بررسی عوامل موثر بر استفاده و پذیرش فناوری رایانه توسط معلمان در امر تدریس با استفاده از نقشه های شناختی فازی
نویسندگان
چکیده مقاله:
هدف پژوهش حاضر مطالعه عوامل موثر بر استفاده وپذیرش فناوری رایانه توسط معلمان در امر تدریس با استفاده از نقشههای شناختی فازی میباشد. طرح پژوهش حاضر کیفی بوده که به با توجه ساختار پیچیده ومبهم عوامل موثر بر استفاده وپذیرش فناوری رایانه توسط معلمان، بر اساس نقشههای شناختی فازی صورت گرفت. با توجه به ماهیت اکتشافی تحقیق، این روش در برگیرنده نظرات خبرگان در مورد یک واقعیت ذهنی است. بر این مبنا، نمونه پژوهشی تحقیق را 30 نفر از معلمان متخصص دوره دوم متوسطه شهر ارومیه بر اساس اصل اشباع دادهها تشکیل دادند. برای گردآوری دادهها، از ابزار مصاحبه استفاده شد. بنابراین از معلمان خواسته شد که روی یک کاغذ پدیده اصلی وعوامل موثر بر آن را در مرکز صفحه به صورت دایره ترسیم کرده ومسیرهایی را برای نحوه تاثیرگذاری این عوامل بر پدیده ومثبت ومنفی بودن آن را مشخص کنند. نقشههای طراحی شده تبدیل به ماتریس شدند که با نرمافزارFCMmapper مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که استفاده معلمان از فناوری رایانهای در کلاس درس بیشترین مرکزیت را دارد. آموزش معلمان در زمینه رایانه بیشترین درجه بیرونی وپس از آن به ترتیب مهارت رایانه معلمان، استفاده از رایانه در امر تدریس، سودمندی رایانه در امر تدریس بیشترین تاثیر گذاری را داشتند. نتایج این تحقیق تلویحات مهمی در زمینه توجه به عوامل موثر بر استفاده و پذیرش فناوری رایانه توسط معلمان در تدریس وانجام اقدامات لازم به منظور پیشرفت معلمان در استفاده از رایانه در تدریس جهت پاسخگویی به نیازهای دانشآموزان در عصر اطلاعاتی کنونی را به دنبال دارد.
منابع مشابه
بررسی عوامل موثر بر استفاده و پذیرش فناوری کامپیوتر توسط معلمان در امر تدریس با استفاده از نقشههای شناختی فازی
هدف پژوهش حاضر مطالعه عوامل موثر بر استفاده وپذیرش فناوری کامپیوتر توسط معلمان در امر تدریس با استفاده از نقشههای شناختی فازی میباشد. طرح پژوهش حاضر کیفی بوده که با توجه ساختار پیچیده ومبهم عوامل موثر بر استفاده وپذیرش فناوری کامپیوتر توسط معلمان، بر اساس نقشههای شناختی فازی صورت گرفت. با توجه به ماهیت اکتشافی تحقیق، این روش در برگیرنده نظرات خبرگان در مورد یک واقعیت ذهنی است. بر این مبنا، ن...
متن کاملعوامل موثر بر گرایش معلمان تربیتبدنی مقطع ابتدایی به استفاده از رسانههای آموزشی در فرآیند تدریس
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر گرایش معلمان تربیت بدنی مقطع ابتدایی شهر پارسآباد به استفاده از رسانه-های آموزشی در فرآیند تدریس و یادگیری انجام شده است. پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش تعداد 65 نفر از معلمان تربیت بدنی مقطع ابتدایی شهر پارسآباد بود، نمونه آماری نیز با توجه به حجم جامعه به صورت کل شمار انتخاب شد. ابزار اندازهگیری این ت...
متن کاملشناسایی عوامل موثر بر هزینه یابی جریان ارزش با استفاده از مدل پذیرش فناوری (TAM)
رقابت جهانی باعث شده شرکت ها به سمت افزایش کیفیت، انعطاف پذیری و به موقع بودن سوق داده شوند. یکی از روش های دستیابی به این اهداف، تفکر ناب است. هنگام اجرای تولید ناب، شرکت ها به دنبال کاهش ضایعات و دستیابی به بهبود مستمر هستند. در این مقاله با استفاده از مدل پذیرش فناوری (TAM) بررسی شده است که آیا درک حسابداران مدیریت از سهولت استفاده درک شده و فایده درک شده هزینه یابی جریان ارزش بر انگیزه رفتا...
متن کاملارائه چارچوب ابتکاری عوامل موثر بر پذیرش فناوری رایانش ابری با استفاده از رویکرد فراترکیب
Cloud computing introduces new capabilities to organizations such as: cost efficiency, scalability, access to global markets, and ease of use, flexibility and rapid adaptability against environmental changes. Cloud computing provides an important role in organizational innovation and agility. In spite of great opportunities that this technology brings to organization, in many of organization, e...
متن کاملعوامل موثر بر پذیرش فناوری های جدید در آموزش از راه دور با استفاده از مدل پذیرش فناوری (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور اصفهان)
هدف از این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری های جدید در آموزش از راه دور با استفاده از مدل پذیرش فناوری در دانشگاه پیام نور اصفهان بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی مسئولان اداری و اساتید دانشگاه پیام نور اصفهان تشکیل میدادند. تعداد کل این افراد 900 نفر بوده است. حجم نمونه با روش تصادفی طبقهای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعیین شد. در این پژوهش از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد ک...
متن کاملبررسی میزان استفاده جوانان از بازی های رایانه ای و عوامل موثر بر آن
اولین رسانه رایج مبتنی بر رایانه، بازیهای رایانهای بودهاند که، در دهه های پایانیقرن بیستم، شیوع و گسترش حیرت انگیزی داشتهاند. این رسانه که از تلفیق تلویزیون و رایانه به وجود آمده، کم کم به رقیب پر قدرت تلویزیون تبدیل شده و جای آن را در فعالیت های فراغتی بسیاری از مخاطبان، به ویژه کودکان و جوانان، گرفته است. هدف این تحقیق، شناخت نحوه و میزان استفاده جوانان از بازی های رایانهای و نیز علل وانگیزه ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 12 شماره 43
صفحات 1- 1
تاریخ انتشار 2018-12-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023