تجربه گرایى و نقد آن
نویسنده
چکیده مقاله:
در این نوشتار تناقضات تجربه گرایی با تحلیل جهت گیری های مختلف آن به تصویر کشیده شد و معلوم گردید که تجربه گرایان، انسان را موجودى صرفاً پذیرنده و منفعل از اشیاء عینى و بیرونى مىدانند. این رویکرد به دیگر حوزهها بویژه واقعیت هاى ارزشى و اخلاقى نیز کشیده شده است، هر چند نمىتوان همه تجربه گرایان را در مقابله با متافیزیک هم رأى و هم نظر پنداشت، نتیجه طبیعى این مکتب انکار حقایق ماورای حس و طبیعت است. از دیگر شاخصههاى مکتب تجربه گرا سازگار نبودن آن با عقلگرایى و فلسفه اولى است، زیرا آن همهچیز را از منظر علم بشر مىنگرد. و لذا در منطق تجربی سیر فکری بشر همیشه از خاص به عام و از جزئی به کلّی است. از این جهت، در این مکتب، قیاس جای خود را به استقرا میدهد. مطلب دیگر این که در این مکتب وجود مفاهیم فطری و قضایای قبل از تجربه انکار شده است؛ اما میدانیم که این گونه مفاهیم و قضایا حقائقی است که بنیاد معرفت را تشکیل میدهند و انکار آنها تجربه گرا را نیز به بن بست معرفت شناختی میرساند. این مکتب فکری با توجه به روش و اصولی که برگزیده است به اصالت دین نیز متعرض میگردد و عملا به نفی مفهوم متعارف دین رهنمون میگردد؛ این مسأله در نگاه هیوم به دین کاملا آشکار است.
منابع مشابه
ون فراسن و تجربه گرایى برسازنده
بس ون فراسن در سال 1980 کتاب تصویر علمى را در دفاع از تجربه گرایى و مخالفت با واقع گرایى علمى منتشر کرد. ادعاى او این است که رویکرد ارائه شده بدیلى قابل قبول براى واقع گرایى است و پذیرش آن به لحاظ معرفت شناختى مخاطرات کمترى دارد. عنوانى که وى براى رویکرد خود برگزیده است، یعنى تجربه گرایى بر سازنده، گویاى این امر است که وى علاوه بر پایبندى به تجربه گرایى، رهیافتى را در قبال ساختار نظریه هاى علمى...
متن کاملمحله گرایى و امنیت
شهر مدرن مملو از ناامنى و آسیب هاى اجتماعى است. تأمین امنیت شهرى که در فضاى باز و گسترده در ابعاد ده ها کیلومتر گسترش بى قواره و بى حد و مرز پیدا کرده است، اگر امرى محال نباشد اما مشکل به نظر مى رسد. به همین دلیل شهرهاى بزرگ که ابعاد انسانى را پشت سر گذاشته اند و دچار انواع تزاحمات و بى قاعده گى شدهاند موجب بروز و ظهور آسیب هاى همه جانبه اى گشته اند، به نحوى که در هیچ یک از عرصه هاى ...
متن کاملقرائتى دیگر از ابطال گرایى
کارل پاپر بر آن بود تا برداشتى از فعالیت علمى، به عنوان جستوجویى معقول براى دست یابى به حقیقت درباره ى طبیعت ارائه دهد که به هیچ عنوان متکى بر استقرا نباشد. از نظر او تحقیقات علمى تماماً مبتنى بر استنتاجات قیاسى است و دانشمندان هیچ گاه در گزینش نظریات به حمایت استقرایى متوسل نمى شوند. به عقیده ى پاپر موضع دانشمندان در مقابل نظریاتشان، موضع نقد و ابطال است، نه تأیید و اثبات; به طورى که با پذیرش ص...
متن کاملبررسی چیستی تجربه نزدﻳﻚ به مرگ و نقد دیدگاههای متناظر با آن
تاکنون تبیینهای متعددی ازسوی دانشمندان و محققان در حوزههای مختلف علمی برای پدیده «تجربه نزدیک به مرگ» که دارای عناصر و مؤلفههای تقریباً مشابهی در سرتاسر جهان میباشد، ارائه شده است. با وجود تلاشها و پژوهشهای علمی انجامشده در خصوص تبیین ماهیت «تجربه نزدیک به مرگ»، انتقادات متعدد علمی و الهیاتی به این پدیده وارد شده است. در این مقاله نخست به بیان چیستی «تجربه نزدیک به مرگ»، ویژگیها و تأثیرا...
متن کاملتجربه دینی و رابطه آن با تجربه عرفانی و وحی
تجربه دینی یکی از موضوعاتی است که در کلام جدید و فلسفه دین و در فضای دینپژوهی جدید رشد پیدا کرده است. تجربه دینی در حیات مؤمنانه نقش ویژهای دارد و گستره وسیعی را در بر میگیرد که شامل دعا، مناجات، استجابت دعا، شهودهای روحانی و ... میشود. تجربه عرفانی نیز که نسبت نزدیکی با تجربه دینی دارد، به زندگی اهل عرفان معنا میبخشد. در این تجربه شخص عارف به وحدت با حقیقت غایی میرسد و به مقامی دست پیدا ...
متن کاملنقد و بررسی دیدگاه دیویس درباره تجربه دینی وحیانی (الهامی)
تجربههای وحیانی (الهامی) یکی از انواع مهم تجربه دینی است که صاحبانش آن را به یقین رسیدن ناگهانی، الهام، وحی، روشنگری، مشاهده عرفانی و بارقه بصیرت مینامند. از نظر دیویس علایم مشخصه این تجربهها عبارتند از: 1. ناگهانی و کوتاهمدت بودن در غالب موارد؛ 2. دستیابی به معرفتی جدید از غیر طریق استدلال یا ادراک حسی؛ 3. دریافت این معرفت از سوی عاملی بیرونی به نحوی سیلآسا و رگبارگونه در غالب موارد؛ 4. ...
متن کاملمعقولیت و نسبى گرایى نسبى گرایى مبتنى بر نظریه معقولیت طبیعى
این مقاله یکى از جالب ترین براهین مکتب ادینبورا براى نسبى گرایى را بازسازى و سپس مورد ارزیابى نقّادانه قرار داده است. این مکتب براى این منظور نظریه معقولیت طبیعى را طرح مى کند; نظریه اى که همه عقاید و دعاوى معرفتى را به طور طبیعى معقول مى شناسد. در صورت توفیق در این کار، تبیین درجه دوّم ما از چگونگى و چرایى اخذ و رفض آن عقاید و دعاوى معرفتى هیچ نیازى به مقولات معقول و نامعقول نخواهد داشت; زیرا مط...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 11
صفحات 103- 136
تاریخ انتشار 2007-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023