بررسی زیباشناسی منظومة منوهر و دمالت ظهیر کرمانی
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
زیبایی مفهومی پیچیده و انتزاعی است که ارایة تعریفی جامع و مانع از آن غیر ممکن است. از سویی همگان میتوانند درکی از زیبایی داشته باشند اما از سوی دیگر، مانند بسیاری از مفاهیم دیگر همة این ادراکات مورد اتفاق نظر قرار نمیگیرد. زیبایی از ویژگیهای ذاتی ادبیات به عنوان یک خصیصة هنری است. در میان عناصر مختلف هنر، شعر از عناصر مهم کلامی است که در قالب زبان و کلام بیان میشود و ارتباط تنگاتنگی با مخاطب و خوانندگان خود برقرار میکند و در صورتی که شاعر از عناصر زیبایی آفرین استفاده کند، میتواند ارتباطی بهتر و سازندهتر برقرار نماید. در این مقاله با هدف نقد عملی زیباییشناسی، منظومة منوهر و دمالت از ظهیر کرمانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، این منظومه پر از احساسات لطیف و ناب است و شاعر با به کار بردن مهارتها و تکنیکهای ادبی سعی در آرایش کلام نموده است. این بررسی نشان میدهد که شاعر از عناصر مختلف زیباییشناسی در جهت نشاندادن خلاقیت ادبی خود استفاده کرده است.
منابع مشابه
معرفی منظومة «منوهر و دمالت» اثر ظهیرکرمانی
نسخ خطی، میراث فرهنگی ملتها و نشاندهندة تلاش مردم یک کشور در گردآوری و حفظ دستاوردهای فکری، علمی و تاریخی آن سرزمین هستند. این پژوهش به معرفی منظومة ناشناختة «منوهر و دمالت» (مجمعالبحرین) ظهیر کرمانی اختصاص دارد. این اثر تاکنون تصحیح و چاپ نشدهاست. اصل داستان هندی بوده و سراینده در آن، یکی از افسانههای پنجگانه و مشهور هندی بهنام «منوهر و دمالت» را به نظم درآوردهاست. تاکنون پنج نسخه از ...
متن کاملمقایسه ی وامق و عذرای ظهیر کرمانی با ازهر و مزهر حکیم نزاری قهستانی
منظومه وامق و عذرا یکی از آثار ظهیر کرمانی است که آن را به تقلید از خسرو نامه ی عطار سروده است. در این مقاله وجوه تشابه دو اثر غنایی منظومه ازهر ومزهر نزاری قهستانی و وامق و عذرای ظهیر کرمانی با روش کتابخانه ای و با شیوه ی تحلیل و توصیف مورد بررسی قرار گرفت. به جهت شناخت عمیق ترمتون ادبی و غنایی این دو اثر به شیوه مقایسه ای مورد مطالعه قرار گرفتند که در هر دو اثر شاهزاده ای عاشق دختری زیبا شده ...
متن کاملمختصری از ارسال المثل در «مثنوی تازه یافت شدۀ ظهیر کرمانی
آثار گذشتگان، میراث ارزشمندی برای معاصران و آیندگان است. آثار فرهنگی و ادبی با بن مایههای معرفتی خود قوت و غذای معنوی اهل فکر و هنر است. و علت آن هم این است که پل ارتباطی بین گذشته و حال هستند و شناخت و معرفت ما را افزایش میدهند. عهد صفوی نیز از این علوم و فنون بیبهره نبوده است. ظهیر کرمانی (1162 ق) که نامش در هیچ تذکرهای نیامده است، از مفاخر شیعی مذهب ایران زمین است. مثنوی پر تمثیل او که ح...
متن کاملبررسی نمادها و خاستگاه آنها در دیوان ظهیر فاریابی
شاعران با کمک نماد، به بیان مفاهیم انتزاعی و ذهنی خود میپردازند. بهطور معمول مفاهیمی که بیان آنها دشوار و گاه غیرممکن است، در قالب نمادها، قابل بیان میگردند، از این رو، نماد مقولهای ملموس و عینی است که میتواند مباحث ذهنی و غیرملموس را قابل درک کند. ظهیر فاریابی از زمره شاعرانی است که در شعر خود از نمادهای متعدد- که دارای خاستگاههای متنوع هستند- برای بیان مفاهیم ذهنی خود سود جسته است....
متن کاملزیباشناسی «نمود» و ظهور امپرسیونیسم
فیلسوفان غالباً نمود را از ماهیت حقیقی چیزها جدا میدانستند و، به همین سبب، میکوشیدند واقعیت را ورای نمودهای گذرا و ناپایدار جستوجو کنند. این نگرش یکی از عوامل اصلی نکوهش هنرهای بصری و خصوصاً نقاشی در افکار افلاطون بوده است. به زعم او این هنرها صرفاً قادرند از نمود چیزها تقلید کنند؛ لذا نه تنها هیچ شناختی به دست نمیدهند بلکه بیننده را نیز گمراه میکنند. این ملامت و مذمت هنرهای بازنمودی تا قرن ه...
متن کاملمقایسة منظومة «آنوش» و «لیلی و مجنون»
در مقالة حاضر. منظومة آنوش اثر شاعر ارمنی هوانس تومانیان با منظومة لیلی و مجنون. اثر شاعر نامدام ادبیات فارسی، نظامی. مقایسه شده است. این دو اثر عاشقانه. در دو سرزمین مختلف خلق شده اند ولی شباهت های بسیاری میان آنها وجود دارد. هر دو اثر، جدال عشق است و میل به وصال. در هر دو داستان دو عاشق برای عشق خود علیه آداب و رسومی که بر زمان حاکم است می ایستند. از جمله محاسن وجود چنین آثاری، نمایاندن سنن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 40
صفحات 1- 22
تاریخ انتشار 2019-06-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023