بنیادهای فلسفی «ضددولت» و پدیدة سپتامبر
نویسنده
چکیده مقاله:
هدف من از تبیینوتشریح ماجرای یازدهم سپتامبر و یا به اصطلاح من «پدیدةسپتامبر» در اینمقالهآناست که با مدد دیالکتیک تاریخی،فلسفهسیاسیهگل را از بنبستدوران پساز جنگسردبرهانم. البته نه به زبان و شیوة فلسفه سیاسی هگل که همهچیز فقط بر مفهوم دولت تاکید دارد. کوتاه سخن این که، قدرت فلسفه سیاسی هگل که در سالهای 1914 تا 1954 و در زمانجنگهای اروپا و جهانی در اوج خود قرار داشت، پس از دوران جنگ سرد و به ویژه در عصر مابه دلیل فروریختن شوکت و هیبت دولت به دست سنتز جهانی شدن سرد و بیرمق شده است.مفهوم سیاسی دولت و مفهوم دولت سیاسی به تدریج نسخ شده و شاید بتوان گفت با وقوع یازدهمسپتامبر عدم کفایت مطلق و بیچون و چرای دولت ملی آشکار شده است. انتقاد بنیادی از دیدگاهپدیدارشناسی روح و به ویژه فلسفه حق با توسل به مفهوم ضددولت میتواند این قدرت راتاحدودی بازگرداند. از اینرو اهمیت و تقدم جامعه مدنی و مهمتر از آن احتمال بازگشت به وضع وجامعه طبیعی باید مورد توجه دوباره فلسفه تاریخی قرار گیرد. گویی هنوز چیزی در تاریخ وجوددارد که از چشمهای تیزبین به دور مانده و باید منتظر آن بود و آن را تبیین کرد.
منابع مشابه
بنیادهای فلسفی «ضددولت » و پدیدة سپتامبر
هدف من از تبیین وتشریح ماجرای یازدهم سپتامبر و یا به اصطلاح من «پدیدة سپتامبر» در این مقاله آن است که با مدد دیالکتیک تاریخی ،فلسفه سیاسی هگل را از بن بست دوران پس از جنگ سردبرهانم . البته نه به زبان و شیوة فلسفه سیاسی هگل که همه چیز فقط بر مفهوم دولت تاکید دارد. کوتاه سخن این که ، قدرت فلسفه سیاسی هگل که در سال های 1914 تا 1954 و در زمان جنگ های اروپا و جهانی در اوج خود قرار داشت ...
متن کامل11 سپتامبر و گسترش پدیدة اسلامهراسی در غرب
پدیدة اسلامهراسی حاکی از نوعی تصور بدبینانه و نفرت از اسلام و مسلمانان است که به بروز رفتارهای تبعیضآمیز و آزاردهنده علیه آنها منجر میشود. اگرچه این پدیده در گذشتههای دور ریشه دارد، با گذشت زمان و بهخصوص طی سدههای اخیر با مسائل و موضوعات تازهای همراه شده است. طی سالهای پس از 11 سپتامبر 2001 مصادیق اسلامهراسی و اسلامستیزی در جهان غرب افزایش محسوسی داشته است. بسیاری از فعالان سیاسی و ر...
متن کاملهرمنوتیک فلسفی و بنیادهای معرفتی تاریخ
چنانچه فهم مؤثر و کارآمد درباره گذشته، فهمی که معطوف به زمان حال و برای شرایط موجود جامعه مفید باشد به دغدغه اصلی مورخین تبدیل شود، تاریخ را به علمی پویا تبدیل میکند که در بهتر شدن شرایط اجتماعی و معرفتی جامعه مؤثر است. علم تاریخ حاصل بینش و نگرش مورخین است و هرمنوتیک فلسفی با تأکید بر هستیشناسی فهم و مهمتر از آن مفسرمحوری در تحقق فهم، با برداشتهای سوبجکتیویستی در تاریخ همخوانی زیادی دارد. ...
متن کامل11 سپتامبر و گسترش پدیدة اسلام هراسی در غرب
پدیدة اسلام هراسی حاکی از نوعی تصور بدبینانه و نفرت از اسلام و مسلمانان است که به بروز رفتارهای تبعیض آمیز و آزاردهنده علیه آن ها منجر می شود. اگرچه این پدیده در گذشته های دور ریشه دارد، با گذشت زمان و به خصوص طی سده های اخیر با مسائل و موضوعات تازه ای همراه شده است. طی سال های پس از 11 سپتامبر 2001 مصادیق اسلام هراسی و اسلام ستیزی در جهان غرب افزایش محسوسی داشته است. بسیاری از فعالان سیاسی و ر...
متن کاملمناشی و بنیادهای فلسفی فرهنگ از منظر حکمت متعالیه
پرداختن به نظریۀ فرهنگ در میان فیلسوفان مسلمان پیشینۀ چندانی ندارد و فرهنگ در مفهوم امروزین آن، اساساً پدیدهای مدرن به حساب میآید. از سویی، با در نظر گرفتن این واقعیت که تا کنون نظریۀ محض فرهنگ، متناسب با اقتضائات بومی جامعۀ ایرانی- که مورد اجماع نیز باشد- تدوین نشده است. لذا در این مقاله با بهرهگیری از دیدگاههای اندیشمندان نوصدرایی، به تبیین چیستی منشأ فرهنگ و بنیادهای فلسفی آن از دیدگاه حکم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره 17.18
صفحات 655- 670
تاریخ انتشار 2003-02-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023