بررسی ساختار روایی در داستان شازده کوچولو از آنتوان دوسنت اگزوپری بر مبنای نظریة ژرار ژنت
نویسندگان
چکیده مقاله:
آنتوان دوسنت اگزوپری (1900-1944 .م) شازده کوچولو را در سال ( 1943 .م) منتشر ساخت. این داستان از حادثهای واقعی مایه گرفته و شامل مجموعه یادداشتهایی است که سنت اگزوپری از تجربهها و اندیشههای زندگی خود برجای گذارده است. روش پژوهش بر مبنای نظریۀ روایتشناسی ژنت است. روایتِ داستانی عبارت از توالی رخدادها در بطن محور زمان است. در روایتشناسی، میان آنچه به واقع اتّفاق افتاده (محتوای روایت) و چگونگی نقلِ آنچه اتّفاق افتاده (شکل روایت) تمایز حاکم است. راوی شخصیّت اصلی داستان است و طبق آرای ژنت، کیفیت روایت در دنیای داستانی همسان و به شیوة روایتی متنگیراست؛ زیرا مرکز جهتگیری بر شخصیّت - راوی متمرکز است. نوع روایت به شکل «همروایتی» است. راوی دانای کل و آگاه به امور است که عنان داستان را در دست دارد. هر داستانی از طریق یک یا چند راوی بیان میشود که طبق آرای ژرار ژنت، راوی را میتوان از لحاظ نوع روایت و نقل رویدادها در بطن زمان بهصورت نظم و ترتیب، تداوم (استمرار) و بسامد (تکرّر) بررسی کرد. داستان شازده کوچولو نظم و ترتیب یا بُعد گسترة زمانی از حال به عقب و جلو، جنبة زیباییشناختی و هنری دارد و رویداد نقّاشیکشیدن بیشترین بسامد را داراست و ثبات پویایی یا سرعت حرکت داستان، دارای شتاب مثبت و در بعضی قسمتها شتاب منفی دارد. شخصیّتهای اصلی داستان، خلبان و شازده کوچولو هستند که رویدادها از زاویة دید اوّل شخص و زاویة دید راوی دیده میشود. داستان شازده کوچولو داستانی تمثیلی است که پیرنگ داستان از لایههای ژرفساخت و روساخت تشکیل شده است.
منابع مشابه
تطبیق نمادهای کهنالگویی در شعر «مسافر» سهراب سپهری و داستان شازده کوچولو از آنتوان دو سنت اگزوپری
کهنالگوها، بنمایههای جهانی و مشترکی هستند که به صورت میراث بشری از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده و در ضمیر ناخودآگاه جمعی انسان جای گرفتهاند و برای رسیدن به مرز خودآگاهی به صورت نمادهای گوناگون نمود مییابند. این تصاویر خاص که در اسطورههای ملل تکرار میشوند، با وجود فاصلۀ زمانی و مکانی زیاد، معمولاً معنای مشترک و نقش مشابه دارند. هدف مقالۀ پیش رو که با روش تحلیلی- توصیفی انجامشده، مقایسۀ نما...
متن کاملبررسی عناصر تشکیلدهندة داستان عیناک قدری غادة السمّان (بر اساس نظریة گفتمان روایی ژرار ژنت)
تحلیل گفتمان روایی با یک رویکرد کلگرایانه یکی از شاخههای تحلیل گفتمان است. این مقاله سعی دارد محتوای داستان عیناک قدری غادة السمان را در قالب یک پژوهش ساختار محور و با تأکید بر مهمترین مباحث گفتمان روایی مورد اشارة ژرار ژنت نظریهپرداز ساختارگرای فرانسوی مورد بررسی و مطالعه قرار دهد. هدف اصلی در این جستار، بررسی سه عنصر زمان، وجه و لحن بهعنوان تکنیکهای روایتی و کارکرد آنها در به تصویر کشیدن...
متن کاملبررسی پنج بیش متن از کتاب شازده کوچولو اثر آنتوان دو سنت اگزوپری در ترجمه فارسی
کتاب شازده کوچولو اثر معروف آنتوان دو سنت اگزوپری، به زبان های مختلف دنیا ترجمه شده و تفاسیر زیادی به آن اختصاص داده شده است. در ایران، تعداد نقدهای نوشته شده براین اثر بسیار محدود و شامل مقالاتی منتشر شده در روزنامه ها و مجلات ایرانی بوده است. اما بیش متن هایی که در ایران برای این اثر نوشته شده قابل توجه است. برخی نویسندگان ما بدور از هر گونه تفسیر و نقد، سعی داشته اند ادامه ای بر این اث...
متن کاملتطبیق نمادهای کهن الگویی در شعر «مسافر» سهراب سپهری و داستان شازده کوچولو از آنتوان دو سنت اگزوپری
کهن الگوها، بن مایه های جهانی و مشترکی هستند که به صورت میراث بشری از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده و در ضمیر ناخودآگاه جمعی انسان جای گرفته اند و برای رسیدن به مرز خودآگاهی به صورت نمادهای گوناگون نمود می یابند. این تصاویر خاص که در اسطوره های ملل تکرار می شوند، با وجود فاصلۀ زمانی و مکانی زیاد، معمولاً معنای مشترک و نقش مشابه دارند. هدف مقالۀ پیش رو که با روش تحلیلی- توصیفی انجام شده، مقایسۀ نما...
متن کاملبینظمی روایی در پیرنگ داستان فرشتهها بر اساس دیدگاه ژرار ژنت
زمان عامل ساختاری هر روایت است و نظمی که در شکلگیری زمان روایت لحاظ میشود، نقش مهمی در ساختار پیرنگ داستان دارد. «فرشتهها» پنجمین روایت از مجموعه داستان «دودنیا» اثر گلی ترقی است که با بهرهگیری از گونه روایی خاطره-داستان بهخوبی از تکنیک زمان روایی استفاده کرده است. این پژوهش با رویکرد توصیفی–تحلیلی به بررسی بینظمی زمان روایی و نقش آن در شکلگیری پیرنگ در داستان کوتاه «فرشتهها» از منظر...
متن کاملنقش افعال موثر در تولید معنا در "شازده کوچولو" اثر "آنتوان دو سنت اگزوپری"
la modalité est un prédicat qui modifie un autre prédicat et joue ainsi un rôle important dans la construction du sens. les principaux verbes modaux sont : le /vouloir/, le /pouvoir/, le /devoir/, le /savoir/ et le /croire/ qui peuvent se mettre en combinaison, en confrontation ou en contribution les unes avec les autres. dans ce travail de recherche nous essaierons d’examiner les modalités de ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 25
صفحات 51- 71
تاریخ انتشار 2019-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023