بررسی مضامین و نمادهای شیعی در نگارة معراج پیامبر (ص) در نسخة فالنامة تهماسبی
نویسندگان
چکیده مقاله:
هنرمندان نگارگر ایرانی، همواره مضامین بلند و متعالی دینی، عرفانی، حکمی و ادبی را دستمایة خلق آثار گرانبهای خود قرار دادهاند. مصورسازی موضوع و واقعة شگفتانگیز معراج پیامبر9 از این نمونههاست. این واقعة حیرتآور و مهم، در ادوار گوناگون تخیل هنرمندان مسلمان نگارگر را به خود معطوف ساخته و حاصل آن، بازتابهای متفاوت و زیبای محتوایی و بصری این رویداد در نگارگری بوده است. یکی از این نمونههای برجسته و تأملبرانگیز، بهتصویر کشیدن این موضوع در نسخة فالنامة تهماسبی (حدوداً 957ق) است که نسبتبه دیگر نگارههای معراج، کمتر به آن پرداخته شده است. در این مقاله، فلسفه و زمینة پیدایی این نگاره و ویژگیهای زیباییشناسی و عناصر نمادین بینظیر آن، توصیف و تحلیل شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد نگارة معراج فالنامة تهماسبی که در دورة اوج گرایشهای مذهبی شاهتهماسب به تشیع تولید شده است، از نظر کیفیت و ویژگیهای زیباییشناسی و عناصر نمادین بهکاررفته در آن، مانند قطع بزرگ نگاره و تأکید بر امامت حضرت علی7 به گونهای نمادین، دارای خصلتی یکه و ممتاز در مقایسه با دیگر معراجنامهها بوده و بهتمامی، بیانگر تأثیر زمینه و فضای فکری جامعه (گفتمان تشیع) و نقش بینش حامیان در تولید آثار و ظهور عناصر نمادین در آنهاست.
منابع مشابه
بررسی مضامین و نمادهای شیعی در نگاره معراج پیامبر (ص) در نسخه فالنامه تهماسبی
هنرمندان نگارگر ایرانی، همواره مضامین بلند و متعالی دینی، عرفانی، حکمی و ادبی را دست مایه خلق آثار گران بهای خود قرار داده اند. مصورسازی موضوع و واقعه شگفت انگیز معراج پیامبر9 از این نمونه هاست. این واقعه حیرت آور و مهم، در ادوار گوناگون تخیل هنرمندان مسلمان نگارگر را به خود معطوف ساخته و حاصل آن، بازتاب های متفاوت و زیبای محتوایی و بصری این رویداد در نگارگری بوده است. یکی از این نمونه های برجس...
متن کاملرمزپردازی نگاره معراج پیامبر(ص) در فالنامه تهماسبی به روش آیکونولوژی اروین پانوفسکی
نگاره معراج در «فالنامه تهماسبی» در عهد صفوی و با بیانی نمادین، به روایت تصویریِ شیعی از این واقعه میپردازد. این نگاره، با ارائه تصویری متفاوت از معراج، برای اولین بار از آیکون ترکیبی «شیر و خورشید» برای نمایش پیامبر(ص) و امام علی(ع) بهره برده است. «آیکونولوژی» با اتخاذ رویکردی نظاممند، منطقی و چندوجهی، معانی نهفته در آثار هنری را تفسیر میکند. این پژوهش با همین رویکرد به تحلیل سهمرحلهای ج...
متن کاملرمزپردازی نگاره معراج پیامبر(ص) در فالنامه تهماسبی به روش آیکونولوژی اروین پانوفسکی
نگاره معراج در «فالنامه تهماسبی» در عهد صفوی و با بیانی نمادین، به روایت تصویریِ شیعی از این واقعه میپردازد. این نگاره، با ارائه تصویری متفاوت از معراج، برای اولین بار از آیکون ترکیبی «شیر و خورشید» برای نمایش پیامبر(ص) و امام علی(ع) بهره برده است. «آیکونولوژی» با اتخاذ رویکردی نظاممند، منطقی و چندوجهی، معانی نهفته در آثار هنری را تفسیر میکند. این پژوهش با همین رویکرد به تحلیل سهمرحلهای ج...
متن کاملپیوند رؤیت فؤاد و بصر در معراج پیامبر(ص)
The issue of perceiving God in Islamic theology, philosophy and mysticism is very important. It seems that there is no concern regarding the consensus among the proponents and opponents of perceiving God by the visual sense, though mystics have made a lot of efforts to reconcile the visual perception and intuitive discernment. Of these efforts, a typical example can be found in the interpretati...
متن کاملمقایسة سطوح معنایی معراج پیامبر(ص) و سفر اسکندر
معراج پیامبر اسلام(ص) تأثیر زیادی بر معراجهای صوفیه گذاشتهاست. علاوه بر این، تأیید و توصیف آن در بسیاری از متون عرفانی، نشانی از ایمان گوینده تلقی میشد، در حالی که معراج متأثر از دخل و تصرف قصهگویان است و ارتباط آن با برخی قصههای عامیانه مورد توجه قرار نگرفتهاست. این پژوهش به مقایسة روایت ابنعباس از معراج و سفر اسکندر در دارابنامة طرسوسی پرداختهاست. اسکندر در دارابنامه، جهانگشایی شرق...
متن کاملبررسی جلوههای بصریعیون اخبار الرضا در فالنامة تهماسبی
درهنر مصورسازی نسخهها که همواره تحت تأثیر تفکر مذهبی هنرمندان وحامیان آنها قرارداشتهاست، بخش عمدهای از آنها روایتهای مربوط به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ایشان را متجلی ساختهاند. رویکرد هنرمندان به این مضامین موجب بروزجلوههای خاصی از پردازش تمثیلی، نشانهای وانتزاعی درجهت روایتگری نسبت به سایر موضوعها در نگارگری شده است تا مضامین شیعی را به زبان تصویری انعکاس دهند. مه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 12 شماره 46
صفحات 25- 46
تاریخ انتشار 2014-06-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023