بررسی زندگانی و آثار پزشکی حکیم نجیبالدین سمرقندی
نویسندگان
چکیده مقاله:
این مقاله چکیده ندارد
منابع مشابه
درآمدی بر سبک شناسی آثار ظهیری سمرقندی
یکی از نویسندگان سده ششم هـ.ق ظهیری سمرقندی، صاحب آثار سندبادنامه و اغراض السیاسه است. سندبادنامه وی در زمره معروفترین آثار داستانی فارسی است که به نثر فنّی نگارش شده و در اسلوب پارهای از متون منثور تأثیر گذاشته است؛ از این رو بررسی سبک شناختی آن حائز اهمیّت و بایسته است. در جستار حاضر بر اساس سه مقوله: زبان، ادب و اندیشه، آثار ظهیری بررسی شده است. در بعد زبانی گفته شده است که مهمترین خصیصه زب...
متن کاملتصحیح ابیاتی از دیوان حکیم سوزنی سمرقندی و ضرورت تصحیح مجدد دیوان
مصحّحان پیشین بسیاری از متون را تصحیح کردهاند؛ اما از نظر محققان امروز، پس از گذشت چند سال از کار بزرگ آنان، تصحیح دوبارة برخی از این آثار لازم است؛ بهویژه زمانی که نسخههای تازهای از آنها به دست آمده باشد. دیوان حکیم سوزنیسمرقندی به تصحیح ناصرالدین شاه حسینی، ازجمله دیوانهای کهنی است که به تصحیح دوباره نیاز دارد. مقابلة دیوان چاپی سوزنی با نسخههای نویافته، لزوم تصحیح مجدد این دیوان را نش...
متن کاملنگاهی به زندگانی و آثار نمایشی ازیادرفتۀ نظام وفا
مقالۀ حاضر نگاهی است تاریخیتحلیلی و مستند بر زندگانی و آثار نمایشی یکی از شاعران پرآوازه و درعینحال گمنام نمایشنامهنویسی ایرانزمین به نام نظام وفا که در اواخر دوران پهلوی اول توانست با نگارش نمایشنامههای مدرسهای و رویکردهای پداگوژیکی و حتی فمینیستی، نام خود را به عنوان یکی از رجال ادبیات نمایشی کشور ما به ثبت برساند. نظام وفا بیگمان یکی از سخنوران نامی و شعرای نازک طبع کاشانی سدۀ اخیر ک...
متن کاملپژوهشی در زندگانی، آثار و اندیشۀ جمالی تبریزی
جمالی تبریزی از شاعران گمنام خمسهپرداز سدههای هشتم و نهم هجری است. از این شاعر ناکام خمسهای مشتمل بر پنج منظومه به نامهای «تحفةالابرار»، «مهرونگار«، «محزون و محبوب»، «هفت اورنگ» و «انوشنگنامه» باقی مانده که یگانه نسخۀ شناختهشدۀ آن در موزۀ بریتانیا نگهداری میشود. تعداد ابیات باقی مانده در این نسخه 19648 بیت است. جمالی همّت خود را مصروف تقلید از روش خمسۀ نظامی گنجوی کرده، با این تفاوت که زب...
متن کاملادب در آثار حکیم ترمذی
ادب با ریشهای نامعلوم، در زبان عربی، نخست در شعر مخضرم و بهویژه در احادیث نبوی، بهکار گرفته شد و بهسرعت بر مفاهیمی بسیار گوناگون اطلاق گردید. آن بخش از ادب که اینک صوفیانه میخوانیم، از آغاز اسلام تا میانههای قرن دوم قمری، بیشتر ادب دینی بود، تا آنکه حسن بصری، ابراهیم ادهم و همنشینان او پایههای تصوف را در جهان اسلام استوار کردند و از سدۀ سوم قمری، ادب صوفیانه اندکاندک در آثار برخی مدون ش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره None
صفحات 0- 0
تاریخ انتشار 2018-12
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023