تجلی تفکرات شیعی در نوشتار انگشتریهای عصر قاجار
نویسنده
چکیده مقاله:
انگشترها، علاوهبر جنبههای زینتی، کاربردهای آیینی و اعتقادی نیز دارند. در فرهنگ اسلامی و ایرانی، به انگشترها و نقوش حکشده روی آنها اهمیت بسیار داده شده و در دست داشتن انواعی از آنها مورد تأیید و تأکید علمای دین قرار گرفته است. در دورۀ قاجار، بهعلت اینکه شاهان قاجار خود را خلیفه و جانشین ائمۀ معصوم و مروج مذهب تشیع در ایران پس از دورۀ صفویه میدانستند، شاهد ثبت واژگان و جملاتی در جهت ترویج فرهنگ تشیع روی انگشترها و مهر انگشتریها بودهایم، بهطوری که مطالعه و تحلیل و تدوین این عبارات عشق و علاقۀ مردم مسلمان ایران به فرهنگ تشیع و ائمۀ معصومین را به اثبات میرساند. هدف اصلی این تحقیق مطالعه نوشتههای روی انگشترهای دورۀ قاجار برای درک تفکرات و عقاید مردم آن روزگار بوده است. بررسی عشق و علاقۀ مردم به مذهب تشیع، که از طریق ثبت کلمات و جملاتی خاص روی انگشترها صورت گرفته، در تحقیقی میدانی و با روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است. از مهمترین نتایج این تحقیق شناخت آرمانهای اعتقادی مردم و درک سلیقۀ آنها از طریق مطالعۀ نوشتههای روی انگشترهاست که شامل نام ائمه و اذکار، ادعیه و اشعاری دربارۀ امامان بوده و بهایننحو تجلیای از مذهب تشیع نمایان شده است.
منابع مشابه
تجلی تفکرات شیعی در نوشتار انگشتری های عصر قاجار
انگشترها، علاوه بر جنبه های زینتی، کاربردهای آیینی و اعتقادی نیز دارند. در فرهنگ اسلامی و ایرانی، به انگشترها و نقوش حک شده روی آن ها اهمیت بسیار داده شده و در دست داشتن انواعی از آن ها مورد تأیید و تأکید علمای دین قرار گرفته است. در دورۀ قاجار، به علت اینکه شاهان قاجار خود را خلیفه و جانشین ائمۀ معصوم و مروج مذهب تشیع در ایران پس از دورۀ صفویه می دانستند، شاهد ثبت واژگان و جملاتی در جهت ترویج ...
متن کاملتجلی نوشتار زنانه در کتاب دا
نوشتار زنانه از نیمۀ دوم قرن بیستم، بهعنوان یکی از شاخههای نقد فمنیستی مطرح شد. طرفداران این نظریه در آغاز، با تأسّی از اندیشههای متعصبانۀ این جنبش، نوشتار زنان را در مقایسه با کلام مردان، ازمنظر تضاد بررسی کردند و درپی آن بودند که زبانی ویژۀ زنان خلق کنند؛ پساز آن، با کمرنگشدن تعصبها و رد نظریۀ نخست، این ویژگیها ازمنظر تفاوت بررسی شد. از این نظر، زنان بهدلیل روحیات و احساسات خاص خو...
متن کاملبررسی ویژگیهای شمایلنگاری شیعی در نقاشیهای قهوهخانهای عصر قاجار (با تأکید بر واقعه عاشورا)
فرهنگ و مذهب شیعی، در ادبیات مذهبی و هنر در دوران تیموری و صفویه نمود یافت و در دوران قاجار به اوج خود رسید. در این دوره، اوضاع سیاسی ـ اجتماعی، بستر ظهور نقاشیهایی با مضامین مذهبی را به وجود آورد. به دلیل تحولات پس از مشروطه، نقاشی مذهبی عمدتاً به نقاشیهای عامیانهای محدود بود که بیشتر نقاشان غیرحرفهای انجام میدادند. هنر نقاشی به عنوان یکی از عرصههای فعالیت بشر از دیرباز تاکنون، با ظهور د...
متن کاملتجلی نوشتار زنانه در کتاب دا
نوشتار زنانه از نیمۀ دوم قرن بیستم، بهعنوان یکی از شاخههای نقد فمنیستی مطرح شد. طرفداران این نظریه در آغاز، با تأسّی از اندیشههای متعصبانۀ این جنبش، نوشتار زنان را در مقایسه با کلام مردان، ازمنظر تضاد بررسی کردند و درپی آن بودند که زبانی ویژۀ زنان خلق کنند؛ پساز آن، با کمرنگشدن تعصبها و رد نظریۀ نخست، این ویژگیها ازمنظر تفاوت بررسی شد. از این نظر، زنان بهدلیل روحیات و احساسات خاص خو...
متن کاملتجلی باورهای شیعی در مضامین عاشورایی دیوارنگارههای بقاع متبرک گیلان
یکی از برجستهترین نمادهای شیعی، واقعة کربلاست. بازتاب این واقعه در جوامع شیعی، در طول تاریخ به گونههای مختلف رخ نموده است. مردم گیلان به منظور پاسداشت حماسة عاشورا، مضامین این واقعة عظیم را بر دیوارهای بقاع نقش میزدند. شیعیان منطقه، مصایب کربلا را متعلق به خود میدانستند و در پیوندی عمیق با آن، در بهتصویر کشیدن مجالس آن همت میگماشتند. نقش زدن بر در و دیوار بقعه، نوعی حرمتگذاری و ارادت به...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 25
صفحات 5- 18
تاریخ انتشار 2012-03-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023