تأملی در سبک بیدل دهلوی
نویسنده
چکیده مقاله:
میرزا عبدالقادر بیدل (۱۶۴۴-۱۷۲۱م.) در تاریخ ادبیات فارس و تاجیک، بیشبهه بزرگترین نمایندة سبک هندی بهشمار میرود که با آثار جاودان خویش سبب رونق بازار اندیشه در میان علاقهمندان اشعارش شده است. ازآنجاکه دشواری طرز بیان، پیچیدگی معنی، دشوارفهمی مضمون و درمجموع، دیرآشنایی از مهمترین خاصیتهای شعر شاعر شمرده میشود، تا امروز دربارۀ مسئلههای مربوط به شناخت طرز سخن و معرفت صحیح کلام او بحثهای زیادی صورت گرفته است؛ اما هنوز مسئلههای آموختنی، از آنچه بهمیان آمده، بهمراتب بیشتر است؛ بهخصوص جستار در مسئلة پیچیدگی معنی و دشوارفهمی مضمون که از مشخصات اساسی سبک بیدل شمرده میشود، باید در علم بیدلشناسی در مقام اول قرار بگیرد. پیچیدگی معنی و دشوارفهمی مضمون که به نظر نگارنده، از دشواریها و «دندانشکنی»های سبک بیدل است، به عاملهای زیادی بستگی دارد. آنچه در این زمینه دانشمندان گفتهاند و هرچه ما دربارۀ مسئلة مذکور در این مختصر گفتهایم، فراگیرِ تنها بعضی سببها شده میتوانند. اندیشههای نگارنده دربارة این مسئله، اگرچه شاید کشفیات یا مشاهدههای تازه نباشد، او برآن است تا در این مختصر، اندیشههای موجود در بیدلشناسی را که پیش از این بیان شده، جمعبست کند و در مواردی ضروری بهصورت علمی انکشاف دهد. اندیشههای موجود دربارۀ مسئلة مذکور که در مبحث اسلوب نگارش بیدل بررسی شده، یا بهطور پراکنده (متفرقه) در خلال پژوهشهای مربوط به بیدلشناسی بیان شده یا در شکل اشاره و تزیس (خلاصه) مطرح شدهاند، در حکم گزارش مسئلهها هستند.
منابع مشابه
تأملی در ساختار تمثیلی طلسم حیرت بیدل دهلوی
طلسم حیرت یکی از مثنویهایبدیع عبدالقادر بیدل دهلوی (1133هـ.ق – 1054هـ.ق) است. بیدل در این اثر، در قالب مثنوی و فرم روایی خاص و با زبان تمثیلی– رمزی، به رمزگشایی «طلسم حیرتِ انسان» بهمنزله هستیِ جامع میپردازد، تا از رهگذر رمزگشایی این طلسم حیرتآفرین، به گنج ِمخفیّ حق راه یابد. بیدل به شیوهای بدیع، به سبک سینمای...
متن کاملبیدل دهلوی و اسطورههای ایرانی
قرن یازدهم هجری دوران افول اسطورههای ایرانی است. اگرچه در عصر صفوی پرچم وحدت ملی ـ که قرنها بر زمین افتاده بود ـ برافراشته میشود، ولی از «اسطورههای ملی» به عنوان مرکز ثقل این اتحاد، اثری در میان نیست. دو شاخة ایرانی و هندیِ شعر عصر صفوی به مسأله اسطوره نگاهی مشابه دارند، با این تفاوت که در شاخة ایرانی، شاعران با میراث ادبی، فرهنگی و تاریخی ایران هم از طریق متون و هم از طریق روایات شفاهی آشنا...
متن کاملموسیقی بیرونی دیوان بیدل دهلوی
بررسی زیباترین و شاخص ترین جلوهی موسیقی شعر یعنی وزن و آهنگ آن گامی است در جهت شناخت ذهنیات و تفکّرات شاعر و در این راستا پرداختن به جنبههای گوناگون موسیقی شعر وی ضرورت تام دارد. آهنگ و موسیقی، زیبایی و تأثیر ناشی از آن و همچنین موافقت آن با طبع زیبا پسند انسان، شرط اساسی در ماندگاری و جاودانگی شعر و شاعر دارد. بیدل از جمله شاعران بزرگ و بی بدیل سبک هندی است که به حق اُسوه و نمونه بیهمتایی ب...
متن کاملگلگشتی در گلزار چهار عنصر بیدل دهلوی
نسخههای خطی یکی از ارزشمندترین گنجینههایی هستند که از گذشتگان برای ما به ارث رسیدهاند. وظیفه ی ماست که در حفظ و احیا و شناساندن این میراث فرهنگی بکوشیم. علی رغم این که در عصر ما تلاشهای زیادی در شناساندن این ذخایر ارزنده صورت گرفته، هنوز نسخههای خطیِ زیادی وجود دارد که شناسایی و معرفی نشدهاند؛ یکی از این آثار ناشناخته،«چهارعنصر» بیدل دهلوی است. این جستار بر آن است که برای اولین بار به معر...
متن کاملتناقض گویی در شعر بیدل دهلوی
بیدل دهلوی، از جمله ی شعرای توانمند و بنام سبک هندی است که همنوا با شعرای پیشرو سبک هندی، نظیر: کلیم و صائب، تحت تأثیر عواملی همچون : نوسانات فکری، نداشتن تعادل روحی و روانی، قرار گرفتن در موقعیت های مختلف، پرگویی، نیندیشیدن به محور عمودی ابیات و دستیابی به مضمون جدید و در اصطلاح اهل ادب آن عصر، «معنی بیگانه» ، در خصوص موضوع های اساطیری، تاریخی، مذهبی ادبی و پدیده های محیط اطراف خود به تناقض گو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 16 شماره 45
صفحات 43- 59
تاریخ انتشار 2016-10-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023