تحلیل انتقادی نظریه قرائت مدرجه قرآن
نویسنده
چکیده مقاله:
این مقاله چکیده ندارد
منابع مشابه
مفهومشناسی قرائت قرآن کریم همراه با حزن با رویکرد انتقادی
یکی از توصیههای معصومین (ع) پیرامون قرائت قرآن، خواندن آن با حزن است. این توصیه بهطور واضح از ظاهر برخی احادیث مستفاد میشود. اما آیا وجود حزن در قرائت قرآن لازم است؟ وجود حزن در قرائت، موجب ارتباط بهتر قاری و مستمع با معانی آیات و پند و عبرت گرفتن از مفاهیم آن است. لذا معصومین (ع) بسیار در این زمینه توصیه و عدهای را بهدلیل نبود حزن در قرائتشان توبیخ کردهاند. برای فهم توصیههای معصومین(ع)...
متن کاملقرائت زنگرایانه از قرآن
حرکتهای دفاع از حقوق زن مسلمان، که تحت تأثیر جنبش فمینیسم غربی در جهان اسلام شکل گرفته بود، در اواخر قرن بیستم قرائت زنگرایانه از قرآن را پدید آورد. این قرائت با اعتقاد به اینکه رسول خدا (ص) در پانزده قرن پیش با توجه به آیات قرآنی ارزش و شخصیت ویژهای به زن داد، بر آن است که پس از رسول خدا، قرآن دستخوش تمایلات مردسالارانة مفسران شده است. قرائت زنگرایانه از قرآن با توجه به برابر بودن زن و م...
متن کاملتحلیل انتقادی نظریه عزیزه هبری پیرامون «عدالت توحیدی» در قرآن کریم
از نظر عزیزه هبری، توحید اساس آموزههای قرآنی بوده که همه مبانی اسلامی با توجه به آن معنا مییابند. بدین لحاظ او در پردازش نظریه خویش در مورد عدالت در قرآن، ابتدا به اثبات و تبیین توحید قرآنی و سپس به واکاوایی وجوه مختلف عدالت، میزان و تعادل در مخلوقات خداوند، زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی انسانها با نظر به دو مفهوم قرآنی «العدل» و «المیزان» میپردازد. در مقابل، از نظر هبری، غفلت از این نکته ...
متن کاملشیوه مطلوب قرائت قرآن کریم از منظر روایات معصومان با رویکرد انتقادی به شیوههای جدید
در منابع دینی در موضوع قرائت قرآن روایات زیادی وجود دارد. با توجه به مجموع روایاتی که در شریعت مقدس به چشم میخورد، پی میبریم که مراد شارع از تلاوت صحیح و با رعایت آداب چه تلاوتی است؛ از یک طرف، امر به تغنی در برخی روایات به دلیل اشتباه ریشه غنا با اِستغنا مورد استدلال برخی قرار گرفته است و از طرفی دیگر، عدم تعریف واضح از کلماتی مانند ترجیع و طرب، باعث ایجاد اختلافات زیادی میان علما شده است. در...
متن کاملتحلیل انتقادی نظریه عقول در حکمت متعالیه
عقول در حکمت متعالیه در دو سلسله طولی و عرضی قرار دارند و همگی جواهری ممکن، ازلی، ابدی، عاقل و کلی می باشند. این جواهر مجرد که وجودشان در حکمت متعالیه کاملا پذیرفته شده است، نقش وجودشناختی خاصی در نظام فلسفی حکمت متعالیه دارند و بدون وجود آن ها، وجود عالم و ربط آن به ذات واحد و بسیط حق تعالی ناممکن خواهد بود. در این بین نقش عقول عرضیه که هر یک از آن ها، کار تدبیر یکی از انواع مادی را بر عهده دا...
متن کاملپژوهشی در قرائت صحیح قرآن
قرائت صحیح قرآن یکی از مباحث مهم فقهی در حوزه قرآن و فقه است، زیرا افزون بر استحباب مؤکد قرائت قرآن بهطور کلی، قرائت حمد و سوره در نماز واجب است. بیشتر آیات قرآن از زمان نزول تا کنون، جز با قرائت مطابق با اعراب کنونی آیات قرائت نشدهاند و در قرائت صحیح آنها اختلافی نیست، اما در بخشی از آیات، قرائتهای دیگری غیر از قرائت مطابق با اعراب آنها گزارش شده و در قرائت صحیح این دسته از آیات، دیدگاههای...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره None
صفحات 189- 212
تاریخ انتشار 2016-10
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023