تأملی بر تنوع مضامین هنری و منشأ کاشیهای قاجاری تکیۀ معاون-الملک کرمانشاه
نویسندگان
چکیده مقاله:
تکیه معاونالملک یکی از مهمترین تکایای ایران و بناهای شهر کرمانشاه در اواخر دورۀ قاجار است که در بافت قدیم شهر و محلۀ برزهدماغ واقع شده است. کاشیکاری تکیه، مضامین متعدد مذهبی، ملی، اساطیری، حماسی، مناظر طبیعی، گل و مرغ و هندسی را در بر میگیرد. مهمترین هدف پژوهش حاضر، شناسایی منشأ نقوش کاشیهای فوق، علل شکلگیری آنها در کنار هم و پی بردن به مضامین متنوع محلی، بومی و فرا محلی در آنهاست. روش بکار رفته در پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای، تحقیقات میدانی در محل و مقایسۀ تطبیقی نقوش کاشیها با نسخ خطی مصور دوره قاجار به منظور پی بردن به منشأ آنهاست. نتایج پژوهش نشان میدهد که الگو گرفتن از تصاویر نسخ خطی مصورِ رجال روشنفکر و ملیگرای قاجاری مانند جلالالدین میرزا قاجار و فرصتالدوله شیرازی، منشأ نقوش حماسی و اساطیری است که در آن تأثیر هنر ایران باستان بهوضوح مشهود است. همچنین مشخص شد که الگوی ایجاد کاشیهای حماسی منقش ِتکیه معاونالملک با خانههای قاجاری قوامالسلطنه، مشیرالدوله و اعلمالسلطنه در تهران، حمام سردر گلزار رشت و خانۀ آرازی قزوین یکی است. منشأ تصاویر مذهبی نیز برگرفته از پردۀ نقالان، شبیهخوانان و کتب چاپ سنگی است.
منابع مشابه
مطالعه نقوش مذهبی درکاشی های تکیه معاون الملک
در اواخر دوره قاجار معماری ایران با مذهب هم گام می شود و کاشی کاری به نحو گسترده ای برای جلوه بخشیدن به سطوح بناهای ایرانی، اسلامی متداول م یگردد. نوآوری در شیوه ساخت و مضامین از ویژگی های کاش یکاری در این دوره است. از شاخص ترین حضور کاشی در تزیین بناهای مذهبی دوره قاجار، می توان به تکیه «معاون الملک » در «کرمانشاه » اشاره داشت. این بنا مجموعه ای تصویری از نقش های متنوع و مضامین ملی، مذهبی و تا...
متن کاملشمایل نگاری وقایع عاشورا بر روی کاشی های شبستان زینبیه تکیه معاون الملک کرمانشاه
تکیه معاون الملک جلوه گاه هنر مذهبی و حماسی و چهره های تاریخی ایران، یکی از بناهای مهم تاریخی شهر کرمانشاه است ،که از دوره ی قاجار به یادگار مانده است.این گفتار به بررسی تاریخی روایات ترسیم شده در نقاشی های تکیه معاون الملک کرمانشاه در قسمت زینبیه با موضوع عاشورا می پردازد و طی یک مطالعه ی تطبیقی، آنها را با کتاب های زمان خود مقایسه می کند.در نقاشی های تکیه معاون الملک، قسمت زینبیه، شاهد تجمع ت...
تأملی در منشأ تصور علیت
در پاسخ به این پرسش که «منشأ تصور علیت چیست؟» نظریههای گوناگون مطرح بوده است. در این مقاله با پنج نظریه آشنا میشویم: 1. هیوم منکر علیت است و نظریة تعاقب را به عنوان توضیح و توجیه آنچه مردم و فیلسوفان علیت میشمارند، پیشنهاد کرده است؛ 2. علامه طباطبایی و شهید مطهری تلاش کردهاند با تکیه بر علم حضوری، منشأ تصور علیت را توجیه و نظریة تعاقب را نقد و رد کنند؛ 3. دکتر احمد احمدی نیز سعی کرده با تکی...
متن کاملتحلیل مضامین نقوش دیواری تکیۀ عباس آباد کاشان
نقاشی دیواری اماکن مذهبی یکی از شاخصه های هنر عامیانۀ مردمی است. در این بناها، هنرمند مضامین مذهبی را که بیشتر مربوط به وقایع تاسوعا و عاشورای حسینی هستند، در کنار نقش مایه های تزیینی چون گل و مرغ به طرز دلنوازی به منصۀ ظهور نشانده است. بخش جدایی ناپذیر از کالبد فیزیکی اغلب شهرها و روستاهای تاریخی ایران، به ویژه از دوران صفویه به بعد، بناهایی موسوم به تکیه و حسینیه است. در این پژوهش که روش کار ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 21 شماره 4
صفحات 53- 64
تاریخ انتشار 2016-12-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023