بررسی خواننده نهفته در داستان های کودکانه زکریا تامر بر اساس نظریه ایدن چمبرز
نویسندگان
چکیده مقاله:
ادبیات کودک مانند انواع دیگر ادبی، نیازمند نقد و بررسی است؛ نقدی که کودک را در مقام خواننده، به درک بهتر داستان یاری میرساند. در این میان، روش ایدن چمبرز که کودک را در مقام خواننده به حساب میآورد و او را در درون متن جای میدهد (خواننده مستتر) رویکردی کاربردی است. مطابق این نظر، نویسنده یا مؤلف به منظور کشف معنای متن، در متن خود روابطی با خواننده ایجاد میکند و آگاهانه و گاه، ناآگاهانه تصویری از خویش و خوانندهاش میآفریند. پژوهش حاضر بر آن است تا با رویکرد توصیفی- تحلیلی، به بررسی مؤلفههای خوانندة نهفته درونمتن؛ یعنی سبک، زاویه دید، طرفداری و شکافهای گویا در چند داستان کوتاه از مجموعههای «لماذا سکت النهر» و «قالت الوردة للسنونو» از زکریا تامر، نویسنده معاصر سوری بپردازد. نتایج نشان از آن دارد که تامر با در نظر گرفتن مؤلفههای خواننده نهفته، در انتخاب واژههای ساده و جملات کوتاه متناسب با کودک، دقّت زیادی داشته است. انتخاب زاویه دید مناسب و طرفداری از کودکان و تعامل درست با آنان، از دیگر خصوصیات داستانهای مذکور است؛ علاوه بر این، تامر با تمرکز بر روی لحظه ایجاد تغییر در زندگی شخصیّتهای داستان و بهکارگیری تصاویر متناسب با آن، سعی میکند پیام داستانها؛ یعنی دوستی و کمک به همنوع، قناعت، مسئولیتپذیری، دفاع از حریم و... را ابلاغ نماید
منابع مشابه
بررسی خواننده ی نهفته در داستان های احمد اکبرپور (بر پایه ی نظریه ی ایدن چمبرز)
اندیشهی خوانندهی نهفته یا درون کتاب، بر پایهی این نگرش شکل گرفته که برای گفتن یک چیز، دو فرد لازم است و نویسنده یا مؤلف، برای آشکار ساختن معنای مورد نظر، روابطی را در اثر خود با خواننده ایجاد میکند. ایدن چمبرز بر این باور است که برای یافتن این خواننده، که او خوانندهی «نهفته»اش میخواند به روشی نیاز است که در داستانهای کودک و نوجوان، کودک را در مقام خواننده به شمار آورد و او را در درون کتا...
متن کاملبررسی تطبیقی مینیمالیستی داستانهای کودکانه زکریا تامر و صادق هدایت
جنبش فرمالیسم (1920) مغربزمین، باعث شکلگیری منشور مینی مالیسم، با شعار «کم، زیاد است» در ادبیّات گردید و نویسندگان از این رویکرد استقبال کردند، چنان که داستانهای کودکانة تامر و هدایت متأثّر از اصول فرمالیسم است. داستانهای تامر شکلدهندة آغاز راه صحیح برای کودکان و نوجوانان و مبلّغ ارزشهای انسانی است و نیز هدایت در داستانهای کودکانة خویش توجّه ویژهای به نکات اخلاقی و تربیتی دارد. این دو نویسن...
متن کاملبررسی تحوّل مخاطب در ادبیّات پایداری کودک و نوجوان (بر اساس نظرّیۀ خوانندۀ نهفته از ایدن چمبرز)
از دیرباز، بسیاری از مفاهیم و پیامها در قالب ادبیّات -قصهها و شعرها- منتقل شده است. برای انتقال مفاهیم، پیش از هر چیز به برقراری ارتباط نیاز است. نظرّیة خوانندة نهفته بر اساس همین نگرش شکل گرفتهاست که برای برقرای ارتباط و انتقال پیام، دو فرد لازم است. بنابراین نویسنده نیز برای انتقال معنایی که میخواهد با مخاطب در میان بگذارد، میباید با خوانندهاش روابطی ایجاد کند. ایدِن چِمبرز(Aidan Chambers، ...
متن کاملبررسی خوانندهی نهفته در داستانهای احمد اکبرپور (بر پایهی نظریهی ایدن چمبرز)
اندیشهی خوانندهی نهفته یا درون کتاب، بر پایهی این نگرش شکل گرفته که برای گفتن یک چیز، دو فرد لازم است و نویسنده یا مؤلف، برای آشکار ساختن معنای مورد نظر، روابطی را در اثر خود با خواننده ایجاد میکند. ایدن چمبرز بر این باور است که برای یافتن این خواننده، که او خوانندهی «نهفته»اش میخواند به روشی نیاز است که در داستانهای کودک و نوجوان، کودک را در مقام خواننده به شمار آورد و او را در درون کتا...
متن کاملخوانندة نهفته؛ معیاری برای انتخاب متن در بازنویسی (بررسی خوانندة نهفته در کلیلهودمنه براساس نظریة ایدن چمبرز)
در میان آثار کهن ادب فارسی، کلیلهودمنه یکی از متنهایی است که توجه بسیاری از بازنویسان را برانگیخته و حکایتهای فراوانی از آن بازنویسی شده است. برای یافتن دلیل این توجه و پیبردن به اینکه آیا این اثر برای کودکان مناسب است، میتوان از نظریة خوانندة نهفته بهره برد. شناسایی خوانندة نهفته در متنی کهن، یکی از معیارهای بررسی ظرفیت بازنویسی آن متن است و بازنویسان را برای انتخاب متن مناسب کود...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 26
صفحات 71- 45
تاریخ انتشار 2017-02-19
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023