تاریخ خوارزم محمودبن محمد خوارزمی:تاریخ محلی با رویکردی فرهنگی- دینی
نویسنده
چکیده مقاله:
تاریخهای محلی نایافتهی ایرانی فراوان است، هر چند که مطالعات دربارهی تاریخنگاری در ایران بر تاریخهای محلی موجود و نیز اقسام آن متمرکز بوده است.پژوهش حاضر به مطالعهی تاریخ خوارزم اثر مفقود محمودبنمحمد خوارزم (د568 ق) به زبان عربی اختصاص دارد که افزون بر مستخرجات، خلاصهای مخطوط هم از آن در دست است.این مقاله که ویراستهی خلاصهی مذکور را نیز شامل میشود، نشان میدهد علاوه بر اقسام شناختهشدهی دینی و غیردینیِ تاریخ محلی، گونهی دیگری به عنوان تاریخ محلی فرهنگی- دینی نیز قابل شناسایی است.نوع اخیر که تاریخ خوارزم نمونهی خوبی برای آن است، برخلاف تاریخهای محلی صرفاً دینی، ترجمههای دانشمندان علوم غیرحدیث را نیز در برمیگیرد.به سبب همین ویژگی، محمودبنخوارزمی میتواند در زمرهی مورخان محلی پیشتاز ایران در سدههای میانه به شمار آید.یافتهها همچنین آشکار میکند که الگوی ذکر حدیث و دیگر روایتهای اسلامی در تاریخهای محلی ایرانی برای ستودن محلی خاص، لزوماً به معنی پذیرش آن منقولات از سوی خوانندگان نیست.
منابع مشابه
رسانههای جمعی و تولیدات دینی برای کودکان: ارائه رویکردی ارتباطی ـ فرهنگی
تولیدات دینی رسانههای جمعی برای کودکان طی سالهای اخیر رشد چشمگیری پیدا کرده است. بیان داستانهای پیامبران بزرگ و وقایعی از تاریخ اسلام در قالبهای هنری جذاب و بهرهگیری از ادبیات نمایشی در مناسبتهای مذهبی، نویدبخش موفقیتهایی در این حوزه مغفول مانده تولیدی است. اما آنچه امروزه باید درباره سیاستگذاریهای دینی کشور پرسید، این است که چرا دستاندرکاران تعلیم و تربیت دینی کودکان، چه در حوزه رسان...
متن کاململاحظاتی پیرامون تواریخ نایافته و تاریخنگاری محلی در خوارزم سدههای 4ـ5ق
به رغم افزایش مطالعات در زمینۀ تاریخ و تاریخنگاری محلی در ایران در قرون وسطی، تواریخ نایافته همچنان مغفول ماندهاند. مقالۀ حاضر به بررسی تواریخ محلی مفقود خوارزم و گونۀ آنها در سدههای 4ـ5 هجری اختصاص دارد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که ظهور تواریخ محلی در خوارزم با تأخیر نسبی در سدۀ سوم هجری آغاز گردید و بهزودی رشد کمی و کیفی را تجربه کرد. پیشگام نگارش تاریخ محلی برای خوارزم از اصحاب ...
متن کاملاسلام، مدرنیته و تجربهی دینی: با رویکرد به مفهوم تجربهی دینی از نگاه محمد اقبال لاهوری
تجربهی دینیِ برآمده از سنت اسلامی ما از مبنا باتجربهی دینی مبتنی بر مدرنیته متعارض است. موقعیت اندیشهی فلسفیِ امروزمان بازاندیشی دربارهی مبانیِ این دو و رابطهشان را ضروری میکند. اقبال نخستین متفکر اسلامی است که با مفهومِ «تجربهی دینی» و «مبانی علمی مدرن» به بازاندیشیِ مسائل اساسی اسلام و تبیینهایی اساساً متعارض با ماهیت مبانی آن میرسد. موضوع ما نقد پیامدهای دیدگاه او نیست، بلکه دو مسأله در ر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 22 شماره 10
صفحات 129- 168
تاریخ انتشار 2012-11-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023