تأثیر بازی دارت آموزشی بر میزان یادگیری مفاهیم اساسی ریاضی پایهی اول دورهی ابتدایی
نویسندگان
چکیده مقاله:
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر بازی دارت آموزشی بر میزان یادگیری مفاهیم اساسی ریاضی در دانشآموزان پایهی اول ابتدایی بود. روش پژوهش، شبه آزمایشی (طرح پیش آزمون- پسآزمون با گروه مرجع) بود. جامعهی آماری پژوهش، دانشآموزان پایهی اول ابتدایی شهر زرقان (استان فارس) در سال تحصیلی 96-95 بودند. برای گزینش نمونهی تحقیق، از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای، ابتدا از بین مدارسی که سه کلاس و بالاتر در پایهی اول داشتند؛ یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه انتخاب شد. در ادامه به کمک قرعهکشی از بین کلاسهای موجود این دو مدرسه 4 کلاس (2 کلاس پسر و 2 کلاس دختر) انتخاب و به دو گروه مرجع و آزمایش پسران و دو گروه مرجع و آزمایش دختران تقسیم شدند. در ادامه آزمونی محقق ساخته تهیه و به دو نیمه تقسیم گردید. از تمامی 4 گروه پیشآزمون (نیمهی نخست آزمون) گرفته شد و پس از آن گروههای آزمایش دختران و پسران ده جلسهی مفید آموزشی به کمک بازی دارت آموزشی، آموزش دیدند؛ در صورتی که گروههای مرجع دختران و پسران آموزشهای معمول را ادامه دادند. پس از پایان آموزشها، از تمامی گروهها پسآزمون (نیمهی دوم آزمون) گرفته شد و اطلاعات با نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. ابتدا با شاخصهای آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار، دادهها توصیف شدند و سپس از آزمونهای آمار استنباطی مانند تی وابسته و تی مستقل برای تفسیر دادهها استفاده شد. بررسی یافتههای پژوهش و مقایسهی عملکرد گروههای آزمایش و مرجع دختران و پسران در پیش و پسآزمون نشان داد که استفاده از بازی دارت آموزشی بر میزان یادگیری مفاهیم مربوط به جمع و تفریقهای اساسی نوع اول تأثیر دارد. نتیجه این که بازی دارت آموزشی بر یادگیری و توسعهی مفاهیم اساسی مرحلهی اول ریاضی تأثیر دارد.
منابع مشابه
تأثیر بازی رایانهای آموزشی بر سطوح شناختی بلوم در یادگیری و یادداری مفاهیم ریاضی دانشآموزان
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی رایانهای آموزشی بر سطوح شناختی بلوم در یادگیری و یادداری مفاهیم ریاضی دانشآموزان پایه اول ابتدایی بود. پژوهش به روش شبهآزمایشی در قالب طرح دو گروهی (آزمایش و کنترل) با پیشآزمون و پسآزمون انجام شد. جامعه پژوهش، کلیه دانشآموزان پایه اول دبستانهای غیردولتی شهرستان بهشهر در سال تحصیلی 92-1391 به تعداد 295 نفر بودند. 100 نفر از دانشآموزان، به روش تصادفی خو...
متن کاملتأثیر بازی رایانهای آموزشی بر سطوح شناختی بلوم در یادگیری و یادداری مفاهیم ریاضی دانشآموزان
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی رایانهای آموزشی بر سطوح شناختی بلوم در یادگیری و یادداری مفاهیم ریاضی دانشآموزان پایه اول ابتدایی بود. پژوهش به روش شبهآزمایشی در قالب طرح دو گروهی (آزمایش و کنترل) با پیشآزمون و پسآزمون انجام شد. جامعه پژوهش، کلیه دانشآموزان پایه اول دبستانهای غیردولتی شهرستان بهشهر در سال تحصیلی 92-1391 به تعداد 295 نفر بودند. 100 نفر از دانشآموزان، به روش تصادفی خو...
متن کاملمیزان اثر بخشی بازی رایانهای جمع اعداد در یادگیری و یادداری در درس ریاضی اول ابتدایی
هدف این پژوش بررسی میزان اثربخشی بازی رایانهای جمع اعداد در یادگیری و یادداری درس ریاضی اول ابتدایی بود. برای رسیدن به این هدف از روش شبه آزمایشی و از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه این پژوهش تمامی دانشآموزان اول ابتدایی پسر شهرستان ورزقان و نمونه آن 30 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و در دو گروه گواه و آزمایشی قرارگرفتند. برای هر دو...
متن کاملتأثیر بازی های آموزشی بر میزان یادگیری برخی از مفاهیم ریاضی در دانش آموزان پسر کم توان ذهنی آموزش پذیر
هدف: هدف این پژوهش تعیین تأثیر بازی های آموزشی بر میزان یادگیری برخی از مفاهیم ریاضی در دانش آموزان پسر کم توان ذهنی آموزش پذیر است. روش بررسی: در این پژوهش شبه تجربی، به روش نمونه گیری در دسترس، دو مدرسه کودکان کم توان ذهنی انتخاب شده و تمام دانش آموزان پایه اول ابتدایی (قسمت اول) این دو مدرسه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین گردیدند (هر گروه 8 نفر). سپس گروه آزمایش مفاهیم ریاض...
متن کاملتأثیر بازی های آموزشی رایانه ای بر انگیزش تحصیلی مفاهیم ریاضی دانش آموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازی های آموزشی رایانه ای بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی با ناتوانی یادگیری ریاضی بود. به همین منظور با اجرای یک پژوهش آزمایشی از بین تمامی دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی مدارس شهر خرم آباد، 40 نفر از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به شیوه تصادفی به دوگروه آزمایش وکنترل تقسیم شدند. ابزار پژوهش، پرسش نامه انگیزشی ولرند بود. پیش آزمون انگیز...
متن کاملتأثیر بازیهای آموزشی رایانهای برانگیزش تحصیلی مفاهیم ریاضی دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازیهای آموزشی رایانهای بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی با ناتوانی یادگیری ریاضی بود. به همین منظور با اجرای یک پژوهش آزمایشی از بین تمامی دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی مدارس شهر خرم آباد، 40 نفر از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به شیوه تصادفی به دوگروه آزمایش وکنترل تقسیم شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه انگیزشی ولرند بود. پیشآزمون انگ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 1
صفحات 30- 53
تاریخ انتشار 2019-09-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023