بررسی و تبیین کاربردهای ظروف کروی مخروطی در سفالگری دوره اسلامی
نویسندگان
چکیده مقاله:
از میان تولیدات بشری، هنر سفالگری بهطور قابلملاحظهای بیانگر تفکرات و اندیشهها و خلاقیتهای ذهنی انسان در طول تاریخ بوده است که در این میان، سفالینههای بدون لعاب در دوران اسلامی با کاربرد خاص از جایگاه ویژهای برخوردار میباشد.کاربرد ظروف کروی مخروطی همواره از موضوعات بحثبرانگیز در مطالعات سفال دوره اسلامی در قرون میانی بوده است. پراکندگی نظرات ارائهشده در کنار گستره وسیع تولید و بازۀ تاریخی محدود استفاده از این ظروف از عواملی است که به ابهام در کارکرد این اشیاء دامن زده است. هدف اصلی این مقاله رسیدن به منطقیترین فرضیهای است که تاکنون مطرحشده است. به این منظور در مورد مهمترین فرضیاتی که از حدود یکصد سال قبل توسط محققین در این خصوص ارائهشده است، مطالعه شد و در این میان شش فرضیه مهمتر یعنی: کوزۀ فقاع، کوزۀ سیماب، عطردان، قاروره، پرتابۀ آتشزا و مخزن تولید بخار مورد تجزیهوتحلیل دقیقتر قرار گرفت. بر این اساس و با توجه به شواهد جدید بهدستآمده، مشخص شد؛ فرضیه فقاع که نخستین بار توسط آقایان عبدالله قوچانی و مرحوم شهریار عدل مطرح گردیده از استواری و دقت بالایی برخوردار است. در این تحقیق از روش توصیفی تحلیلی استفادهشده و روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای میباشد.
منابع مشابه
تصویر گری براق در هنر سفالگری ونگارگری دوره اسلامی با تاکید بر معراج پیامبر (ص)
واقعه معراج پیامبر اکرم (ص) همواره موردتوجه هنرمندان بوده و موجب پدید آمدن آثار متعددی در عرصههای مختلف هنری همچون؛ نگارگری و سفالگری شده است. بنابر آیات قرآن کریم، شبی در مکه، جبرئیل بر پیامبر اکرم (ص) نازل میشود و پیامبر را به بیتالمقدس فرامیخواند (آیه اول سوره اسرا و آیه 18 سوره نجم). پیامبر سوار بر مَرکبی به نام بُراق میشود و سفر روحانی خود را آغاز میکند. در سده هفتم هجری قمری و در عهد ...
متن کاملمدلسازی عملکرد حرارتی سیال در تبخیرکننده با میکروساختارهای کروی و میکروستون مخروطی
عملکرد حرارتی تجهیزات خنک کاری دوفاز غیرفعال مانند لوله های حرارتی و محفظه های بخار، به طور عمده وابسته به هندسه و خواص میکروساختار تبخیرکننده و فتیله است. ویژگی های مطلوب ساختار تبخیرکننده شامل فشار مویینگی بالا با وجود مقاومت کم در برابر جریان به همراه سطح گسترده برای افزایش تبخیر لایه نازک سیال است که انتخاب مقیاس و تخلخل ساختار بر اساس مصالحه بین ویژگی های موردنظر فوق است. در مطالعه حاضر، ش...
متن کاملتاثیر سفالگری چین بر ایران در دوره صفوی
در روزگار صفویه بویژه از دوره شاه عباس که عصر شکوفایی آن حکومت می باشد، به علت گسترش روابط فنی، هنری و تجاری ایران با چین و قرار گرفتن ایران در مسیر جاده ابریشم، هنر ایران از هنر چین تأثیر پذیرفت. مظاهر این تأثیر پذیری را می توان در آثار سفالین بویژه چینی های آبی و سفید و سلادن ها، کاشیکاریها، نگارگریها، بافته ها وقالیها و نیز هنر کتاب آرایی و تجلید بخصوص تشعیرهای آن دوره به روشنی ملاحظه کرد. ا...
متن کاملنقوشِ موجوداتِ ترکیبی در هنر سفالگری دوران اسلامی ایران
تحقیق پیشِ رو، به بررسی و تحلیل موجوداتِ ترکیبیِ هارپی، اسفنکس و گریفون در هنر سفالگری دوران اسلامی ایران میپردازد که علیرغم تعداد محدود، جزءِ زیباترین و اسرارآمیزترین نقوشِ سفالینههای اسلامی محسوب میشوند. مهمترین اهداف این تحقیق عبارتند از: شناخت مفاهیم و منشاءِ کاربرد نقوش مزبور بعلاوة قرون رواج و انواع سفالینههای حاوی آنها در هنر سفالگری دوران اسلامی ایران. لازم به ذکر است که تاکنون در راب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 12 شماره 2
صفحات 41- 59
تاریخ انتشار 2020-08-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023