تبیین اهمیت شناخت مفاخر برای اعتلای هویت فرهنگی معاصر ایران
نویسنده
چکیده مقاله:
امروزه و در مواجهه با فرهنگ جهانیسازی، اهمیت هویتهای قومی و ملی در عرصههای خرد و کلان فرهنگی حائز اهمیت بیشتری میشود. مفاخر یک ملت رابطهای مستقیم با هویت و خودباوری فرهنگی آن ملت در فرایند جهانیسازی دارند. مفاخر افراد یا پدیدههایی هستند که میتوان به آنها افتخار کرد و به عبارتی مایة فخر و مباهات هستند. در مورد مفاخر در فرهنگها و تمدنهای گوناگون مطالعات و تحقیقهایی انجام گرفته که بیشتر این تحقیقها مربوط به افراد یا اشخاصی است که در یک حوزه نخبه بوده و برای فرهنگ میزبان نوعی افتخار به حساب میآمدند. این تحقیقها را میتوان در یک دایرة شناختی با عنوان مفخرهشناسی قرار داد. اما نکتهای که باید به آن اشاره کرد این است که اصولاً معنا و گسترة مفاخر چیست و آیا معیارها و شاخصههایی برای شناسایی این مفاخر وجود دارد یا خیر و اگر وجود دارد این شاخصهها کدامند. پس از این مفاهیم اساسی، مهمترین بعد کارکردی شناخت مفاخر بعد هویتی آنهاست. شاید ابعاد تخصصی و حرفهای یک مفخره تنها برای علاقهمندان و متخصصان آن حوزه قابلاهمیت باشد، اما بعد هویتی آنها میتواند موجب ارتقای فرهنگ عمومی و اعتلای هویت قومی و ملی در گسترهای فراختر باشد. بنابراین به نظر میرسد شناخت مفاخر فرهنگی و هنری یک ملت و تلاش برای الگوسازی آنها تا حد قابلتوجهی در اعتلای هویت فردی، اجتماعی و ملی آن ملت مؤثر خواهد بود. بنابراین این تحقیق بر مبنای روشی اکتشافی ـ تبیینی به دنبال طرح بخشی از مبانی نظری مفخرهشناسی در حوزة فرهنگ و هنر ایرانزمین است تا علاوه بر پاسخگویی به پرسشهای طرحشده، زمینة بررسیهای تکمیلی در این حوزه را فراهم کند.
منابع مشابه
بازنمایی هویت معاصر ایرانی- اسلامی درهنر معاصر ایران
در سالهای اخیر هنر معاصر ایران بیش از پیش مورد توجه جهانیان قرار گرفته است. بیشک موفقیت هنرمندان ایرانی در حراجهای اخیر و برگزاری نمایشگاههای متعدد در اروپا و آمریکا در فرایند جهانیشدن هنرمعاصر ایران مؤثر بوده است. در این میان از آنجایی که ملیت و مذهب دو عامل مهم در ایجاد هویت متمایز برای فرد هستند و هویت او را در برابر هویت دیگری بر میسازند، هنرمند ایرانی برای تداوم حضور و موفقیت در عرصه...
متن کاملتحلیل انتقادی گرایشهای غالب بازار هنر معاصر ایران در رویکرد به هویت فرهنگی
بیان مسئله :در عرصة جهانی هنر معاصر، که رویدادهای به هم پیوستهای از دوسالانهها، داکومنتا، نمایشهای سراسری1 و بازار هنر را دربرمیگیرد، حضور هنرمندان ایرانی در «بازار» برجستهتر است. بازار هنر معاصر ایران که از سال 2006 با همکاری گالریهای خصوصی و شعب خاورمیانهایِ چند حراجخانة بزرگ به شکوفایی رسید، مهمترین عرصهای بود که هنر معاصر «ایرانی» را به مخاطب جهانی میشناساند. بازار هنر اما با قوا...
متن کاملموانع توسعه سیاسی در ایران معاصر با تاکید بر هویت سیاسی و فرهنگی
فرهنگ سیاسی در هر جامعهای، تابعی از فرهنگ عمومی آن است. از آنجا که توسعه سیاسی نیازمند توجه به الگوهای بومی و مبتنی بر شرایط جغرافیایی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، تاریخی هر کشوری است بنابراین، هم از لحاظ اصولی و هم در عمل میبایست با پرهیز از الگوبرداری وارداتی- عمومی و بر مبنای شناخت واقعی از ویژگیهای ملی و توجه به الگوی خاص باشد. این پژوهش به روش تحلیلی و توصیفی در تلاش است تا با بررسی مفهوم...
متن کاملتبیین معیارهای سنجش «هویت» در بررسی تطبیقی سیر تحول معماری معاصر کشورهای هند، ژاپن و ایران
بحران هویت و چگونگی مواجهه با فرهنگ وارداتی غرب که نتیجه تحولات ناشی از ورود مدرنیسم به جوامع غیر غربی است، در چند دهه اخیر مورد بحث قرارگرفته است. این بحث نه تنها در ایران که در بسیاری کشورهای دیگر منجربه پیدایش جریاناتی شده است که دغدغه چگونگی تداوم هویت را دارند. در این میان کشور ژاپن توانسته است چالش تضاد بین سنت و مدرنیسم را به فرصت تعامل سنت و مدرنیسم تبدیل نماید. هندوستان نیز تا حدودی د...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 16 شماره 31
صفحات 153- 176
تاریخ انتشار 2016-12-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023