترکیب پیرفتها و شیوۀ روایتگری متناسب با موضوع داستانها، بیانکنندۀ ژرفساخت است. مندنیپور در هر یک از داستانها به جنبۀ خاصی از حادثه نگریسته است؛ تعدد و تنوع داستانهای این مجموعه دربارۀ حادثهای واحد برای نشاندادن این مسئله است که روایتها و تحلیلهای مت...
متن کاملتحلیل پیوند بینامتنیت با روایت پسامدرنی رمان سوگ مغان
در یک تعریف کلی، بینامتنیت اصطلاحی است که به روابط بین متون اطلاق میشود. لیکن بینامتنیت در آثار پستمدرن صرفاً به معنی تأثیر و تأثر متون از یکدیگر نیست، بلکه با دیگر ویژگیهای این گونه متون مانند عدم قطعیت، نسبیگرایی، تشکیک واقعیت، زمانپریشی، پارانویا و انتقاد از گذشته و غیره پیوندی ناگسستنی دارد. این جستار با هدف بازنمایی نقش بینامتنها در ساختار روایی آثار پستمدرن، ارتباط آن را با سایر وی...
متن کاملزن به روایت زنان داستان نویس ایرانی (مجموعه داستان های کوتاه 1327-1390)
با توجّه به این که پیش از ورود زنان به عرصه ی ادبیات، مردان، آفریننده ی بیش ترِ آثار ادبی بوده اند و زنان و زندگی آنان، در این آثار، همواره از دید مردان، تعریف، توصیف و تحلیل شده اند، اهمیّت موضوع زن به روایت زنان داستان نویس ایرانی، از آن روی است که در این آثار، زن، زندگی و مشکلات او، از دید خود زنان، بررسی و تحلیل می شود. در این پژوهش که بر روی مجموعه داستان های کوتاه مستقلّ زنان داستان نویس ایرا...
15 صفحه اولشگردهای مدرن روایت در مجموعه داستان «یوزپلنگانی که با من دویدهاند»
یکی از کلیدها و راههای گشودن پیچیدگیها و درک یا رفع ابهام داستانهای مدرن، درک شیوۀ روایتگری و شگردهای روایت داستان است. هر داستان، پرسشها و پاسخهای منحصربهفردی را در پیوند با شیوههای روایتگری میآفریند. انتخاب و آفرینش شیوۀ روایتگری، در میان مفاهیم و مضامین کهنه یا تکرار شدۀ روایت؛ دنیای تازهای بر روی نویسنده میگشاید. بیژن نجدی یکی از داستان نویسان مدرنیست معاصر است که تکنیکهای خاص...
متن کاملتحلیل روایت شناختی داستان حضرت مریم در قرآن کریم
یکی از ساختارهای قرآن برای بیان معارف، داستانپردازی است. قرآن کریم نیز مانند سایر کتب آسمانی برای آموختن قانونمندی-های هستی به آدمی و انذار و تبشیر وی و نیز اِخبار از سرگذشت پیشینیان و حکایت پیامبران از داستان بسیار بهره برده است. از جمله این داستانها، روایت حضرت مریم(س) است که به دلیل اشتمال آن بر نشیب و فرازهای گوناگون و ماجراهای خارقالعاده از جمله ولادتطفلی بدون پدر و سخنگفتن وی در گاهوا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره 2
صفحات 1- 20
تاریخ انتشار 2016-11-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023