بررسی متنشناختی جایگاه سلیمان (ع) در روند تکوین حماسههای ایرانی
نویسنده
چکیده مقاله:
پیوند عناصر ملّی و دینی، روندی است که در شکلگیری حماسههای ایرانی، به ویژه در سطح مرتبط با ادبیات شفاهی، نقش داشته، به تدریج، با واسطه حماسههای شفاهی، در آثار حماسی مکتوب نیز راه یافته است. یکی از شاخصترین چهرههای دینی، که به دلیل شباهتش به برخی چهرههای اساطیری ایران، ظرفیت این پیوند را داشته، سلیمان نبی (ع) بوده است. این جستار به بررسی انگیزههای پیوند میان عناصر ملّی و دینی در روند تکوین حماسههای ایرانی، بر مبنای بررسی کیفیت متنشناختی حضور سلیمان (ع) در این روند، به عنوان «متغیّر تحقیق» پرداخته، دو خاستگاه متفاوت برای پیوند انبیای بنیاسراییل و شخصیتهای اساطیری ایران باستان طرح کرده است: ابتدا تلاش برای کسب مشروعیت این اساطیر توسط ایرانیان مسلمانان و همچنین پارسیان (زرتشتیان)؛ و به مرور زمان، تغافل از عدم حقیقت پیوندها، و ورود تدریجی شخصیتهای مقدس تشیع. این نقش روایی در حماسههای ایرانی، از متون تاریخی پیش از شاهنامه فردوسی و در جریان ترجمه خداینامهها آغاز شده، پس از فردوسی، در فرهنگ شفاهی مردم و حماسهسرایان دورهگرد، و متأثر از آن، در حماسههای شفاهی و سپس مکتوب فارسی که مهمترین آنها شاهنامه اسدی است، تداوم یافته، در عصر صفوی، با ورود روایی حضرت علی (ع) در حماسه ایرانی و استحاله حماسههای ملی (پهلوانی) به حماسههای تاریخی و دینی، به تدریج کمرنگ شده است.
منابع مشابه
بررسی متن شناختی جایگاه سلیمان (ع) در روند تکوین حماسه های ایرانی
پیوند عناصر ملّی و دینی، روندی است که در شکل گیری حماسه های ایرانی، به ویژه در سطح مرتبط با ادبیات شفاهی، نقش داشته، به تدریج، با واسطه حماسه های شفاهی، در آثار حماسی مکتوب نیز راه یافته است. یکی از شاخص ترین چهره های دینی، که به دلیل شباهتش به برخی چهره های اساطیری ایران، ظرفیت این پیوند را داشته، سلیمان نبی (ع) بوده است. این جستار به بررسی انگیزه های پیوند میان عناصر ملّی و دینی در روند تکوین ح...
متن کاملبررسی ماجرای سان دیدن حضرت سلیمان (ع)
در تفسیر آیات 30 تا 33 سوره ص، احتمالات و دیدگاه های متفاوتی وجود دارد که بیشتر ناشی از اختلاف در مرجع ضمایر در دو جمله " تورات بالحجاب" و " ردوها" است. برای کشف مرجع ضمایر، هر یک از مفسران به دلایلی استناد کرده اند که در این جهت چهار احتمال قابل تصور است. دراین جستار با توجه به روایات و ذکر واژه " عشی" در آیه، مرجع ضمیر در جمله اول، شمس و در جمله دوم، صافنات تعیین شده است و روایت وارده و نیز ...
متن کاملبررسی شبهات داستان سلیمان(ع) و هدهد در قرآن
قرآن پژوهان بر این باورند که قصص قرآن دارای پیامهایی برای مسلمانان است حتی اگر درباره اقوام و ملل و ادیان و پیامبران گذشته باشد. غالباً روش قرآن در نقل قصص، ارائه سر خطهای لازم برای پیامگیری از آنها و نپرداختن به نقل تمام ماجرا با جزئیات است که برای برخی ناآشنایان با روش نقل داستانهای قرآنی، گاهی سؤال برانگیز خواهد بود. حتی ظاهر برخی از آیات قصههای انبیاء در نگاه ابتدایی، با عصمت آنان و نیز...
متن کاملریخت شناسی داستان حضرت سلیمان (ع) در قرآن
یکی از ره آوردهای ادبی قرآن ابتکار و آفرینش داستان های هنری واقعی است. خداوند متعال با اسلوبی متین و مستحکم عناصر داستانی رخدادها را به نمایش می کشد. از جمله داستان هایی که در آیات شریفه به تصویر کشیده شده داستان حضرت سلیمان است. از آنجا که داستان امرزه اهمیت دارد، داستان حضرت سلیمان هم به عنوان یکی از زیباترین داستان های قرآن رویکرد تفسیری ادبی و هنری جدید می طلبد. آنچه در مورد سلیمان نبی در ق...
متن کاملریخت شناسی داستان حضرت سلیمان (ع) در قرآن
یکی از ره آوردهای ادبی قرآن ابتکار و آفرینش داستان های هنری واقعی است. خداوند متعال با اسلوبی متین و مستحکم عناصر داستانی رخدادها را به نمایش می کشد. از جمله داستان هایی که در آیات شریفه به تصویر کشیده شده داستان حضرت سلیمان است. از آنجا که داستان امرزه اهمیت دارد، داستان حضرت سلیمان هم به عنوان یکی از زیباترین داستان های قرآن رویکرد تفسیری ادبی و هنری جدید می طلبد. آنچه در مورد سلیمان نبی در ق...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 4
صفحات 117- 136
تاریخ انتشار 2015-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023