تحلیل انتقادی دیدگاه یوری روبین در اقتباس آیۀ «کُونُوا قِرَدَةً خاسِئینَ» از کتاب مقدس
نویسندگان
چکیده مقاله:
یوری روبین در پژوهش خود با عنوان «بوزینگانی راندهشده باشید: مسخ بنیاسرائیل به بوزینه و پسزمینۀ کتاب مقدس و میدراشی آن» بر پایۀ ادلّه و شواهدی و با استفاده از روش مقایسهای ـ تحلیلی، داستان مسخ شدن «اصحاب سبت» در قرآن را برگرفته از داستان «منّ و سلوی» در کتاب مقدس دانسته است. پژوهش حاضر با روش تحلیلی ـ انتقادی به ارزیابی دیدگاهها و مستندات روبین پرداخته و ضمن ردّ ادّعای وی با استفاده از آیات قرآن و روایات کتاب مقدس، تمایز داستانهای مذکور را اثبات نموده است. ادّعای روبین در اقتباس آیۀ «کُونُوا قِرَدَةً خاسِئینَ» متأثر از پیشفرض وحیانی نبودن قرآن و اقتباس آن از عهدین است که سبب شده وی این داستان قرآنی را انعکاسی از داستان کتاب مقدس بداند. روبین بدون مراجعه به منابع تفسیری اسلامی و صرفاً با استفاده از کتاب مقدس و میدراش، مقایسۀ صوری میان این آیه و داستان منّ و سلوای کتاب مقدس انجام داده و به همسانی آن دو رأی داده است. این در حالی است که به لحاظ تاریخگذاری، این دو واقعه متمایز از یکدیگر بوده و این تطبیق مخالف تاریخ و بافت داستانی آنها است.
منابع مشابه
نقدی بر دیدگاه یوری روبین دربارۀ تفسیر کلمات «مزمل» و «مدثر» مقالۀ «رسول جامه بهخود پیچیده»
یوری روبیناستاد بازنشستۀ دانشگاه تاوویو است که کتابها و مقالههای متعددی پیرامون اسلام آغازین با تأکید بر قرآن، تفسیرقرآن و سیره و حدیث در مداخل دائرهالمعارف قرآن لایدن به چاپ رسانده است. یکی از مقالههای ایشان «رسول جامه بهخود پیچیده (تفسیر مزمل و مدثر)» است. روبین در این مقاله تفاسیر نوشته شده دربارۀ خطابات مزمل و مدثر را به سه دسته تقسیم کرده است؛ «تبیینهای خنثی» که بدون هیچ دلیلی به بیا...
متن کاملتحلیل انتقادی کتاب بازنویسی فیلمنامه
هدف کتاب بازنویسی فیلمنامه این است که خوانندگانش را یاری دهد تا مهارتهای خود را برای بیان داستانی دراماتیک و گیرا پرورش دهند. در این راستا، نویسنده با توضیح ساختار داستان مبتنیبر سه پردۀ درام، نقاط عطف و نقطۀ اوج، و پرداخت شخصیت خواننده را با مسائل اساسی بازنویسی فیلمنامه آشنا میکند؛ اما تمامی تلاش نویسنده بهمنظور منافع تجاری و کسب درآمد از فیلمنامه است. نظام ارزشگذاری او فروش...
متن کاملتحلیل انتقادی کتاب راهنمای نگارش تحلیل فیلم
کتاب راهنمای نگارش تحلیل فیلم، شرحی از چگونگی تحلیل فیلم است و به زعم کتاب، ارتباط تنگاتنگ میان اندیشیدن دربارهی فیلم و نحوهی نوشتن در مورد آن اساس آن را تشکیل میدهد. برای رسیدن به این هدف، نویسنده به تعریف اصطلاحات و مفاهیم تخصصی سینما همچون میزانسن، روایت، زاویهی دید و همچنین رویکردهای تحلیل فیلم که آنها را بر اساس تاریخ سینما، سینمای ملی، سینمای ژانر، مؤلفگرایی، فرمالیسم و اید...
متن کاملبررسی کتاب اندیشهی اسلامی 1 از دید تحلیل گفتمان انتقادی
این مقاله در صدد است به تحلیل انتقادی متن کتاب اندیشهی اسلامی 1 پرداخته، مشخّص کند که آیا نویسندگان اصل بیطرفی را در ارائهی مطالب رعایت کردهاند یا خیر. بدین منظور، چارچوب ون دایک (2003) مورد استفاده قرار گرفته است. از آنجا که امکان بررسی کل محتوای کتاب میسّر نمیباشد، دو بخش از آن (بخش 2، تحت عنوان وجود خدا و بخش 4 مسألهی شَر) جهت انجام پژوهش انتخاب شدهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد که مشکلا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 51 شماره 1
صفحات 45- 66
تاریخ انتشار 2018-03-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023