تحلیل انتقادی برداشتهای صورت گرفته از روایات تفسیری سَبْعاً مِنَ الْمَثانی
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
برخی از مفسران تنها بر پایه اعتماد به ظاهر روایات تفسیری، مراد از تعبیر «سبعاً من المثانی» در آیه 87 سوره حجر را «سوره حمد» دانستهاند و با استناد به روایات، این رای را بر دیگر آرا ترجیح دادهاند؛ اما بررسی نشان میدهد که روایات تفسیری رسیده در این باره متقن، استوار و یقینآور نیستند؛ چه، در منابع روایی شیعه تنها هفت روایت در این باره وارد شده است و این روایات نیز مشکلات گوناگون دلالی، سندی و منبعی دارند. مثل اینکه شش روایت از آنها دچار ضعف سندی است و یا اینکه در پنج روایت از آنها اساساً محور اصلی روایت تلاش برای اثبات درستی «احتساب بسمله در شمار آیات سوره حمد» از طریق «سبعاً من المثانی خواندن این سوره» است و استناد به «سبعاً من المثانی» بودن سوره حمد، برای اثبات درستی «احتساب بسمله در شمار آیات سوره حمد» به نوبه خود با اشکالاتی مواجه است. علاوه بر این، در مقابل این روایات، روایات دیگری نیز یافت میشود که امری غیر از سوره حمد یا همراه با سوره حمد را مصداق «سبعاً من المثانی» معرفی کردهاند.
منابع مشابه
تحلیل انتقادی مبانی تفسیری سلفیه
سلفیه تکفیری در حوزه تفسیر قرآن با استناد به ظواهر آیات، روایات و سیره پیامبر و اصحابش، به آنچه از قدیم مانده سخت پایبندند و عقاید صحیح اسلامی را منحصر به «ظواهر» قرآن و سنت میدانند و از هرگونه تفسیر، ژرفنگری و بهرهگیری از عقل، علم و فلسفه در تعالیم دین و تطبیق آن با مقتضیات زمان اجتناب میورزند. ورود مجاز در قرآن را انکار کرده و با تفسیر گزینشی آیات، بهدنبال تفسیر آیات قرآن نبوده، بلکه به...
متن کاملتحلیل انتقادی روایات عاشورایی کامل بهایی
بازتاب مقتل الحسین(ع) در کامل بهایی با وجود مشابهتهایی که با دیگر گزارشهای عاشورایی دارد، دارای تفاوتهایی با دیگر مقتلها است که واکاوی و بازخوانی آن را ضروری میسازد. از آنجا که کامل بهایى جنبهای ردّیهنویسى دارد، مؤلف مطالب زیادى از خود بیان کرده و مطالب منقول از دیگران را هم چندان مستند نکرده است. برخی روایات این کتاب نیز بنمایهای قابل توجه را در شخصیتسازی یا داستانپردازی ایفا کرده اس...
متن کاملروش مواجهه علامه فضلالله با روایات تفسیری در «من وحی القرآن»
«من وحی القرآن» از تفاسیر معاصر است که تفسیر آیات قرآن را در قالبی تحرک بخش، عصری و تربیتی عهده دار گردیده است. البته در کنار این ویژگی، گزارش روایات منتسب به معصوم و دیگر گزارشهای تاریخی مرتبط با آیات، در آن نمودی نمایان دارد. مطابق بررسی صورت گرفته، تعامل فضلالله با روایات سخت گیرانه و قابل تأمل است؛ در این مقال، عوامل سخت گیری فضلالله در مواجهه با روایات تفسیری و گزارشهای تاریخی، و موانع...
متن کاملروایات تفسیری ابن ولید
بیتردید روایات تفسیری اهل بیت:، مهمترین ابزار فهم کلام وحی است و عالمان ژرفاندیش امامیه، مجموعه این روایات را از زمان صدور آن در قالبهای گوناگون عرضه کردهاند که در گذر زمان و همراه عوامل دیگر، سبب پدیدآمدن مکاتب، مدارس و جریانهای تفسیری شده است. هر چند اکنون از انبوه میراثهای تفسیری، اندکی باقی مانده؛ اما بازشناسی جریانهای تفسیری در آثار متقدمان، گامی سودمند برای فهم وحی است و با آ...
متن کاملآسیب شناسی روایات تفسیری
آسیبشناسى روایات تفسیرى از زوایاى گوناگون است. نویسنده پس از ذکر اهمیّت آسیبشناسى و پاکسازى تفاسیر روایى موجود، به روش پالایش روایت تفسیرى در حوزه سندشناسى و بازکاوى محتوایى اشاره مىکند و دو مرحله آسیبشناسى روایات تفسیرى و روششناسى تفسیر در تفاسیر معصومان )ع( را داراى اهمّیت مىداند. سپس به بحث آسیبهاى تفاسیر روایى مىپردازد و نکاتى از این جمله را برشمرده است: 1. در آمیختگى تفسیر، تأویل - ظ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 22 شماره 4
صفحات 3- 30
تاریخ انتشار 2018-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023