تأثیرپذیری هنر باغسازی آندلس از باغ ایرانی
نویسنده
چکیده مقاله:
باغسازی دوره اسلامی آندلس از یک سو امانتدار نگرشهای حاکم بر فضاسازی به شیوه اسلامی و شرقی است و صور واضحی از ردپای باغهای ایرانی و معماری سرزمینهای اسلامی را در خود به نمایش گذاشته و از سوی دیگر محلی برای تجلی تعامل شیوههای مختلف معماری غرب و شرق با مؤلفههای محیطی، بومی و شرایط اقلیمی است که در کل شخصیتی متمایز و منحصر را برای این شیوه ایجاد کرده است. بهدنبال فراهم شدن برنامه سفر به اسپانیا، فرصت برای انجام یک کار پژوهشی در خصوص باغ و باغسازی اسلامی آندلس بسیار مغتنم بود. لذا از آنجایی که یافتن اطلاعات در خصوص باغسازی آندلس از طریق مراجعه به منابع مکتوب و اینترنت برای محققین و سایر علاقمندان امکانپذیر است، در این پژوهش جنبههای مختلف باغسازی آندلس با رویکرد ادراک حضوری فضا مورد توجه قرار میگیرد. یافتههای پژوهش، ناظر بر بررسی شکل و ساختار باغ آندلسی است که نوشته حاضر عمدهترین ویژگیهای هندسی و ساختاری باغسازی آندلس را در قالب فرضیههای ذیل ارائه کرده و به اثبات آنها میپردازد. در این پژوهش دو فرضیه مطرح است؛ فرضیه اول به عدم وجود هندسهای منظم و تأثیرپذیری شکل باغ از زمینه میپردازد و در فرضیه دوم مهمترین ویژگی باغسازی آندلس که آن را از نمونههای مشابه متمایز میکند، مورد بررسی قرار میگیرد. پژوهش حاضر این ویژگی را "ساختار خرد فضایی" مینامد. فضای باغ در مجموعه باغهای آندلسی به صورت ترکیبی منسجم از فضاهای خرد و نسبتاً مستقلی است که ضمن آنکه توسط نظام بزرگتر تمامیت مجموعه باغ در بر گرفته شدهاند، هرکدام دارای ویژگیهای بصری خاص خود هستند. در نهایت اگرچه بررسی چرایی و دلایل شکلگیری چنین نظام خرد فضایی در باغسازی آندلس هدف اصلی این مقاله نبوده است، لیکن پنج فرضیه در راستای توضیح عوامل احتمالی مؤثر در شکلگیری این نظام به بحث گذاشته میشود.
منابع مشابه
بازخوانی یک سنت در هنر باغسازی ایران
زریاسکیپ1 یا منظرهپردازی خشک بخشی از علم منظر است که در مواجهه با شرایط و اقلیمهای گرم و خشک مطرح میشود. زریاسکیپ متشکل از هفت اصل کلی است که در راستای دستیابی به آبیاری بهینه در منظر تعیین شدهاند. این اصطلاح برای اولین بار در سال 2000 میلادی در فرهنگ آکسفورد تعریف شد، درحالیکه اصول آن سالها پیش در منظرسازی باغهای ایران به کار رفته است. باغ ایرانی راهی به سوی تبیین توانمندی...
متن کاملنگاهی به نقشه باغ سنوفر، قدیمیترین سند باغسازی
باغها در مصر باستان ازشروع تاریخ کشاورزی در این سرزمین هویدا میشوند و در حاشیه بیابان جایی که پوشش گیاهی کم و پراکنده است به وجود میآیند. بنابراین تمام باغها به صورتی مصنوع و به دست انسان به وجود آمدند. از آن پس ایدههای طراحی باغ مصری مورد برداشت دیگر تمدنهای عظیم قرارگرفته است. باغ سنوفر عنوان قدیمیترین پلان ترسیمی در تاریخ معماری منظر جهان را در کارنامه باغ مصری به ثبت رسانیده است. این...
متن کاملبازخوانی یک سنت در هنر باغسازی ایران
زری اسکیپ1 یا منظره پردازی خشک بخشی از علم منظر است که در مواجهه با شرایط و اقلیم های گرم و خشک مطرح می شود. زری اسکیپ متشکل از هفت اصل کلی است که در راستای دستیابی به آبیاری بهینه در منظر تعیین شده اند. این اصطلاح برای اولین بار در سال 2000 میلادی در فرهنگ آکسفورد تعریف شد، درحالی که اصول آن سال ها پیش در منظرسازی باغ های ایران به کار رفته است. باغ ایرانی راهی به سوی تبیین توانمندی انسان در ه...
متن کاملزیباییشناسی الگوی باغ در نگارگری و باغسازی هند (با تأکید بر دورة گورکانی)
الگوی باغ، مفهوم ذهنی مشترک بین هنرمند «باغساز» و«نگارگر» است که در طول تاریخ تحت تأثیر جهان بینی سرزمینهای مختلف بر نمودهای عینی متنوعی دلالت دارد. باغساز و نگارگر ایرانی به واسطة جهانبینی مشترک ایرانی اسلامی موجود در سرزمین و به دنبال درک مشترک از الگوی باغ، بر نمودار عناصر مشترکی از مفهوم باغ اتفاق نظر دارند. باغسازی و نگارگری از زمره هنرهای تجسمی هستند که با حکومت گورکانیان بر هند از ایران ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 18
صفحات 6- 13
تاریخ انتشار 2012-06-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023