بررسی کارآیی آزمایش‌های شیمی‌تر در شناخت بست‌ رنگ نقاشی سنتی ایران

نویسندگان

چکیده مقاله:

بست یا مادۀ چسباننده، در مطالعات فنی آثار هنری همان Binder در متون شیمی رنگ است که وظیفۀ اتصال رنگدانه‌ها به یکدیگر و به سطح رنگ‌گذاری شده را به عهده دارد. دسته‌بندی کلی مواد بست در نقاشی سنتی ایران شامل صمغ‌های گیاهی قندها، مواد پروتئینی و مواد روغنی است. در این پژوهش با نظر به روش‌های شیمی‌تر در علوم آزمایشگاهی، دستورالعمل‌های تشخیص این مواد استخراج و بر مبنای آن‌ها آزمون‌هایی انجام شده است. برای تشخیص کارآمدی آزمون‌ها به جای روش کهنه‌سازی تسریعی، آزمون در سه مرحله انجام شد. در آغاز مواد خالص بست‌ها مورد آزمون قرار گرفت و برای هر دسته روش‌های شناسایی مشخص شد. در مرحلۀ دوم چند نقاشی با بست‌های معلوم با قدمت بین ده تا ۱۱ سال مورد بررسی قرار گرفت و آزمون‌های پیشین برای نمونه‌ها تکرار شد. غیر از صمغ عربی در دیگر موارد همان نتایج به دست آمد. سپس بر روی نمونه‌های تاریخی با قدمت 100 تا 400 سال آزمون‌ها تکرار شد. در نتیجه‌گیری نهایی مشخص شد که به جز در مورد صمغ‌های گیاهی، بست‌های نقاشی ایرانی با آنالیز تر قابل تفکیک هستند. تفکیک در مورد نمونۀ بست‌های پروتئینی موفق تر است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

پدیدارشناسی رنگ در نقاشی

رنگ یکی از اساسی‌ترین ارکان هنر نقاشی است. دربارۀ رنگ در نقاشی از دیدگاه‌های گوناگون بحث‌ شده و جنبه‌های فیزیکی، روان‌شناختی و فیزیولوژیکی آن‌ بارها تحلیل شده است. اما هدف ما در این‌جا ارائۀ تحلیلی پدیدارشناختی از رنگ است. به همین منظور، با یاری‌ گرفتن از مفاهیم روش پدیدارشناسی کوشیده‌ایم «به‌سوی خود رنگ» نظر کنیم و نحوه‌های ظهور و بروز آن را در نقاشی بکاویم. با مرور دیدگاه‌های هگل دربارۀ نقاشی...

متن کامل

مطالعه متون کهن ادبی به جهت شناخت رنگ سازی سنتی در نقاشی ایرانی و احیاء آن

نسخ خطی و رسالات ادبی از مهمترین منابع مستند شناخت فنون رنگسازی سنتی مرتبط با نگارگری می باشند. واز آنجا که به مدد حفاظت و نگهداری خوب ازسالیان دورتا به امروز باقیماندهاند میتوانند محل رجوع قابل اطمینان برای شناسایی واستخراج شیوههای ساخت رنگ های سنتی مرتبط با نگارگری باشند، خصوصا اینکه کتب مصورشده همزمان با نگارش آن ها، شاهدی بر مطالب مندرج در آن نسخ و رسالات میباشند. برپایه این نظر،در پژوهش ت...

نظام سنتی استاد – شاگردی در نقاشی ایران

هدف این مقاله روشن سازی بخشی از نظام استاد – شاگردی در نقاشی ایران است. در مورد این نظام، منابع و اطلاعات مستقیمی موجود نیست. از این رو آن را باید از لابلای منابع مختلف تاریخی – فرهنگی و اطلاعات پراکنده آنها بازآفرینی کرد. فرضیه ام این بود که نقاشان ایران همچون دیگر صنف ها دارای صنف خاصی بوده اند و کارکرد آموزشی آنها شبیه صنف های دیگر جامعه بود. از این رو پیش از هر چیز سعی کرده ام این فرضیه را ...

متن کامل

شناخت فناوری رنگ های به کار رفته در نقاشی قاجار

دوره قاجار در تاریخ نقاشی ایران دورانی پر اهمیت و قابل بررسی است؛ چراکه فصل نوینی از نقاشی در این دوره تاریخی آغاز می شود، که با خود نگرش ها و رویکردهای جدید و خاصی را به همراه دارد. دورانی که به شدت متأثر از مضامین و شیوه های اروپایی بوده و مملو از شیوه ها و سبک های متنوع در نقاشی می باشد. هدف اصلی این رساله بررسی و معرفی شیوه های مختلف نقاشی، اعم از کلیه نقاشی های پایه روغنی و پایه آبی این ...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 2  شماره 4

صفحات  3- 14

تاریخ انتشار 2012-12-21

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023