بررسی هنجارگریزیهای به نگاهم خوش آمدی پرویز شاپور
نویسندگان
چکیده مقاله:
فرمالیستهایی چون شکلوفسکی در بررسی اثر دیدگاه فرامتنی را به کناری مینهند و باتوجهبه خود متن و عناصر و مؤلفههای درونمتنی به ادبیت متن دست مییابند و کمتر به تَسری عوامل فرامتنی به متن توجه دارند. اینان ویژگی «شگفتی» را در زبان ادبی قائلاند و به نگاه متفاوت به امور عادی باور دارند و در این مسیر، انواع هنجارگریزی را باعث آشناییزدایی میدانند. پرویز شاپور، علاوهبر نگاه متفاوتش به ژانر طنز، که منتهی به خلق نوع جدیدی بهنام کاریکلماتور شده، در کاریکلماتورهایش از برخی شگردهای آشناییزدایی بهویژه هنجارگریزی معنایی بهره برده است تا زبانش همچون ژانرش غیرتکراری، تازه، و نو بنمایاند. با استفاده از شگردهایی چون تناقض، تشخیص، تشبیه، استعاره، دلالت چندگانۀ واژگانی، حسن تعلیل، حسآمیزی، و وارانگی سعی داشته است تا جلوهای تازه از دنیا را به خوانندگان بنمایاند و در این راه نگاه جاندار او به طبیعت و درپی آن درهمآمیختن امور عینی و ذهنی غبار عادت از این شگردها زدوده و جان دوبارهای به امور مألوف بخشیده است. در این پژوهش، مطابق با مفاهیمی که ذکر میشود، به بررسی کاریکلماتورهای کتاب به نگاهم خوش آمدی پرویز شاپور پرداخته می شود تا با بررسی دقیق پرده از راز و رمز نگاه و بیان ساده اما جالب اذهان این کاریکلماتورنویس برداشته شود.
منابع مشابه
کودکانه ها در کاریکلماتورهای پرویز شاپور
پرویز شاپور- پدر کاریکلماتور ایران- از معدود چهرههایی است که توانست در دو حوزهی طنز کلامی و ترسیمی، تصاویری شاعرانه، طنزآمیز و کودکانه بیافریند و همزیستی مسالمتآمیزی بین خود با طبیعت و اشیاء بیجان برقرار کند که اغلب صورتی فانتزی، شیطنتآمیز و کودکانه دارد. در هشت کتاب او با عنوان قلبم را با قلبت میزان میکنم، این کودکانهها به شش صورت و اغلب با زیرساختی فانتزی دیده میشوند که عبارتند از: ۱...
متن کاملکودکانه ها در کاریکلماتورهای پرویز شاپور
childlike images in parviz shapour΄s cari-kalamaturs a. safaei* l. darvishalipour astaneh** guilan university abstract parviz shapour (1302 -78) the father of iran΄s cari-kalamaturs (a portmanteau word consisting of caricature and kalame, word in persian—usually a one line satirical sentence in persian) is one of the few people who have who created childlike, satirical imagery...
متن کاملبررسى انواع آشنایى زدایى در کاریکلماتور با تکیه بر آثار پرویز شاپور
در کاریکلماتور، هنرمند براى گریز از تکرار سخنان عادى و خستهکننده، همچنین براى برانگیختگى و تأثیرگذارى بر مخاطب، باید جهان پیرامون خود را برخلاف عادت و انتظار خوانندگان، دیگرگونه جلوه دهد. در واقع یکى از ویژگىهاى اساسى و شگردهاى ادبى که نویسنده، مىتواند با استمداد از آن به مقصود نائل آید، استفاده از شگرد آشنایىزدایى است. این شگرد ادبى به طرق و صورتهاى مختلف نظیر آشنایىزدایى معنایى، ساختار...
متن کاملبررسی برجسته سازی در زبان طنز از دیدگاه هنجار گریزی لیچ؛ نگاهی به کاریکلماتورهای پرویز شاپور
در این پژوهش چگونگی برجسته سازی در زبان طنز از دیدگاه شعرشناسی لیچ والگوی نشانه شناسی شعر سجودی با نگاهی به کاریکلماتورهای پرویز شاپور بررسی شده است. شیوه کار به این صورت بود که ابتدا الگوی شعرشناسی لیچ در کاریکلماتورها به کار بسته شد تا وجود هنجارگریزی یا عدم وجود آن مشخص شود. پس از آن در مواردی که هنجارگریزی معنایی مشاهده شد، الگوی نشانه شناسی شعر سجودی به کار گرفته شد تا به بررسی جزئی تر...
15 صفحه اولتحلیل مقایسهایکاریکلماتورهای پرویز شاپور با تنی چند از کاریکلماتورنویسان(سهراب گلهاشم، حوریه نیکدست، عباس گلکار و ...)
یکی از راههای کشف سیر تحول پدیدههای ادبی روش تحلیل بینامتنی است که ارتباط عمودی بین متون را برجسته میسازد و از دیرباز با نام توارد، انتحال ، سلخ و المام مورد توجه محققان ادبی بوده است. براساس منطق مکالمة باختین، هیچ اثری منحصراً از قلم و فکر یک نویسندة خاص تراوش نکرده است و فقط انسان اسطورهای توانست با اولین سخنش به دنیایی بکر و بیان ناشده نزدیک شود. اگر این دیدگاه را مبنای بحث قرار ده...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 19 شماره 6
صفحات 209- 227
تاریخ انتشار 2019-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023