بررسی فنون رمزپردازی در رمان های «جزیرة سرگردانی» و «ساربان سرگردان»
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
رمان دوجلدی «جزیرة سرگردانی» و «ساربان سرگردان» یک اثر رمزی است. دانشور برای استفاده از زبان غیر مستقیم رمز جهت بیان گفتنیهای گوناگون از فنون متنوعی استفاده کرده است که همگی بدیعاند و در عین حال کشف آنها تابعی از سازمانبندی متن داستان است؛ استفاده از صحنههای خاص، واژههای ناگزیر از تفسیر، وصفهای رمزی، فراوانی حواشی، جملات معترضه، زمانهای خاص و معروف، شعارهای مشهور، مکانهای سیاسی، مفاهیم کنایی کلمات، تداعی معانی الفاظ، غالبترین مفهوم کلمات، مشابهتهای لفظی، احتمالات علمی، نمونههای خاص، مجاز به علاقة سببیت، اوصاف به جای اسامی، سنتهای اساطیری، لازم معنی کلمات و جملات، مفاهیم کنایی عبارات، خاصیت اسامی و افزودن القاب معنیدار به اسامی، از جملة فنونیاند که در این رمان قابل استنباط اند. در استنباط این فنون صرفا به سبک، زبان، تفاسیر نویسنده، برآیند مقایسة تعدادی از صحنهها، کیفیت تعامل صحنهها با محتوای آنها و نحوة سازمان بندی درونی متن متکی بودهایم با این استثنا که به ندرت از آثار تاریخی شاهد آوردهایم. غرض این نوشته استخراج فنون هنری دانشور در ایجاد رمزهای بدیع برای کمک به گسترش دلالتهای غیر مستقیم زبان فارسی و شیوههای داستان نویسی است.
منابع مشابه
بررسیِ مؤلفههای زمانِ روایی در رمان «جزیرة سرگردانی» و «ساربان سرگردان» سیمین دانشور
زمان روایی یا به تعبیر ژِرار ژِنت زمان داستانی، در انتقال مفاهیم، شخصیّتپردازی و توصیف نقشی غیر قابل انکار دارد. استفادة از مؤلفههای زمان روایی و لایههای مختلف زمان، از بارزترین ویژگیهای رمان دو جلدی سیمین دانشور به شمار میرود. در این پژوهش، نویسندگان با روش استقرایی، مؤلفههای زمان روایی را در سه مقولۀ نظم، تَداوم و بَسامد در رمان دو جلدی «جزیرة سرگردانی» و «ساربان سرگردان» سیمین دانشور مو...
متن کاملگفتمان عرفان در رمان جزیره سرگردانی و ساربان سرگردان
ورود مدرنیته موجب تغییرات گستردهای در سطوح مختلف جامعۀ ایران، از جمله سطح فکری و فرهنگی شد و گفتمان عرفانی که میتوان گفت از گفتمانهای سنّتی مسلط در فرهنگ ایرانی بود، دچار تغییراتی شد. رمانهای فارسی، از جمله بسترهایی بودند که این تغییرات را نشان دادند یا خود در زمینۀ ایجاد دگراندیشی مؤثر واقع شدند. بنابراین، بررسی آنها میتواند نقش مهمی در جریانشناسی عرفان و جایگاه عرفان در دورۀ معاصر داشته...
متن کاملبررسیِ مؤلفه های زمانِ روایی در رمان «جزیره سرگردانی» و «ساربان سرگردان» سیمین دانشور
زمان روایی یا به تعبیر ژِرار ژِنت زمان داستانی، در انتقال مفاهیم، شخصیّتپردازی و توصیف نقشی غیر قابل انکار دارد. استفاده از مؤلفه های زمان روایی و لایههای مختلف زمان، از بارزترین ویژگیهای رمان دو جلدی سیمین دانشور به شمار میرود. در این پژوهش، نویسندگان با روش استقرایی، مؤلفههای زمان روایی را در سه مقولۀ نظم، تَداوم و بَسامد در رمان دو جلدی «جزیره سرگردانی» و «ساربان سرگردان» سیمین دانشور مورد ب...
متن کاملواقعیّت و تخیّل، دو مولّفه هویّت سازی در سه شخصیّت رمان «جزیره سرگردانی» و «ساربان سرگردان»
رمان دو جلدی «جزیره سرگردانی» و «ساربان سرگردان»، نوشته سیمین دانشور، حدّاقل دو سطح دارد: سطح داستانی یا روایی و سطح رمزی یا تأویلی. نویسنده در خلق آن، زبان هنری و نمادین را در دقیقرین و ظریفت ترین کیفیّت بکار گرفته و رمزهای بدیع و متنوّع آفریده است. ساختارهای زبانی، شخصیّت ها، وضعیّت ها و صحنه ها بیشترین ظرفیّت رمزپروری را به نمایش گذاشته اند. شخصیّت های مهمّ رمان بر گرته هویّت تاریخی تعدادی از روشنفکر...
متن کاملتحلیل گفتمان غالب در رمان های سیمین دانشور (سووشون، جزیره سرگردانی و ساربان سرگردان)
تحلیل گفتمان، امروزه گرایشی بین رشته ای در مجموعه دانشهای علوم انسانی و علوم اجتماعی است. این رویکرد در ادبیات از اواسط دهه 1960م تا 1970م، ظهور کرده است و از اندیشه های زبانشناسان، نشانه شناسان، محققان هرمنوتیک و آرای میشل فوکو سرچشمه می گیرد. این اصطلاح را نخستین بار زلیگ هریس به کار گرفته است. تحلیل گفتمان انتقادی، رویکردی نو از تحلیل گفتمان است و امروزه شاخه مهم آن به شمار می رود. این شیوه ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 67 شماره 229
صفحات 43- 67
تاریخ انتشار 2014-04-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023