تأثیر شبیهسازی آموزشی مبتنی بر رایانه بر بهزیستی ذهنی و یادگیری مادامالعمر در دانش آموزان
نویسندگان
چکیده مقاله:
چکیده مقدمه: ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش نقش مهمی در تسهیل یادگیری و بهبود مهارت ذهنی در دانش آموزان دارد. فناوری اطلاعات و ارتباطات بهویژه شبیهسازی آموزشی میتواند مزایایی برای معلمان داشته باشد و یادگیری را بهخصوص در سطوح ابتدایی و دبیرستان تقویت کند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر شبیهسازی آموزشی مبتنی بر رایانه بر بهزیستی ذهنی و یادگیری مادامالعمر در دانش آموزان میباشد. روش کار: این پژوهش کاربردی و با روش شبه آزمایشی طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دوم دبیرستان منطقه 12 شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 میباشند که 60 نفر از آنها (30 نفر گروه آزمایش) و (30 نفر گروه کنترل) با روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه بهزیستی ذهنی کی یز و ماگیارمو و یادگیری مادامالعمر وتزل و همکاران میباشد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، در متغیر بهزیستی ذهنی با (025/0 > P، 02/106 = F) و در متغیر یادگیری مادامالعمر (025/0 > P، 59/154 = F) تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت و میتوان گفت شبیهسازی آموزشی در بهبود بهزیستی ذهنی و یادگیری مادامالعمر دانش آموزان مؤثر بوده است. بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، در بهزیستی هیجانی با (016/0 > P، 85/8 = F)، بهزیستی روانشناختی با (016/0 > P، 79/86 = F) و بهزیستی اجتماعی با (016/0 > P، 16/84 = F) تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت و میتوان گفت شبیهسازی آموزشی در بهبود مؤلفههای بهزیستی ذهنی دانش آموزان مؤثر بوده است. بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، در باورهای مرتبط با یادگیری و انگیزش با (016/0 > P، 34/76 = F)، مهارت جستوجو اطلاعات با (016/0 > P، 60/36 = F) و توجه به صلاحیت فردی با (016/0 > P، 38/52 = F). تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت و میتوان گفت شبیهسازی آموزشی در بهبود مؤلفههای یادگیری مادامالعمر نیز مؤثر بوده است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد شبیهسازی آموزشی مبتنی بر رایانه بر بهزیستی ذهنی و یادگیری مادامالعمر در دانش آموزان تأثیر دارد و باعث افزایش بهزیستی ذهنی و یادگیری مادامالعمر در دانش آموزان میشود.
منابع مشابه
تأثیر چندرسانه ای آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی گانیه بر یادگیری و یادداری دانش آموزان کم توان ذهنی
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر چندرسانهای آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی گانیه بر یادگیری و یادداری دانش آموزان کمتوان ذهنی پایهی ششم ابتدایی در درس علوم تجربی میباشد. روش انجام پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، کلیهی دانش آموزان دختر کمتوان ذهنی پایهی ششم ابتدایی بودند که در سال تحصیلی 94-1393 در مراکز استثنایی شهر خرمآباد تحصیل میکر...
متن کاملتأثیر بازی رایانه ای آموزشی مبتنی بر الگوی محیط یادگیری مؤثر بر انگیزش و یادگیری دانش آموزان
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی رایانه ای آموزشی تولیدشده مبتنی بر الگوی محیط یادگیری مؤثر بر انگیزش و یادگیری دانش آموزان است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان دختر رشته طراحی معماری هنرستان های شهر قائم شهر در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل داده است. نمونه موردمطالعه به صورت هدفمند از مدارسی که دارای این رشته تحصیلی بودند به تعداد 50 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرارگر...
متن کاملتأثیر چندرسانه ای آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی گانیه بر یادگیری و یادداری دانش آموزان کم توان ذهنی
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر چندرسانه ای آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی گانیه بر یادگیری و یادداری دانش آموزان کم توان ذهنی پایه ی ششم ابتدایی در درس علوم تجربی می باشد. روش انجام پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، کلیه ی دانش آموزان دختر کم توان ذهنی پایه ی ششم ابتدایی بودند که در سال تحصیلی 94-1393 در مراکز استثنایی شهر خرم آباد تحصیل می کر...
متن کاملتأثیر طراحی آموزشی مبتنی بر تقویت کنجکاوی بر میزان یادگیری دانش آموزان مقطع ابتدایی
کنجکاوی از جانب اکثریت عمده روانشناسان و اندیشمندان بهعنوان مؤلفه ارزشمندی در انگیزش و یادگیری شناختهشده است. طراحان آموزشی و مربیان میتوانند با ایجاد کنجکاوی در دانش آموزان، تمایل به یادگیری را در آنان برانگیزانند. در این تحقیق، تأثیر طراحی آموزشی مبتنی بر راهبردهای تقویت کنجکاوی در یادگیری دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی موردبررسی قرارگرفته است. با استفاده از نمونهگیری تصادفی چندمرحله...
متن کاملتأثیر عامل آموزشی متحرک بر یادگیری و یادداری دانش آموزان
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر وجود عامل آموزشی متحرک در چند رسانهایها بر یادگیری و یادداری دانشآموزان صورت گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی منطقه ۴ ناحیه ۶ شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس ۶۰ نفر از دانشآموزان انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود...
متن کاملبازی های رایانه ای و نقش آن در آموزش و یادگیری دانش آموزان کم توان ذهنی
Mental retardation is a term used for those students who have fundamental limitations in the social and communicational skills and mental operation. These limitations result in the mentally retarded students to learn educational materials late. Therefore, these student’s schools face problems such as learning difficulties. Also, these students are, usually, known as having the lack of enough mo...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 5
صفحات 1- 13
تاریخ انتشار 2019-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023