بررسی میزان واقعنمایی رئالیستی در داستان «آبشوران» علیاشرف درویشیان و «استخوانهای خوک و دستهای جذامی» اثر مصطفی مستور
نویسندگان
چکیده مقاله:
واقعنمایی پایهی اصلی آثار ادبیات داستانی رئالیستی محسوب میگردد که میزان بازتاب آن در یک داستان یا رمان رئالیستی، تعیینکنندهی درجهی اصالت آن در این مکتب است. رئالیسم به معنای واقعی آن در دورهی مشروطه و همگام با تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در ایران رواج یافت و بسیاری از آثار ادبیات داستانی تا امروز در قالب همین مکتب بهوجودآمدهاند. مصطفی مستور و علیاشرف درویشان دو تن از داستان نویسان معاصر محسوب میگردند که با توجه به وجود زمینههای اجتماعی در نگارش داستانهایشان، مؤلفههای رئالیسم در آثار آنها بهروشنی قابلمشاهده است. دراینبین دو اثر «آبشوران» درویشیان و «استخوانهای خوک و دستهای جذامی» مستور جایگاه ویژهای در میان آثار آنها به خود اختصاص دادهاند که مقایسهی میزان واقعنمایی در این دو داستان، گذشته از درجهبندی اصالت فنی آنها در مکتب رئالیست، میتواند به شکلی نشاندهندهی رویکرد مؤلفههای رئالیستی و میزان واقعنمایی در دو برههی زمانی در ادبیات داستانی رئالیستی ایران باشد. در این مقاله که با روش مقایسهای - تحلیلی نگاشته شده است، با مقایسهی مؤلفههای رئالیستی مؤثر واقعنمایی در این دو اثر، میزان برتری واقعنمایی در آنها مورد بررسی قرارگرفته شده و ضمن نشان دادن وجوه اشتراک و افتراق این مؤلفهها در متن دو داستان، درجه اصالت رئالیستی بودن رمان« آبشوران» نسبت به رمان «استخوانهای خوک و دستهای جذامی» مورد کنکاش قرارگرفته است.
منابع مشابه
بازنمایی هویت طبقة متوسط مدرن شهری در آثار مصطفی مستور (تحلیل گفتمان رمانهای استخوان خوک و دستهای جذامی و من گنجشک نیستم
هدف از این مقاله شناسایی گفتمانهای طبقة متوسط در آثار مصطفی مستور است. شناسایی این گفتمانها در نهایت یکی از مهمترین گونههای بازنمایی زندگی شهری در ادبیات داستانی دهة 80 را تحلیل کرده است. در بخش تحلیلی این مقاله، با استناد به دو رمان مشهور این نویسنده، شیوههای بازنمایی زندگی طبقة متوسط شهری بررسی شده و با استفاده از نظریة گفتمان لاکلا و موفه، دالهای محوری و شبکههای معنایی برسازندة روایت...
متن کاملبررسی سبکی مجموعه داستان"آبشوران" اثر علی اشرف درویشیان
اصطلاح «سبک» در زبان شناسی و ادبیات بر نحوه ی رفتارهای زبانی افراد اطلاق می شود. چارچوب یک اثر ادبی روایی، بخش های سازنده ی سبک آن یعنی ساخت زبانی، جهان بینی و پرداخت هنری را در بر می گیرد. سبک یک نویسنده یا شاعر در واقع، تمامی مختصات فکری، ادبی و زبانیِ مشترکی است که به صور گوناگون در آثار او پراکنده است. در بررسی سبکیِ یک متن ادبی علاوه بر عناصر درون متنی باید آن دسته از عوامل بیرونی ای که به خ...
بررسی سبک داستان نویسی مصطفی مستور بر اساس «روی ماه خداوند را ببوس»، «استخوان خوک و دست های جذامی» و «من گنجشک نیستم»
چکیده: موضوع مورد مطالعه در این پژوهش نامه سبک داستان نویسی مصطفی مستور است که در سه کتاب «روی ماه خداوند را ببوس»، «استخوان خوک و دست های جذامی» و «من گنجشک نیستم» مورد بررسی قرار گرفت. مصطفی مستور از داستان نویسان پُر مخاطب و شناخته شده ی امروز است که آثارش مورد استقبال خوانندگان زیادی واقع شده است و جوایز ادبی چندی را برای وی به ارمغان آورده اند. شناخت و تحلیل آثار این نویسنده می تواند دریچ...
15 صفحه اولتحلیل داستان های سالهای ابری و آبشوران از درویشیان بر اساس اصول امهم ناتورالیستی
ناتورالیسم یکی از تاثیر گذارترین مکتب های ادبی قرن نوزدهم در اروپا می باشد. این مکتب مبتنی بر اصولی است که علم گرایی و طبیعت گرایی از مهم ترین مشخصه های آن است. در ایران این مکتب توسط نویسندگانی هم چون چوبک، هدایت و...به جامعه ادبی ایرانی شناسانده شد.البته در آثار ادبیات فارسی، ما شاهد برخی اصول غربی این مکتب نیستیم اما آنچه که هم در ایران و هم در اروپا مشتر ک است پایبندی به اصولی هم چون: جبرگر...
متن کاملبررسی مفهوم انسان و انسان شناسی در داستان های مصطفی مستور بر مبنای ارتباطات چهارگانه
انسان شناسی و مفهوم انسان در کنار مفهوم خدا و جهان، یکی از مفاهیم بنیادی اندیشه ی بشری است. خدا، انسان، جهان، سه محور اساسی اندیشه بشری است که در طول تاریخ و در همه جوامع، پرسش های مهم درباره آنها مطرح شده و تمام تلاش فکری بشر، متوجه این سه کانون و یافتن پاسخ های مناسب برای پرسش های مربوط به آن است. مساله ارتباطات چهارگانه (رابطه انسان با خدا، خود، دیگری و طبیعت) در ادبیات داستانی به دلیل نوع...
متن کاملداستان کوتاه در دو سوی جهان (تحلیل و بررسی آثار مصطفی مستور و ریموند کاروِر با رویکرد تطبیقی)
امروزه ادبیات، بهویژه داستان کوتاه، را نوعی صنعت میدانند که قواعدی دارد و میتوان با خواندن و کوشش زیاد آن را فرا گرفت. داستان کوتاه را میتوان از نظر شخصیتها، نوع بیان داستان، و کوتاهی و بلندی آن بررسی کرد یا با استفاده از ادبیاتِ نسبتاً نوپای تطبیقیِ «روابط و تأثیرات ادبی» عناصر مشترک داستانها را در زبانهای گوناگون کاوید. ریموند کارور و مصطفی مستور دو نویسندۀ بزرگیاند که در میان مخاطبان اد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 16
صفحات 81- 100
تاریخ انتشار 2020-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023