بررسی نقوش و سیر تحول آنها در تختهای ایرانی دوران باستان
نویسندگان
چکیده مقاله:
این مقاله پژوهشی پیرامون تختهای ایرانی در دوره باستان از سلسله ایلامیان تا پایان سلسله ساسانیان و آغاز اسلام در ایران است. هدف پژوهش شناسایی و معرفی گونههای متفاوت تختهای ایرانی و بیان چگونگی آنها در این دوره است. پژوهش درصدد پاسخگویی به سؤالهای ذیل است: 1- شکلهای مورد استفاده در طراحی تختهای ایرانی در دوره باستان کدامند؟ 2- مفاهیم مرتبط با نقوش تختهای ایرانی در دوره باستان چیست؟ پژوهش حاضر از لحاظ روش پژوهشی توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر آیکونوگرافی است. شیوه گردآوری دادهها کتابخانهای و میدانی است. نتیجه حاصله چنین بود که مبلمان ایرانی در دوره باستان، در عین تفاوتهای بسیار، مسیری ممتد را در روند طراحی طی کرده است. در هر دوره شاهد بهکارگیری نقشمایههای حیوانات اساطیری، اشکال هندسی و ساده در طراحی مبلمان هستیم که هر یک متناسب با باورهای مذهبی، کاربرد و درجه اجتماعی افراد، مورد استفاده قرار میگرفته است. بهاینترتیب خدایگان، شاهان و ساتراپها در مراسم آیینی و رسمی از مبلمان با طراحی پیچیدهتر و پرکارتر به کار میبردند و در ضیافتها و مراسم غیررسمی، مبلمان سادهتر توسط آنها و نیز مردم عادی مورد استفاده قرار میگرفت.
منابع مشابه
تحول - hu̯ ایرانی باستان در گویشهای ایرانی
خوشۀ همخوانی hu̯– ایرانی باستان در گویشهای ایرانی به شکلهای مختلفی تحول یافته است. در این مقاله، پس از شرح مختصر پیشینۀ تحول hu̯– ایرانی باستان در زبانهای ایرانی دورۀ باستان و ایرانی میانۀ غربی، چگونگی تحول آن در گویشهای نو شمال غربی و جنوب غربی بررسی شده است. hu̯– ایرانی باستان به پنج صورت تحول یافته و دو روند کلی را پیموده است: روند نخست: hu̯– > xw– > x– > h–، روند دوم: hu̯– > wh– >w– > f– . گ...
متن کاملبررسی نقوش سازها در ایران باستان وشناخت جایگاه و اهمیت موسیقی در آن دوران
در ایران باستان به روایتهای نوشتاری و نقوش بازمانده، موسیقی از جایگاه بالایی برخوردار بوده است، و اغلب شاهان و دولتمردان به موسیقی اهمیت میدادند. از این دوران، نام سازهای بسیاری باقیمانده است که نقوش برخی از آنها، در نقش برجستهها، طرح و نقش روی ظروف دوران مختلف، قابل شناسایی است. در این مقاله، به سازهای ایران باستان که روی ظروف و نقش برجستهها باقیمانده، پرداخته شده است؛ با بررسی آنها،...
متن کاملمطالعه سیر تحول نقوش قوارهبری در مجموعه کاخهای گلستان
ارگ سلطنتی تهران بهعنوان مقر حکومتی سلسله قاجار (1208- 1343هـ.ق)، مجموعه متشکل از 6 بنای معظم، با کاربریهای گوناگون است که هر یک با تزیینات معماری متنوع و ممتازی آراسته شده است. از جمله این تزیینات که به طور گسترده در کلیه بناهای مجموعه کاخ گلستان به یادگار مانده، تزیینات قوارهبری چوب است که زینت بخش درها، پنجرهها و ... است. لذا هدف این مقاله بررسی و مطالعه ویژگیه...
متن کاملسیر تحول ویژگیهای نقوش ظروف سفالین تمدن حصار
هنر ایران در سیر تاریخی خود از ویژگیهای بیشماری برخوردار بوده است. حال در این پژوهش سعی شده با استناد به نقوش ظروف سفالین تمدن حصار به بررسی ویژگیهای بصری نقوش به لحاظ ترکیببندی در هنر سفال پیش از تاریخ ایران، پرداخته شود. دلیل انتخاب تمدن حصار، اهمیت سفال آن در بررسی روند عمومی سفال پیش از تاریخ ایران و همچنین در دسترس بودن گزارش حفاری و طبقهبندی منظم دورههای تمدنی آن است. لذا برای دستیا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 15 شماره 53
صفحات 115- 133
تاریخ انتشار 2020-03-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023