بررسی رابطه اخلاق و قضاوت در ادبیات کلاسیک فارسی
نویسندگان
چکیده مقاله:
قاضیان در نظام اجتماعی- سیاسی ایران نقش بسیار مهمی در دفاع از حق، حل اختلافات، صیانت از اموال افراد به ویژه افراد کمعقل و سفیه و استیفای اموال مسلمانان برعهده داشتهاند؛ بنابراین افراد برای دستیافتن به این منصب باید فضایل اخلاقی میداشتند و از رذایلی دوری میجستند. هدف این پژوهش بررسی سیمای اخلاقی قاضیان در ادبیات سنتی (کلاسیک) فارسی به عنوان یکی از بسترهای بازتابدهنده این اصول اخلاقی است. واکاوی فضایل اخلاقی قاضیان، انتقاد از آنها و دستمایه قراردادن مسائل مربوط به امر قضاوت در تصویرسازی برای انتقال مفاهیم اخلاقی و تعلیمی از جمله موضوعهای بررسیشده در این پژوهش هستند. دینداری، عالمبودن، عدالتورزی، دوری از ستم، صبوری و اهل مشورت بودن از مهمترین ویژگیهای اخلاقی قاضیان است. همچنین در ادب فارسی از قاضیان به سبب رذایلی همچون رشوهگیری، ضایع کردن مال یتیمان، غرور و دروغگویی انتقاد شده است. برخی از شاعران نیز برای تعلیم و تفهیم اندیشههای اخلاقی، عرفانی و عاشقانه خود دستگاه قضاوت را دستمایه تصویرسازیهای هنری قرار دادهاند.
منابع مشابه
پیشینۀ خودزندگینامهنوشت در ادبیات کلاسیک فارسی
این مقاله با بررسی نمونههای نوع ادبی خودزندگینامهنوشت در ادبیات کلاسیک، به توصیف پیشینه و بررسی چگونگی و چرایی وضعیت آن در این دوره خواهدپرداخت. برای دستیابی به این هدف از روش کیفی استفاده شدهاست و دادهها با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی بررسی شدهاند. ابزار گردآوری دادهها فیشبرداری و نوع مطالعه، کتابخانهای است. روش کار بدین ترتیب است که نخست دو نمونۀ شناختهشدۀ اتوبیوگرافی بهعنوان معی...
متن کاملسمبل «مار» در متون کلاسیک ادبیات فارسی
مار یکی از مقوله های مهم در اسطوره شناسی و ادبیات است. روان شناسان نیز برای این جانور اهمیت زیادی قایلند. امروزه در اصطلاح فارسی می گویند: «از مار به اژدها پناه بردن» و «مار خوش خط و خالی». در این اصطلاح ها «مار» نماد بدی و بالا و فریب است و یا در جمله «فلانی مثل مار می ماند.»، «مار» نشانه مودی گری و بد جنسی می باشد. حالا سؤال من این است: آیا «مار» از ابتداء سمبل جنبه های منفی بوده، یا اینکه نم...
متن کاملکاربست رویکرد روانشناختی گوردون آلپورت بر سیر تطوّر و تحوّل «معشوق» در ادبیات کلاسیک فارسی
ادبیات فارسی کلاسیک را اگر به تمامی ، ادبیات تغزل و عشق نتوان نامید، اما بی شک بخش عمده ای از آن را باید در قلمرو عشق و غزل دانست؛ یگانه فرمانروای این خطّه نیز کسی نیست، جز «معشوق» که هردم به شکلی و جامه ای در می آید و جلوه گری می کند؛ گاهی آسمانی می شود و گاهی زمینی. گاه نیز معشوق، زمینی- آسمانی است. هدف این پژوهش بررسی این تحوّل، تنوّع و دگرگونی در دوره های مختلف شعر کلاسیک فارسی است؛ به این منظ...
متن کاملپیشینۀ خودزندگی نامه نوشت در ادبیات کلاسیک فارسی
این مقاله با بررسی نمونههای نوع ادبی خودزندگینامهنوشت در ادبیات کلاسیک، به توصیف پیشینه و بررسی چگونگی و چرایی وضعیت آن در این دوره خواهدپرداخت. برای دستیابی به این هدف از روش کیفی استفاده شدهاست و دادهها با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی بررسی شدهاند. ابزار گردآوری دادهها فیشبرداری و نوع مطالعه، کتابخانهای است. روش کار بدین ترتیب است که نخست دو نمونۀ شناختهشدۀ اتوبیوگرافی به عنوان معی...
متن کاملکاربست رویکرد روانشناختی گوردون آلپورت بر سیر تطوّر و تحوّل «معشوق» در ادبیات کلاسیک فارسی
ادبیات فارسی کلاسیک را اگر به تمامی ، ادبیات تغزل و عشق نتوان نامید، اما بی شک بخش عمده ای از آن را باید در قلمرو عشق و غزل دانست؛ یگانه فرمانروای این خطّه نیز کسی نیست، جز «معشوق» که هردم به شکلی و جامه ای در می آید و جلوه گری می کند؛ گاهی آسمانی می شود و گاهی زمینی. گاه نیز معشوق، زمینی- آسمانی است. هدف این پژوهش بررسی این تحوّل، تنوّع و دگرگونی در دوره های مختلف شعر کلاسیک فارسی است؛ به این منظ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 29
صفحات 121- 152
تاریخ انتشار 2016-06-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023