بررسی نه رباعی خیامانهی عطار
نویسندگان
چکیده مقاله:
در میان پژوهشهای مربوط به خیام، تحقیق در رباعیّات خیامانۀ دیگر شاعران، بهویژه رباعیّات خیامانۀ عطار مغفول ماندهاست. از میان آثار متعدد منسوب به عطار، نه اثر به عنوان آثار مسلم الصدور او شناخته شده است و مختارنامه از آن جمله است. با این که عطار شاعر و عارفی بزرگ و صاحب سبک بود اما آن چه در اشعار و آثار منثور دیده میشود اقتفا از سبک پیشینیان است. به همین ترتیب، در رباعیات مختارنامه نیز بهرهگیری از سبک سرایش سنایی، خیام و برخی دیگر از رباعیات عرفانی پیش از قرن ششم مشهود است. علاوه بر زبان، در برخی از رباعیات عطار، خصوصاً باب چهل و چهارم مختارنامه که در قلندریات و خمریات است، حتی محتوا هم به مضامین رباعیات اصیل خیام نزدیک میشود. فراتر از این بخش، ابوابی که بر اساس موضوعاتی همچون شکایت از نفس، مردم، دنیا و دیگر امور زندگی وحتی پیرامون یادکرد مرگ فصل بندی شده است، دارای رباعیاتی است که سیاق خیامی دارند. از میان رباعیاتی که مشترکاً هم به خیام و هم به عطار منسوب شدهاند، نه رباعی در این مقاله به لحاظ نسخه شناختی، سبکی و محتوایی تحلیل شده است و انتساب آنها به خیام رد و تعلق آنها به عطار اثبات گردیده است.
منابع مشابه
بررسی نه رباعی خیامانه ی عطار
در میان پژوهشهای مربوط به خیام، تحقیق در رباعیّات خیامانۀ دیگر شاعران، به ویژه رباعیّات خیامانۀ عطار مغفول مانده است. از میان آثار متعدد منسوب به عطار، نه اثر به عنوان آثار مسلم الصدور او شناخته شده است و مختارنامه از آن جمله است. با این که عطار شاعر و عارفی بزرگ و صاحب سبک بود اما آن چه در اشعار و آثار منثور دیده می شود اقتفا از سبک پیشینیان است. به همین ترتیب، در رباعیات مختارنامه نیز بهره گیری...
متن کاملرباعی روایی در مختارنامه عطار نیشابوری
بیشترین حجم روایتهای عرفانی در ادبیات فارسی به مثنوی اختصاص دارد که سبب شده از توانش قالبهای روایی دیگر و تمایل عرفا به قصهگویی در آن قالبها غفلت شود. همین امر نشانۀ ضرورت پژوهشهای جدید است که توانش قالبهای دیگر شعری و ویژگیهای هریک از این قالبها را بررسی کند. یکی از کارکردهای مهم قصهگویی نزد صوفیه، بیان تجربههای روحی در قالب روایتی کوتاه است. عرفای قصهگو برای انتقال تجارب شهودی خود ...
متن کاملسیر رباعی- قصه از سنایی تا مولانا
مثنوی قالب اصلی داستانگویی در ادبیات منظوم فارسی شمرده شدهاست و معمولاً از توانش قالبهای دیگر شعری مانند غزل و رباعی غفلت شدهاست. با بررسی رباعیات شعرایی مانند سنایی، عطار، مولانا... در مییابیم که در حدود 10% رباعیات خود (عطار 302 و مولانا 203 رباعی- قصه) به داستانپردازی پرداختهاند. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی گونههای مختلف قصه در رباعیهای روایی این شعرای عرفانی پرداختیم...
متن کاملرباعی و موضوع مرگ در رباعیات مولانا
رباعی، یکی از قالبهای شعری است که ابداع آن را در زبان فارسی دانستهاند. از آنجا که در این قالب، مفهومی منحصر گنجانده میشود و وزنی خاص در آن بکار میرود، کاربرد آن را در زبان فارسی کمتر از دیگر قالبهای شعری میبینیم. مولانا نیز در خیل اشعارش، به سرایش رباعی پرداخته و در این باره مهارتی ویژه را بکار بسته است. در این مقاله به بررسی مسألة مرگ و آن سوی مرگ و اندیشههای مولانا در این باب میپر...
متن کاملجایگاه رباعی در فولکلور تاجیک
با بررسی آثار شفاهی تاجیکان آسیای میانه، محققان بر این باورند که فولکلور تاجیک تنوع بسیار رنگین و سابقة دیرین داشته است و آثاری ارزشمند و خلاق و آموزنده را دربرمیگیرد. ادبیات عالمگیر تاجیک که بزرگترین نابغهها و گنجهای علم و هنر به گنجینة تمدن بشری افزودند، از «مادر علوم» یعنی فولکلور منشأ گرفته است. در ادبیات عامیانه یعنی فولکلور تاجیک، رباعی و دوبیتی پیش از انواع دیگر شعر رواج یافته و در ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 2
صفحات 151- 170
تاریخ انتشار 2016-08-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023