بررسی نظریة رنسانس اسلامی در تفکرات اقبال لاهوری
نویسندگان
چکیده مقاله:
مسئلة تجدید حیات اسلام و در مرحلة پیشرفتهتر آن، «رنسانس اسلامی»، به طور ویژه در دو قرن اخیر از طرف مصلحان و متفکران دینی جهان اسلام، به منظور حل و فصل مسئلة عقبماندگی و نیز برخورد با مسئلة هجوم فرهنگ و استعمار غربی، مطرح شده است. به عقیدة بسیاری از محققان، اقبال لاهوری از مهمترین اصلاحگران دینی است که در استمرار جنبش احیاگری نقش عمدهای داشته است. او فیلسوفی آشنا با مبانی فکری اسلام و مسلمانی آگاه به وضعیت جوامع اسلامی بود و با این دانش و بینش، فعالیتهای اصلاحطلبانة خود را ادامه میداد و در نهایت ایدة یک کشور مستقل را برای اولینبار در میان مسلمانان هندوستان مطرح کرد. اقبال در عرصة شعر و ادب از نوادر به شمار میرفت و سرودههای خود را در خدمت آگاهی تودهها و بیدار کردن آنان قرار میداد؛ تا جایی که اکنون در نگاه اغلب اندیشمندان، وی یکی از نخستین منادیان وحدت اسلامی در جهان به شمار میرود. عمدهترین مباحث رنسانس اسلامی اقبال در کتاب احیای فکر دینی در اسلام تبیین شده و محور اساسی جهانبینی وی فلسفة «خودی» است. این نوشتار بر آن است ضمن تعریف جریان رنسانس اسلامی، آن را در آثار اقبال بازشناسد و علل گرایش او بدین مقوله را ارزیابی و سپس میزان تأثیرگذاری نظریات وی در جهان اسلام را تحلیل کند.
منابع مشابه
شمس تبریزی و اقبال لاهوری
عشق مولانا محمّد اقبال لاهوری به حضرت مولانا جلال الدّین محمّد بلخی معروف به مولانا روم، بسیار و الهانه و عاشقانه و آشکار است. او مولانا را با نام ها و صفات مختلف که از آنها احترام و ارادت خاص وی نسبت به مولانای روم ظاهر می شود، صدا می کند، مانند: مولانا، مولوی، مولانا روم، مولوی رومی، جلال، ملّا، جلال، رومی، پیر رومی، پیر حق سرشت، پیر یزدانی، پیر عجم، مرشد روم، سالار روم و آخوند روم، حکیم پاک زاد ...
متن کاملاقبال لاهوری نغمه سرای بیداری
اقبال لاهوری‘ این نغمه سرای بیداری بر این باور بود که شعر باید منادی تلاش و کوشش انسان برای زندگی و آزادی باشد. از این رو شعر را به تنهایی برای هنر و زیبایی مطمح نظر قرار نداد‘بلکه در آن به طور واقع گرایانه حقیقت و زیبایی را به هم درآمیخت و در خلال نغمه های موزون و شورانگیز‘ آهنگهای تازه ای از آزادی سرود تا مسلمانان را بدون توجه به رنگ و نژاد از خواب غفلت بیدار سازد.
متن کاملبررسی نقش موسیقیایی قافیه در اشعار جاویدنامه اقبال لاهوری
توجه به عناصر موسیقیساز شعر( مانند: وزن، قافیه، ردیف) به خواننده کمک میکند تا معانی و حس شاعر را بهتر درک نماید. بهویژه در خصوص قافیه که مهمترین جلوهگاه موسیقی کناری در شعر بوده و نقش مهمی در انتقال معانی ایفا مینماید. که با بررسی آن علاوه بر فهم بهتر مفهوم مورد نظر، میزان توانمندی شاعر در سرودن شعر نیز سنجیده میگردد. اقبال لاهوری شاعر نام آشنایی است. وی با پیروی از شاعران بزرگ ف...
متن کاملتقابلهای معنایی در اشعار اقبال لاهوری
تقابلهای معنایی در اشعار اقبال لاهوری فیروز فاضلی* استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گیلان هدی پژهان** دانشجوی دکتری ادبیات، دانشگاه سیستان و بلوچستان چکیده تقابل معنایی یکی از لوازم و عناصر بنیادین در بررسی معناشناخت...
متن کاملکارکرد عنصر تکرار در جاویدنامۀ اقبال لاهوری
شاعران همواره تلاش کردهاند تا با بهکارگیری عناصر ادبی، مفهوم موردنظر خود را به شکلی آراسته و مؤثر به مخاطب منتقل کنند. یکی از عناصری که همواره در شعر -چه سنتی و چه نو- موردتوجه شاعران بوده، عنصر تکرار است. در این جستار سعی شدهاست کارکرد عنصر تکرار، که محور اساسی موسیقی درونی است، در شعر جاویدنامۀ اقبال لاهوری بررسی شود. این پژوهش در پی پاسخ به این سؤال است که شاعر به چه شیوه از این صنعت است...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 2
صفحات 69- 88
تاریخ انتشار 2016-03-10
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023