بررسی شاخصهای عفاف در زنان چادری سریالهای تلویزیونی ایرانی
نویسندگان
چکیده مقاله:
عفاف و حجاب از آموزهها و دستورات دینیاند که آشنایی افراد با معیارها، الگوها و احکام مرتبط با آنها در فرایند جامعهپذیری دینی آنان صورت میپذیرد. در این فرایند، فرد با محتوا و معنای این آموزهها آشنا میشود و آنها را در موقعیتها و تعاملات زندگی روزمرّۀ خود بکار میگیرد. چادر بهعنوان حجاب برتر مورد نظر دین مبین اسلام، یک پدیدۀ فرهنگی در حوزۀ پوشش زنان است که در طول سالها در سیمای جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمده است. انتخاب این پوشش بهطورمعمول نشانهای از تعهد و تقید فرد به موازین شرعی ازجمله در مراودات اجتماعی است. بنابراین، از زنان چادری به عنوان حاملان حجاب برتر بیش از دیگران انتظار میرود چارچوبهای عرفی و شرعی پوشش و رفتار را در مواجهه با نامحرم رعایت کنند. این پژوهش در پی پاسخگویی به این پرسش است که شاخصهای عفاف چگونه در زنان چادری سریالهای تلویزیونی ایرانی بازنمایی شده است. به این منظور شاخصهای مذکور، پس از استخراج از احکام اسلامی، با استفاده از روش تحلیل محتوای کمّی، در شخصیتهای چادری 40 سریال از پربینندهترین سریالهای پخششده از تلویزیون ایران در سالهای پس از انقلاب اسلامی تحلیل شدهاند. برایناساس، 107 شخصیت چادری این سریالها، به صورت تمامشماری انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتهاند. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات، از نرمافزار spss و آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کای اسکور) استفاده شده است. یافتههای تحقیق حاکی از آنند که در سالهای پس از انقلاب اسلامی، زنان چادری نمایشدادهشده در سریالهای تلویزیونی، بهرغم انتخاب حجاب برتر به عنوان پوشش بیرونی که خود معرّف سطحی از تعهد و تقید به مبانی دینی و اصول شرعی است، معیارهای عفاف اسلامی را در تعامل با افراد نامحرم رعایت نکردهاند و نحوۀ ارتباط، نگاه وگفتوگوی آنان با نامحرم و نیز زینت، مو و اندام آشکار آنها در برابر نامحرم، تفاوت معناداری با دارندگان سایر پوششها ندارد.
منابع مشابه
شاخصهای عفاف و حجاب در شخصیتهای زنان تحصیلکرده سریالهای تلویزیونی ایرانی
عفاف و حجاب زنان یکی از بارزترین نشانههای حیات و سلامت جامعه اسلامی و یکی از مهمترین وجوه تمایز آشکار میان جوامع اسلامی و دیگر جوامع است. بدیهی است عفاف و حجاب پیش از آنکه یک مسئله فقهی و شرعی باشد، یک فرهنگ است که گسترش آن نیازمند برنامهریزی طولانیمدت میباشد. اگرچه این وظیفه برعهده تکتک نهادهای فرهنگی و اجتماعی بوده، ولی جایگاه رسانه ارزش و اهمیت بیشتری دارد. چرا که مطابق نظریات یادگیری ...
متن کاملسیمای زنان ایرانی در تلویزیونهای اروپا؛ مطالعۀ موردی مستندهای تلویزیونی
در این مقاله با مطالعة سه مستند تلویزیونی ساختهشده برای تلویزیونهای اروپا دربارۀ ایران، چگونگی تصویرپردازی از زن ایرانی در این مستندها، بازخوانی و از روش تحلـیل نشانهشناختی برای تحلیل مستندهای منتخب، استفاده شده است. در مجموع، دو گونه تصویر از زن ایرانی در این مستندها ارائه شده است. در تصویر اول، به بازتولید کلیشههای شرقشناسانة رسانهای در خصوص ایران پرداخته شده؛ فضایی مطلقاً سیاه از وضع زن...
متن کاملسیمای زنان ایرانی در شبکههای تلویزیونی امریکا با تمرکز بر پوشش زنان در مستندهای شبکههای تلویزیونی لینکتیوی، نشنال جئوگرافیک، پیبیاس
در دهه اخیر، برنامههای زیادی از شبکههای مختلف تلویزیونی امریکا پخش شده که تأثیر قابل توجهی بر افکار عمومی این کشور و جهان، در خصوص ایرانیان و بویژه زنان ایرانی داشته است. این مقاله تلاش دارد با مطالعه 3 مستند تلویزیونی مشهور ساخته شده برای تلویزیونهای امریکا درباره ایران: «جهانی بینابین»، «به مادرم نگویید که در ایران هستم» و «ایرانِ ریک استیوز»؛ به این سؤال پاسخ دهد که تصویرپردازی از زن ایرا...
متن کاملهویت فرهنگی در مجموعههای تلویزیونی ایرانی مطالعه موردی: بررسی مجموعه تلویزیونی خطشکن
در پژوهش حاضر که به بررسی موضوع هویت فرهنگی در محتوای روایی مجموعههای تلویزیونی ایرانی پرداخته است، هویت، به سطوح و انواع فردی و جمعی و هویت جمعی، خود به هویتهای قومی، ملی، دینی و مدرن تقسیم میشود. از آنجا که هویت فرهنگی، در اصل برساختهای از تعامل و پیوند بین مؤلفههای گفته شده در ساختار اجتماعی است، کلیه مفاهیم یاد شده را دربر میگیرد. این مفهوم در قالب نظریه کاشت گربنر، به عنوان ا...
متن کاملزنان و سریالهای تلویزیونی
این مقاله در پی بررسی قرائت، رمزگشایی و تفسیر زنان از سریالهای تلویزیون است. این بررسی بر مبنای رویکرد مطالعات فرهنگی انجام گرفته است. به همین دلیل، چارچوب نظری ما منظومهای از نظریة هژمونی گرامشی و هال و نظریة ترکیببندی در آثار گرامشی و آلتوسر و هال و لاکلاو و موفه است. این پژوهش با استفاده از روش کیفیِ مصاحبة متمرکز انجام شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که زنان در اغلب موارد با قر...
متن کاملبررسی نقش سریالهای تلویزیونی درفرار دختران از منزل
بررسی نقش های تلویزیونی در فرار دختران از منزل است. روش تحقیق پیمایشی از نوع همبستگی است. در این پژوهش کلیه نوجوانان و جوانان دختران فراری شهر سنندج که در مراکز شبانه روزی به نام خانه های ریحانه یا قرنطینه زیر نظر بهزیستی در سال 1392-1391 برای مدتی نگهداری شده و یا در حال نگهداری و یا قصد فرار داشتند، می باشد. روش نمونه گیری، به صورت تصادفی ساده است. در تجزیه و تحلیل داده ها نیز به منظور آزمون ...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 20 شماره 45
صفحات 31- 56
تاریخ انتشار 2019-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023