تحقیقات دیداری: آوای عکس و تفسیر عکس روششناسی نوین در مطالعات فرهنگ سازمانی
نویسنده
چکیده مقاله:
آوای عکس و تفسیر عکس یکی از حوزههای اصلی روششناسی تحقیقات دیداری است که بهندرت در حوزههای مدیریتی و سازمانی بهکار گرفته میشود. هدف این مقاله معرفی روششناسی آوای عکس و تفسیر عکس و کاربرد آنها در تحقیقات مدیریت فرهنگ سازمانی است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری اطلاعات توصیفی ـ تحلیلی است. بهمنظور جمعآوری دادهها از اسناد و مدارک و مجلات معتبر علمی استفاده شد. یافتههای بررسی حاکی از آن است که عکسها میتوانند محرکی ملموس برای تلنگر زدن به اطلاعات ضمنی و ناخودآگاه، تصاویر، و استعارهها باشند که موجب تولید اطلاعات مختلف و غنیتر نسبت به سایر فنون در حوزة فرهنگ سازمانی میشود. این مقاله با بررسی مبانی و چارچوب نظری آوای عکس نشان میدهد این روششناسی به تغییر فرهنگ جامعه یا سازمانها منجر میشود. همچنین، آوای عکس از همپوشانی سه چارچوب نظری آموزشوپرورش توانمندساز، نظریة فمینیست، و عکسبرداری مستند شکل گرفت. از نظر محققان کیفی طراحی و اجرای آوای عکس فرایندی دهمرحلهای است که از تعیین مخاطبان بعد از مفهومسازی موضوع شروع و به بررسی نهایی ختم میشود.
منابع مشابه
معرفى کتاب اصول سنجش از دور نوین و تفسیر تصاویر ماهواره اى و عکس هاى هوایى
کمبود کتابى جامع و مبتنى بر یافته هاى نوین در زمینه سنجش از دور و مبانى تفسیر تصاویر ماهواره اى و عکس هاى هوایى، و از سوى دیگر پا به عرصه نهادن رشته هاى جدید سنجش از دور و نیاز متخصصان و دانشجویان این رشته به منبعى جامع، و همچنین لزوم معرفى هویت و ماهیت این رشته آن گونه که شایسته است باعث شد تا کتاب «اصول سنجش از دور نوین و تفسیر تصاویر ماهواره اى و عکس هاى هوایى» به قلم دکتر سیدکاظم علوى...
متن کاملعکس، گفتمان، فرهنگ عنوان فرعی: تحلیل تاریخی کارکردهای گفتمانی عکس در ایران
عکاسی، نه یک شیوهی تولید مکانیکی تصویر، بلکه یک رویه ارتباطی است. با تحقیقاتی که پیرامون کارکردهای عکس در ایران شده است، به ندرت با تحلیلی کیفی بر تاریخ این رسانه مواجهایم. بنابراین، ضرورت پژوهشی، بر اساس واکاوی ساختارهای کلان جامعهی ایران ایجاب میشود. نگارندگان میکوشند، فضای غالب عکاسی را در اکنون آن [1]واکاوی کنند. بدین منظور از دریچهی «گفتمان» به آن نگاه میشود تا به این سؤال پاسخ ده...
متن کاملآشتی ناسازهها در نظام حسی، ادراکی و کنشی متون پست مدرن (نقاشی، عکس، شعر دیداری)
هر گونه تحول نشانهمعناشناسانه در صورت و معنای متن، با لایههای حسی-ادراکی منبعث از فضاهای فرهنگی و اجتماعی انطباق دارد. مقاله حاضر، با توجّه به الزامات پدیدارشناختی متن پستمدرن، شیوه ظهور این ژرفساخت را در صورت متن تبیین میکند؛ به این معنا که کثرت ابعاد در صورت متن باید با تکثر زوایای دید و نظامهای گفتمانی حاضر و کنشگر، نسبت معنادار داشته باشد. پیشفرض ما این است که دگردیسیهای متنی باید ب...
متن کامل«بررسی عکس اختیار تسکین»
تسکین یکی از اختیارات شاعری است که طی آن شاعر میتواند یک هجای بلند بهجای دو هجای کوتاه بیاورد؛ اما عکس اختیار تسکین (آوردن دو هجای کوتاه بهجای یک هجای بلند) از نظر عروضپژوهان، صحیح نیست؛ لکن در شعر قدیم و نیز دورة متأخرتر، اشعاری دیده میشود که در آنها از عکس اختیار تسکین استفاده شده است. عکس تسکین اگرچه ظاهراً به تقلید از شعر عرب (تبدیل مفاعیلن به مفاعِلَتن) اما غالباً در اوزان دوری که خاص شع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 16 شماره 4
صفحات 973- 1000
تاریخ انتشار 2018-12-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023