تأثیر ادیان و مکت بهای فلسفی هند بر سینمای عامه پسند هندوستان
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
پدیدارشناسی فیلم های عامه پسند هندی، بر مبنای شناسایی توأمان رمزگان فلسفی فنی، تمهیدیبر دریافت یک گفتمان بومی به مثابه فرهنگ عامه جهانی است. صورت بندی گفتمانی فیل مهایعامه پسند هندی بر مبنای ساختار تفکر فلسفی دینیِ بومی و آفرینش جهان روایی رویایی وخیال انگیز، متأثر از مولفه ها و عناصر فلسفی، دینی و اساطیری، امکان تحقق پدیده ای جهانی درعین سن تگرایی و بومی گروی را فراهم آورده است. دغدغه اصلی این نوشتار کالبد شکافی از،« مخاطب محوری » ،« کلیشه گرایی » ،« انبوه سازی » یک گفتمان روایی متناقض نماست که در عینو ... میراث فلسفی دینی سرزمینی فرهنگ پرور و مکتب خیز را باز می تاباند. درحالیکه گفتمانروایی و ساختار هنری آثار روش نفکری سینمای هند در عین واقعی تگرایی، شخصیت پردازی،شاعرانگی، و... از بیان حداق لهای هویت فرهنگی قومی و سنتّی خویش عاجز م یماند.
منابع مشابه
مصرف فرهنگ عامه جهانی سینمای عامه پسند هند و تماشاگران ایرانی (زاهدانی)
ﻓﻴﻠﻤﻬﺎی ﻋﺎﻣﻪ ﭘﺴﻨﺪ ﻫﻨﺪی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻮﻋﻲ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﺎﻣﻪ ﺟﻬﺎﻧﻲ در ﺟﺎﻣﻌﺔ اﻳﺮان ، و در ﻣﻘﻴﺎﺳﻲ وﺳﻴﻊ اﺳﺖ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده .ﭘﺪﻳﺪ اﻳﻦ اﻣﺮ ة و ﻧﻮﻇﻬﻮری ﻧﻴﺴﺖ ﭘﻴﺸﻴﻨﺔ دﻫ 30 آن ﺑﻪ ﺔ ﺑﺮﻣﻲ ﮔﺮدد؛ در اﻣﺎ ﺗﺎﻛﻨﻮن و ﻣﻮرد ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻣﺼﺮف اﻳﻦ ﻓﻴﻠﻤﻬﺎ ﻧﻮع ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان اﻳﺮاﻧﻲ ﺑﺎ آﻧﻬﺎ دارﻧﺪ، ﭘﮋوﻫﺸﻲ اﻧﺠﺎم ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ . ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ در ﭼﺎرﭼﻮب ﺳﻨﺖ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﺧﻮاﻧﺸﻬﺎﻳﻲ را ﻛﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان زاﻫﺪاﻧﻲ از دار ﻓﻴﻠﻤﻬﺎی ﻋﺎﻣﻪ ﭘﺴ...
متن کاملساختار روایی وایدئولوژیک یک سینمای عامه پسند
ایران را تشکیل می دهند در جامعه ی ایرانی در گستره ای وسیع مصرف می شوند. هر چند که این فیلم ها در پژوهش های فرهنگی رایج در کشور، چندان مورد توجه قرار نمی گیرند، اما بر اساس نظریه های فرهنگی متأخر، آنها متون فرهن گیِ متشکل از رمزگان ایدئولو ژیکی هستند که در برساخته شدن ادراک اجتماعی جمعی، نقشی اساسی دارند . بنابراین، سؤالی که مطرح می شود این است که فیلم های عامه پسند ایرانی از چه نوع ساختارهای روا...
متن کاملساختارهای روایی و ایدئولوژیک سینمای عامه پسند ایران (1386-1376
فیلم های عامه پسند ایرانی، بعنوان نوعی فرهنگِ ملی، که نبض اقتصادی سینمای ایران را تشکیل می دهند در جامعه ی ایرانی در گستره ای وسیع مصرف می شوند. هر چند که این فیلم ها در پژوهش های فرهنگی رایج در کشور، چندان مورد توجه قرار نمی گیرند، اما بر اساس نظریه های فرهنگی متأخر، آنها متون فرهنگیِ متشکل از رمزگان ایدئولوژ|یک هستند که در برساخته شدن ادراک اجتماعی جمعی، نقشی اساسی دارند. بنابراین، سؤالی که مط...
متن کاملساختارهای روایی و ایدئولوژیک سینمای عامه پسند ایران (۱۳۸۶-۱۳۷۶
فیلم های عامه پسند ایرانی، بعنوان نوعی فرهنگِ ملی، که نبض اقتصادی سینمای ایران را تشکیل می دهند در جامعه ی ایرانی در گستره ای وسیع مصرف می شوند. هر چند که این فیلم ها در پژوهش های فرهنگی رایج در کشور، چندان مورد توجه قرار نمی گیرند، اما بر اساس نظریه های فرهنگی متأخر، آنها متون فرهنگیِ متشکل از رمزگان ایدئولوژ|یک هستند که در برساخته شدن ادراک اجتماعی جمعی، نقشی اساسی دارند. بنابراین، سؤالی که مط...
متن کاملنقد و بررسی کتاب ادیان و مکتب های فلسفی هند
با تجدید چاپ کتاب ادیان و مکتبهای فلسفی هند اثر داریوش شایگان در سال 1394 ـ یعنی حدود پنجاه سال پس از انتشار چاپ اول کتاب در سال ۱۳46ـ پرداختن به اینکه، مختصراً، از آن زمان چه تغییراتی در مطالعۀ هند و ادیان آن رخ داده، ضروری به نظر می رسد. هدف این نوشته نشان دادن گوشه ای از این تغییرات است، که از این کتاب غایب است و به طور غیرمستقیم مطرح کردن این پرسش، که چرا پس از نگارش این کتاب هنوز این تغییرا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 2 (8پاییز وزمستان 1389)
صفحات 103- 130
تاریخ انتشار 2010-09-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023