تجلی باورهای تشیع در برخی نگاره های نسخه " فالنامه تهماسبی"
نویسندگان
چکیده مقاله:
مضامین و مفاهیم مورد علاقه و تأکید تشیع، بخشی از درونمایه نسخه نگارههای ایرانی را به خود اختصاص دادهاند. عمدهی این آثار، متأثر از نوع حاکمیت و فضای فکری زمانه، به روشهای تصویری متعدد، از واقعگرایانه تا نمادین مصور شدهاند و مهمتر اینکه بیانگر روایت یکسانی نیستند. در این میان، نسخه فالنامه تهماسبی که مجموعهای از مضامین اسلامی و شیعی را در خود جایداده و در دوران اقتدار سیاسی و فکریِ تشیع در عصر شاهتهماسب تولید شده، ازنقطهنظر مضمونی و روایتی، نسخهای قابلتأمل است؛ زیرا رویکرد نگارگران این نسخه به مضامین شیعه (دوازدهامامی)، موجب بروز نشانهها و نمادها و جلوههای جدیدی از تمهیدات تجسمی و تصویری در مقایسه با سایر مضامین شیعی خلقشده در نگارگری ایرانی گشته است. معرفی مضامین شیعی این نسخه و تحلیل روایت مصور شده در آنها و تمهیدات تجسمی و تصویری ظهور یافته در این ارتباط، از اهداف این مقاله است. ارائه مقاله به شیوه توصیفی – تحلیلی است. نتیجه اینکه مضامین شیعی نسخه فالنامه شامل معراج پیامبر (ص)، فتح خیبر، قدمگاه امام رضا (ع)، نجات مردم از دست دیو توسط امام رضا (ع)، تابوت حضرت علی (ع)، معجزه دو انگشت حضرت علی (ع) و داوری اُخروی، مطابق با باور و روایت تشیع مصور شدهاند و بدین منظور نشانهها، نمادها و تمهیدات تجسمی و تصویری جدیدی در برخی از این نگارهها به ظهور رسیده که میتوان آنها را به مثابه الگویی از نگارگری شیعی در نظر گرفت و یکی از مؤلفههای اصلی در شناسایی و سنجش نسخه نگارههای شیعی را، تجلیِ تصویریِ باور و روایت مورد نظر شیعه دانست.
منابع مشابه
بررسی مضامین و نمادهای شیعی در نگاره معراج پیامبر (ص) در نسخه فالنامه تهماسبی
هنرمندان نگارگر ایرانی، همواره مضامین بلند و متعالی دینی، عرفانی، حکمی و ادبی را دست مایه خلق آثار گران بهای خود قرار داده اند. مصورسازی موضوع و واقعه شگفت انگیز معراج پیامبر9 از این نمونه هاست. این واقعه حیرت آور و مهم، در ادوار گوناگون تخیل هنرمندان مسلمان نگارگر را به خود معطوف ساخته و حاصل آن، بازتاب های متفاوت و زیبای محتوایی و بصری این رویداد در نگارگری بوده است. یکی از این نمونه های برجس...
متن کاملرمزپردازی نگاره معراج پیامبر(ص) در فالنامه تهماسبی به روش آیکونولوژی اروین پانوفسکی
نگاره معراج در «فالنامه تهماسبی» در عهد صفوی و با بیانی نمادین، به روایت تصویریِ شیعی از این واقعه میپردازد. این نگاره، با ارائه تصویری متفاوت از معراج، برای اولین بار از آیکون ترکیبی «شیر و خورشید» برای نمایش پیامبر(ص) و امام علی(ع) بهره برده است. «آیکونولوژی» با اتخاذ رویکردی نظاممند، منطقی و چندوجهی، معانی نهفته در آثار هنری را تفسیر میکند. این پژوهش با همین رویکرد به تحلیل سهمرحلهای ج...
متن کاملرمزپردازی نگاره معراج پیامبر(ص) در فالنامه تهماسبی به روش آیکونولوژی اروین پانوفسکی
نگاره معراج در «فالنامه تهماسبی» در عهد صفوی و با بیانی نمادین، به روایت تصویریِ شیعی از این واقعه میپردازد. این نگاره، با ارائه تصویری متفاوت از معراج، برای اولین بار از آیکون ترکیبی «شیر و خورشید» برای نمایش پیامبر(ص) و امام علی(ع) بهره برده است. «آیکونولوژی» با اتخاذ رویکردی نظاممند، منطقی و چندوجهی، معانی نهفته در آثار هنری را تفسیر میکند. این پژوهش با همین رویکرد به تحلیل سهمرحلهای ج...
متن کاملنماد و نمون قدمگاه در تاریخ شرق، با تأکید بر نگاره قدمگاه فالنامه تهماسبی
انسان ها از آغاز تا کنون، به قدمگاههای اشخاص برجسته، به دیده احترام مینگریسته و آنها را نمادهایی از حضور معنویت، قدرت و تملک میشناختهاند. نیاز انسان به اسطورهسازی و انتساب مکانهایی خاص با افراد برجسته، موجب شده است "فرهنگ قدمگاه" در میان بشریت شکل بگیرد؛ بهطوریکه نشانههای آن از اعصار غارنشینی تا فضا دیده میشود. هدف این تحقیق، بررسی نماد قدمگاه در فالنامه تهماسبی و ارتباط آن با نقوش ق...
متن کاملبررسی تطبیقی نگاره های فالنامه شاه تهماسبی و اخبارنامه
در این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی انجام شده و جمع آوری اطلاعات آن به شیوه کتابخانه ای است، به بررسی و تطبیق نگاره هایی از کتاب فالنامه و اخبارنامه پرداخته شده است. در این پژوهش پرداختن و توجه به مضامین با موضوعی مذهبی مورد توجه نگارنده بوده است و نگاره ها براساس شکل گیری تصاویری با مضمون مذهبی مورد تحلیل قرار گرفته اند. یکی از مضامین مهم که همواره مورد توجه نگارگران مسلمانان ایرانی بود، داست...
بررسی تاثیر آیین مناقب خوانی از اهل بیت(ع) بر کتاب آراییِ فالنامه تهماسبی
پس از رسمیت یافتن مذهب تشیع در ایران در عهد صفوی، نگارگری با رویکرد تبیین عقاید شیعه، بیش از پیش در خدمت کتاب آرایی قرار گرفت. در اوایل حکومت شاه تهماسب در قزوین، فالنامه ای مصور گردید که بعدها به "فالنامه تهماسبی" مشهور شد. این فالنامه که پس از گرایش شاه تهماسب به مضامین مذهب تشیع و ترویج آن مصور شده، دارای رویکردی شیعی در حوزه متن، نگارگری و کاربرد است. هدف این پژوهش، مطالعه رابطه کتاب آرایی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 4
صفحات 55- 69
تاریخ انتشار 2014-12-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023