تبیین ریختشناسانة ویژگی سهل ممتنع در حکایتهای گلستان سعدی
نویسندگان
چکیده مقاله:
نقدهای کلاسیک، ویژگی سبکی سهل ممتنع را در حکایتهای سعدی از رهگذر تحلیلهای بلاغی توجیه میکردند؛ امّا با رویکردهای نوین نقد ادبی نیز میتوان تبیینهای دیگری از آن ارائه داد. در مقاله حاضر، با استفاده از روش ریختشناسی پراپ، توصیف بلاغی سبکی سهل ممتنع را از نظرگاه ساختگرایانه، تحلیل و تبیین کردهایم. نتیجة تحلیل دادهها نشان میدهد حکایتها اغلب بیش از دو یا سه شخصیت ندارند و از ساختاری بسیار ساده برخوردارند؛ امّا وجود یک پیرنگ معنادار در ساختار متن کلی گلستان، این داستانهای مجزّا را بهصورت اجزای یک ساخت کلان معنادار میسازد. کوتاهی اغلب این حکایتها از تداوم خویشکاریها و کنشها میکاهد و غیاب خویشکاریهای چالشی و ناظر به حل مسئله، ساختار حکایتها را ساده کرده است. افزون بر این، تناسب بسامد شخصیتها، خویشکاریها و صحنههای آغازین، در فراسوی حکایتهای منفرد، انسجام سراسری را در ساحت کلّی متن گلستان به نحو پیچیده و غیرمستقیم فراهم آورده است. اینگونه سعدی توانسته است سویهای دیگر و عمیقتر از بلاغت به معنای هنر چگونه گفتن را به نمایش بگذارد. از تلفیق وجه صوری و سادة حکایتها با ساختار تنیده و معنادار متن کلان، جلوة ریختشناسانه و ساختاری وصف سهل ممتنع در متن گلستان آشکار میشود.
منابع مشابه
نقد زیباشناختی شعر سادهنویسی (سهل و ممتنع)
جریان سادهنویسی در شعر دهه 1380 واکنشی بود در برابر جریان شعری دهه 1370 که به پیچیدگی، دشواری و مخاطبزدایی دامن میزد؛ از این رو شاعران این جریان در جهت جذب مخاطب بیشتر شعر را از هر گونه پیچیدگی دور میدارند. در این مقاله به بررسی این جریان شعری با دو رویکرد ساختاری و محتوایی پرداخته شده است. نتیجه آنکه این جریان شعری از وجوه زیباشناختی شعر به دور است و هرچند سعی در جذب مخاطب دارد ولی مخاطب گ...
متن کاملآموزۀ عفو در گلستان سعدی
یکی از مفاهیم اخلاقی و انسانی که در متون ادبی ما بسیار بدان پرداخته شده عفو است؛ این موضوع در آثار تعلیمی و عرفانی جایگاه ویژهای دارد. در برخی از متون ادبی به گونهای مستقل و مشخص به این موضوع اشارت شده ولی در گلستان و بوستان سعدی خلاف انتظار، باب مشخصی بدان اختصاص دادهنشده و سعدی ضمن حکایاتش به آن گریز زدهاست. این مقاله به شیوۀ توصیفی_تحلیلی به موضوع عفو در گلستان سعدی پرداختهاست. از نتایج...
متن کاملتحلیل فرازبانی گلستان سعدی
هر گونه تغییر در زبان به عنوان یکی از کانونهای معناساز در متن، منجر به خلق سبک و معنایی جدید خواهد شد. یکی از شگردهای فُرمی و معنایی زبان، کارکرد فرازبانی آن است. در فرازبان، توجه متن به خود زبان معطوف، و در نتیجه، بر عینیت و مادیت زبان تأکید میشود و در ساحت معنایی متن نیز تغییراتی رخ میدهد. فرازبان در متون تعلیمی که قصد القای معنی خاصی را دارند، از اهمیتی مضاعف برخوردار است. بر اساس این تمهی...
متن کاملارتباطات غیرکلامی در گلستان سعدی
ارتباط غیرکلامی یکی از راههای ایجاد ارتباط در بین ما انسانها است. در این نوع ارتباط، عنصر کلام دخالتی در انتقال پیام ندارد. ارتباط غیرکلامی گاه آنچنان مؤثر میباشد که حتی نسبت به ارتباط کلامی از اهمیت بیشتری برخوردار میشود. کاربرد این شیوه از انتقال پیام، در جهت انتقال ارزشهای اخلاقی و تربیتی، از دیرباز در بین ادیبان ما شناخته شده بوده است. سعدی از جملۀ ادبایی است که در کتاب گلستان خود به...
متن کاملمضامین نهجالبلاغه در گلستان سعدی
در تمام فرهنگها و زبانها، کتابهای آسمانی اصلیترین آبشخور فکری پیروان آن ادیان بوده است و چون معجزة جاوید پیغمبر اسلام قرآن مجید (سخن) بوده، تأثیرگذاری آن بر افکار مسلمانان در خلق آثار ادبی از کتب آسمانی ادیان دیگر آشکارتر است. پس از قرآن مجید، سخنان رسول اکرم(ص) و امامان و پیشوایان دین، بیشترین تأثیر را بر آراء و افکار و خلق آثار ادبی شاعران و نویسندگان مسلمان داشته است. با آنکه محقّقان مکرّر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 21
صفحات 129- 154
تاریخ انتشار 2020-05-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023